وقتی پایشان را می‌گذارند توی جاده و عوارضی را که رد می‌کنند، مطمئن می‌شوند که جاده با سطل زباله فرقی ندارد.
کد خبر: ۷۲۰۰۷۷

یک نایلون پر از میوه، چیپس و پفک، تخمه و تنقلات که انگار با خودشان عهد بسته‌اند حتما تا رسیدن به مقصد دخلش را بیاورند و چون به نظافت و پاکیزگی خیلی اهمیت می‌دهند و نمی‌خواهند در مدت سفر خودرویشان به سطل آشغال متحرکی تبدیل شود، ترجیح می‌دهند شیشه خودرو را پایین بیاورند و هرازگاهی مشتی پوست تخمه یا پوست میوه را نثار جاده کنند تا حتی شده به قیمت آلوده کردن محیط زیست از شر زباله‌هایی که خودشان مقصر اصلی تولید آن بوده‌اند، خلاص شوند.

البته خیلی وقت‌ها هم خودروهای عقبی از این زباله‌ها در امان نمی‌مانند و از ته مانده چایی که از لیوان دور ریخته می‌شود تا نایلکس پوست میوه و چیپس و پفک که در اثر شدت وزش باد به شیشه خودروها برخورد می‌کند برای لحظه‌ای تعادلشان به هم می‌خورد و توی دلشان این حرکت غیراخلاقی راننده و سرنشینان خودروی جلویی را سرزنش می‌کنند.

متاسفانه از این نوع راننده‌ها که حاشیه جاده‌ها را به چشم زباله‌دانی‌های بزرگ می‌بینند، کم نیستند. گردشگرانی که در عین بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به ظلمی که در حق طبیعت روا می‌دارند به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند سهمی است که می‌توانند هر کدامشان در حفظ محیط زیست خود داشته باشند. البته در این میان صرف‌نظر از بی‌توجهی و سهل‌انگاری که برخی گردشگران آگاهانه و ناآگاهانه نسبت به حفظ محیط‌زیست خود روا می‌دارند، نباید همه تقصیرها را به گردن مسافرانی انداخت که چنین رفتارهای نادرستی را هنگام سفر از خود به نمایش می‌گذارند.

اگر در طول مسیر و در حاشیه جاده‌ها مخازن بزرگ زباله نصب می‌شد حتی اگر تعداد مسافرانی که زباله در مسیر می‌ریختند به صفر هم نمی‌رسید، اما شاید تعدادشان خیلی کمتر از این می‌شد، با این کار حداقل بهانه از دست خیلی از گردشگران گرفته می‌شد.

شاید لازم باشد شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست با مشارکت یکدیگر موضوع نصب سطل‌های زباله در مسیرهای گردشگری در جاده‌های کشور را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا حاشیه جاده‌ها به زباله‌دانی‌های بزرگی با بوی متعفن و محلی برای تجمع حشرات موذی و آلودگی زیست‌محیطی تبدیل نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها