مرضیه برومند: از رسانه ملی تشکر می‌کنم که حامی تئاتر عروسکی بود

پایان جشنواره مبارک، آغاز خانه عروسک

پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک در حالی به کار خود پایان داد که مرضیه برومند، دبیر این دوره از جشنواره اظهار امیدواری کرد افتتاح خانه عروسک و برگزاری مستقل این دوره از جشنواره بتواند روزهای خوبی را برای تئاتر عروسکی کشورمان رقم بزند.
کد خبر: ۷۱۹۶۰۳

به گزارش جام‌جم، شامگاه شنبه تالار وحدت میزبان اختتامیه پانزدهمین جشنواره عروسکی مبارک بود که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی منتظری رئیس مرکز هنرهای نمایشی و اولین دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، مرضیه برومند دبیر این دوره از جشنواره و دیگر هنرمندان و مسئولان برگزار شد و فضایی شاد بر تالار وحدت حاکم بود و اغلب برنامه‌های این آیین را کودکان اجرا کردند.

این مراسم هر چند با تاخیری یکساعته آغاز شد، اما توانست برای حاضران در سالن لحظه‌های شادی را فراهم کند و آنها را با لبخند بدرقه کند. بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از قرآن توسط قاری ده ساله، نوجوانان و خردسالان گروه «ودا» به مدیریت سودابه سالم و سرپرستی الکا هدایت به اجرای یک قطعه موسیقایی ـ نمایشی پرداختند.

مبارک و قهر با صحنه

بی‌توجهی مدیران به جشنواره تئاتر عروسکی از مواردی بود که در این نشست با زبان و بیانی متفاوت مطرح شد. محمد بحرانی و مهدی سلطان‌احمدی دو هنرمند عرصه تئاتر روی صحنه حاضر شدند و با اجرای یک قطعه نمایشی آمیخته به طنز، این انتقاد را به گوش مسئولان رساندند.

در این قطعه که «مبارک و مرشد» نام داشت، مبارک می‌خواست صحنه را ترک کند چون دلش از مسئولان گرفته بود که به تئاتر عروسکی اهمیت نمی‌دهند و فکر می‌کنند هنرمندان این رشته عروسک بازی می‌کنند!

در ادامه مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، سخنان علی مرادخانی در قالب تصاویری ضبط شده پخش شد. مرادخانی در سخنان خود با اشاره به آغاز جشنواره پانزدهم با کارناوال تئاتر عروسکی، یادآور شد: جشنواره از همان روز اول مخاطب خود را داشت و به‌واسطه نگاه انساندوستانه و نگاهی که به کودکان غزه داشت، بسیار تأثیرگذار بود.

او ادامه داد: جشنواره تئاتر عروسکی به‌دلیل نمادین بودن بازیگرانش که عروسک‌ها هستند، در دنیا بسیار مهم است؛ زیرا با تئاتر عروسکی و عروسک‌ها می‌توان متفاوت‌تر از دیگر عرصه‌های نمایشی سخن گفت.

سپس سخنان حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی هم به صورت تصویری پخش شد و در میان سخنان طنز شخصیت مبارک روی صحنه تالار وحدت، مرضیه برومند در موقعیتی نمایشی وارد صحنه شد که موقعیت ایجاد شده بین برومند و شخصیت مبارک فضایی کمدی در تالار وحدت ایجاد کرد. برومند که برای انجام امور این دوره از جشنواره، خانه‌ای را به‌عنوان خانه عروسک افتتاح کرده است، افزود: برای اولین‌بار جشنواره به صورت مستقل برگزار شد و بیشتر کارها در خانه عروسک اتفاق افتاد که باعث شد فضایی پرشور و حال، در این خانه ایجاد شود.او افزود: در این دوره بعد از سال‌ها شاهد حمایت ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی از جشنواره بودیم تا این رویداد گسترده‌تر برگزار شود. شهرداری تهران، با ما همکاری خوبی داشت.

تشکر از دارابی و صدا و سیما

دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک افزود: آقای شهرام گیل‌آبادی به‌عنوان یکی از مدیران شهرداری تهران خیلی به ما کمک کرد و تبلیغات شهری جشنواره در نقاط مختلف شهر تهران دیده می‌شد.

آقای دارابی هم در صدا و سیما لطف کرد و با همکاری آقایان فرجی، بخشی‌زاده و زارعان از مدیران شبکه‌های تلویزیون، رسانه ملی از جشنواره حمایت کرد.

او درباره برگزاری کارناوال عروسک‌ها در اولین روز جشنواره، تصریح کرد: چون این اتفاق در ایران ادامه ندارد به همین دلیل فرهنگستان زبان و ادبیات هنوز نتوانسته نامی فارسی برای آن پیدا کند. کارناوال عروسک‌ها با شعار صلح و دوستی برگزار شد و امیدواریم شاهد ادامه حرکات شاد مردم در فضاهای گسترده باشیم.

دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک با اشاره به یاد کردن از کودکان غزه در کارناوال عروسک‌ها، انجام بیشتر امور و فعالیت‌های این دوره از جشنواره را از سوی هنرمندان تئاتر عروسکی در دبیرخانه جشنواره به‌عنوان اقدامی دانست که برای اولین‌بار در طول برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره تئاتر عروسکی انجام شده است.

قدردانی از مدیر محبوب تئاتر

یکی از بخش‌های ویژه مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک، بخش تجلیل از علی منتظری، رئیس پیشین مرکز هنرهای نمایشی بود. در ابتدای این بخش و بعد از اجرای قطعه‌ای توسط محمد بحرانی و مهدی سلطان احمدی در همین خصوص، تصاویری ضبط شده از سخنان مرضیه برومند، بهروز غریب‌پور، سهراب سلیمی و هادی مرزبان درباره علی منتظری و عملکرد او پخش شد.

بعد از پخش این تصاویر که در آنها از علی منتظری به عنوان مدیری دلسوز، همدل و صادق با تئاتر و هنرمندان تئاتر یاد شد، با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر عروسکی، از منتظری تجلیل شد.

در این بخش حاضران در مراسم اختتامیه ایستاده علی منتظری را تشویق کردند. سپس منتظری روی صحنه رفت و گفت: جشنواره در سال 68 با هنرمندان تئاتر عروسکی جان گرفت و خدا را شاکرم که به این نقطه رسیده است. برای من افتخار است که بعد از حضور در ربع قرن در مرکز هنرهای نمایشی، امروز توسط یک شیرزن به نام مرضیه برومند مورد تجلیل قرار گرفتم. منتظری در ادامه هدیه خود را به همسرش تقدیم کرد و از پسر و عروس خود خواست تا به نیابت از همسرش این هدایا را دریافت کنند. بعد از حضور رضا منتظری و همسرش روی صحنه تالار وحدت، علی منتظری خطاب به حاضران در مراسم گفت: اسم رضا را که نام برادر شهیدم بود، برای پسرم انتخاب کردم.

جنتی هم پس از اهدای لوح به منتظری درباره اهمیت تئاتر عروسکی سخن گفت. او اظهار کرد: مفتخرم که در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی حضور دارم و احساس غم می‌کنم که در طول هفته گذشته نتوانستم در جشنواره حضور پیدا کنم.

او بیان کرد: عروسک‌ها نماد مردمان این جهانند و ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌هایی هست که از دوران کودکی به خاطر داریم. آنها که بیشتر دوست‌شان داشتیم، یاران وفادار دوران کودکی بودند که رازهای خود را به آنها می‌گفتیم.

جنتی با بیان این‌که ماسک‌های خنده و گریه تئاتر ابرازکننده واقعیت‌ها هستند، افزود: این واقعیت‌ها که زندگی با سختی و راحتی، خنده و گریه کماکان در جریان است و پیش می‌رود و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن هدف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: تئاتر عروسکی پشتوانه فرهنگی در جامعه دارد و می‌تواند سفیر خوبی برای ایران در مجامع بین‌المللی باشد.

بعد از پایان سخنان وزیر ارشاد، با حضور حمید جبلی، علیرضا نادری، فرهاد توحیدی و سعید اسدی برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی به عنوان تنها بخش رقابتی این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک معرفی شدند.

مهتاب کرامتی، هادی مرزبان، جواد مجابی، مسعود کرامتی، بهرام شاه‌محمدلو، بهمن مفید، منیژه حکمت، حسین مسافرآستانه، شهرام کرمی، سهراب سلیمی، حسین پارسایی، بهزاد فراهانی، هرمز هدایت، عادل بزدوده، ایرج راد، لیلی رشیدی و سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی از جمله چهره‌های مهمان حاضر در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک بودند.

حمید بوربور برای نمایشنامه «کاش پام به ماه می‌رسید» رتبه اول، عسل عصری ملکی برای نمایشنامه «توبه ننه مبارک» و رضا خوش‌شانس برای نمایشنامه «گاوچران‌های مفرغی» به‌صورت مشترک رتبه دوم و طلیعه طریقی برای نمایشنامه «تغییر در موقعیت قوری» رتبه سوم بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره پانزدهم تهران ـ مبارک را از آن خود کردند. همچنین در این بخش از مهدی رجبی برای نگارش نمایشنامه «ماهیگیر و کنسرو لولو» قدردانی شد.

جایزه سازمان محیط زیست هم به سه نمایش «تیستو سبز انگشتی» کار مشترک آزاده پورمختار و هما جدیکار، «سرزمین زنبورهای عسل» محمدرضا مالکی و «هیوا» صبا مولوی اختصاص یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها