میرکریمی: خاطره طلبکارانه ای نداشتم

«امروز» نماینده ایران در اسکار شد

فیلم سینمایی «امروز» به‌کارگردانی رضا میرکریمی به‌عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد. میرکریمی نیز با ستایش از اعضای هیات انتخاب فیلمهای ایرانی گفت که هر فیلمی را که از میان نامزدها انتخاب می کردند، برای او قابل احترام بود.
کد خبر: ۷۱۹۴۸۳
«امروز» نماینده ایران در اسکار شد

به گزارش تسنیم، امیر اسفندیاری، سخنگوی هیئت انتخاب فیلم‌های ایرانی برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، گفت: «این هیئت پس از بحث و بررسی و بازبینی برخی از فیلم‌های مورد نظر، عاقبت فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به‌نمایندگی سینمای ایران در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار انتخاب کرده است».

وی گفت: «در جلسه نهایی، پس از طرح مباحثی در خصوص ده فیلمی که برای بررسی بیشتر به این مرحله راه یافته بودند و مطابق مقررات، به‌مدت حداقل یک هفته متوالی در فاصله زمانی 9 مهر سال گذشته تا 8 مهر سال جاری، بر اساس عرف پذیرفته در کشورمان، در برنامه رسمی اکران عمومی قرار گرفته بودند، بحث اعضا عمدتاً بر دو فیلم متمرکز شد: «امروز» به‌عنوان فیلمی ساخته یکی از کارگردانان شاخص نسل میانه که پس از اکران موفق در ایران، در نمایش افتتاحیه بین المللی در جشنواره تورنتو نیز بازخوردهایی قابل تأمل داشته است؛ و همچنین «تنهای تنهای تنها» به‌عنوان فیلمی برآمده از نسل جدید فیلم‌سازان که جسورانه پیام عدالت، صلح و دوستی را به جهانیان منتقل می‌کند. در نهایت اعضای هیئت با بررسی تمام جوانب، از میان گزینه‌های مذکور، فیلم «امروز» را برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی برگزیدند».

اعضای این هیئت در سال جاری عبارت بودند از: آقایان حبیب احمدزاده (نویسنده و استادیار دانشگاه)، احمد امینی (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری)، امین تارخ (بازیگر و مدرس سینما)، ایرج تقی‌پور (تهیه کننده)، امیر اسفندیاری (معاونت بین الملل بنیاد سینمایی فارابی)، پرویز شیخ‌طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدباقر قهرمانی (مدرس دانشگاه) و مجید میرفخرایی (مدیر هنری).

«امروز» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی یکی از مهمترین فیلم‌های امسال سینمای ایران بود که در ایام اکران با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و بحث‌های متفاوتی درباره نگاه اجتماعی معاصر در سینمای ایران به راه انداخت.

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه و یکی از طرفداران فیلم «امروز» پیش‌بینی کرده بود که استقبال از این فیلم در خارج از مرزهای ایران، بسیار بهتر خواهد بود.

میرکریمی: هر فیلمی را از میان نامزدها انتخاب می کردند، برایم قابل احترام بود

رضا میرکریمی پس از معرفی فیلم «امروز» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2015 درباره احساسش از این انتخاب گفت: از اعضای کمیته انتخاب متشکرم و هر فیلمی را از میان نامزدها انتخاب می‌کردند برایم قابل احترام بود.

این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: فیلم‌های شایسته‌ دیگری هم بودند که به دلیل عدم اکران جایشان در فهرست نامزدها خالی بود. به هر حال امیدوارم «امروز» نماینده خوبی برای سینمای ایران باشد.

میرکریمی درباره اینکه تصور نمی‌کند این انتخاب به دلیل ارسال نشدن فیلم «یه حبه قند» به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار در دو سال قبل بوده است، پاسخ داد: این را باید از اعضای کمیته انتخاب بپرسید. فقط در مورد خودم می‌توانم بگویم من خاطره طلبکارانه‌ای از آن موضوع نداشته و ندارم.

هیات انتخاب فیلم‌های ایرانی، فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی را به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی کرد.

دیگر رقبای «امروز» فیلم‌های «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «استرداد»، «برف»،‌ «تنهای تنهای تنها»، «چ»، «خسته نباشید»، «خط ویژه»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «سر به مُهر» بودند که فیلم میرکریمی با توجه به آن‌چه «اکران موفق در ایران و بازخوردهای قابل تامل در جشنواره تورنتو» عنوان شده، نظر هیات انتخاب را برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی جلب کرده است.

البته فیلم «یه حبه قند» میرکریمی پیش از این در سال 1391 به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شده بود، اما در نهایت به دلیل تصمیم مسئولان وقت سینمایی که اسکار را تحریم کرده بودند، این فیلم موفق به راهیابی به آکادمی نشد.

«امروز» در حالی به عنوان بیست‌و ‌دومین نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده است که در سال 1390 فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی طلسم دریافت این جایزه از سوی ایران را شکست.

پیش‌تر هم فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ مجید مجیدی که در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماینده‌ ایران به اسکار معرفی شده بود، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسکار غیر انگلیسی‌زبان در سال ۱۹۹۹ انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها