اولین و مهمترین مهارتی که برای داشتن یک زندگی عاشقانه لازم داریم مهارت گفت‌و گو است؛ گفتگو به جای جنجال و دعوا و این که هم خوب صحبت کنیم و هم خوب به صحبت‌های طرف مقابل گوش فرادهیم.
کد خبر: ۷۱۷۶۳۹
چرا گفتگو‌های ساده‌مان هم توأم با مشاجره و جنجال است؟

جام جم سرا: گفتگو کردن در ردای قوانین ارتباطی قرار می‌گیرد، قوانین ارتباطی بیانگر این موضوع است که در گفت و گو خشونت، فحاشی، سرزنش، سرکوفت و تهدید نباید صورت گیرد.

در هنگام گفتگو ما نباید پیغام مخروب بیان کنیم ، پیغام مخروب به این معناست که ما در ظاهر یک حرف عادی را بیان می‌کنیم اما لحن و نگاه ما بیانگر تحقیر و تهدید است و هنگامی که طرف مقابل ما از نوع صحبت‌ ما ابراز ناراحتی می‌کند بیان می کنیم که از نوع صحبت خود منظور بدی نداشتیم غافل از این که لحن صدا و نوع صحبت کردن ما حاکی از بیان احساسات ما است.

در ارتباطات خود نباید بگذاریم که معضلات و مشکلات به اصطلاح انبار شوند و باید هر مشکلی را در وقت مناسب آن حل کنیم.

صحبت‌های بیان شده در بیشتر مواقع در بین افراد حول محور من و تو می‌چرخد. که این نوع گفت‌وگو مناسب نیست. پیغام کامل من شامل توهین و پیغام کامل تو شامل لجبازی است که به خاطر توهین انجام شده از طرف مقابل اتفاق می‌افتد.
در گفتگو کردن اول باید نیازهایمان را اعلام کنیم و سپس تقاضای خود را مطرح کنیم.

وقتی در زندگی مشترک به یک اختلاف نظر برخورد می کنیم باید روش‌های مناسب حل مساله را در پیش بگیریم، در این زمان باید راه‌حل‌های خود را بدون غرض‌ورزی اعلام کنیم. حتی راه‌حل‌هایی که به نظر ما مسخره و نامناسب می‌آید آن‌گاه آن راه حلی را که کمترین عیب و بیشترین حسن را داراست انتخاب می‌کنیم و آن را عملی می‌نماییم. ما باید یاد بگیریم که مسائل را بیان کنیم و پس از حل‌کردن آن ها بایگانی کنیم و در بحث‌هایی که در آینده اتفاق می‌افتد نباید مسائل گذشته را که کامل شده دوباره بازگو کنیم.
اگر در هنگام گفت‌وگو کردن مدام به یکدیگر اتهام بزنیم بحث ساده‌ی ما به دعوا کشیده می‌شود.
مهمترین مهارت گفت‌وگو این است که در هنگام خشم هیچ‌گاه با یکدیگر به گفت‌وگو نپردازیم. به هنگام خشم زن و شوهر و یا سایر افراد خانواده باید از یکدیگر فاصله بگیرند و پس از این که خشم خود را تخلیه کردند دوباره به گفت‌وگو بپردازند.

باید تلاش کنیم مهارت گفت‌وگو با یکدیگر را بیاموزیم. در مشاوره‌های حضوری، مشاور سعی می‌کند نحوه‌ی بهتر ارتباط را به زوجین آموزش دهد، با شرح حالی که در مشاوره از زوجین گرفته می‌شود مشاور می تواند نقاط آسیب‌پذیز زوجین را تشخیص داده و از آنها بخواهد در هنگام گفت‌وگو به این نکات بیشتر توجه کنند. (ربابه غفار‌تبریزی - روانشناس/باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها