24 شهریور، درگذشت دکتر عبدالحسین زرینکوب

امروز دوشنبه 24 شهریور 1393 هجری شمسی؛ 19 ذیقعده 1435 هجری قمری؛15 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۷۲۶۴
24  شهریور، درگذشت دکتر عبدالحسین زرینکوب

هجری شمسی

24 شهریور 1361

صادق قطب‌زاده به جرم توطئه بر ضد جمهوری اسلامی و شرکت در تلاش برای براندازی نظام، اعدام شد.

24 شهریور 1366

استاد حبیب الله نجومی ستاره شناس معاصر درگذشت. خانواده وی از مشاهیر نجوم بودند و تقریباً سه نسل به استخراج و چاپ تقویم اشتغال داشتند. استاد نجومی از 9 سالگی رموز نجوم را از پدر آموخت و در 18 سالگی به استخراج تقویم پرداخت. وی در 1312 نخستین تقویم خود را منتشر کرد.

24 شهریور 1378

دکتر عبدالحسین زرین کوب پژوهشگر و مورخ درگذشت. ایشان در بروجرد متولد شد و همزمان با تحصیل در مدرسه علوم حوزوی را هم آموخت. دکتر زرین کوب سالیان متمادی در دانشگاه تهران تدریس می کرد و در کنار تدریس به پژوهش می پرداخت. زمینه اصلی پژوهش استاد مطالعه در تاریخ و فرهنگ و نقد ادبی است. تسلط دکتر زرین کوب بر زبان و ادبیات عربی و آشنایی ایشان با چند زبان دیگر ازجمله انگلیسی و فرانسوی بر ارزش و محتوای آثار ایشان افزوده است. با کاروان حلّه، سیری در شعر فارسی، از کوچه رندان و تاریخ ایران بعد از اسلام از آثار دکتر زرین کوب به شمار می روند.

هجری قمری

19 ذیقعده 718

حسن بن علی بن حسن کمال الدین فارسی ریاضیدان و فیزیکدان ایرانی درگذشت. او از اهالی فارس بود و در جوانی برای کسب علم به سفر پرداخت و از محضر استادانی چون قطب الدین شیرازی بهره برد. کمال الدین فارسی آثاری بدیع در ریاضیات و نورشناسی به جا گذاشت و مهم­ترین اثر به جای مانده از او رساله تذکره الحباب در باره نظریه اعداد است. فارسی نخستین ریاضیدانی بود که دستور محاسبه اجزای حاصلضرب دو عدد طبیعی را در حالت کلی بیان و ثابت کرد.

19 ذیقعده 1238

معاهده ارزروم میان ایران و عثمانی امضا شد و به مناقشات مرزی دو کشور پایان داد. این معاهده با استناد به عهدنامه ای که در زمان نادرشاه افشار تنظیم شد استوار بود. نماینده ایران در مذاکرات ارزروم میرزا محمدعلی مستوفی آشتیانی بود.

میلادی

15 سپتامبر 1892

«ویروس» عامل بسیاری از بیماری ها کشف شد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی دانشمندان به دنبال یافتن عامل بیماری موزائیک تنباکو بودند و دیمیتری ایوانفسکی توانست قابل انتقال بودن عامل این بیماری را ثابت کند. او هم چنین ثابت کرد عامل بیماری موزائیک تنباکو از باکتری کوچک تر است و این همان «ویروس» بود. ویروس ها بسیار کوچکتر از باکتری ها هستند و در داخل سولول موجود زنده و خارج از آن فقط یک ماده شیمیایی اند.

15 سپتامبر 1917

پس از سقوط حکومت تزاری روسیه، جمهوری این کشور اعلام شد. پس از این تحول تزار نیکلای دوم اخرین تزار روسیه همراه با خانواده اش اعدام شد. حکومت جمهوری چند ماه بیشتر بر سر قدرت نبود و با آمدن لنین و یارانش حکومت جمهوری سوسیالیستی در شوروی برقرار شد. این جمهوری در سال 1991 فرو پاشید و سرزمین شوروی به چند کشور مستقل تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها