یادداشت

انقلاب زیبا مقابل تهاجم فرهنگی

جمعه شب پرونده سریال «انقلاب زیبا» با پخش قسمت آخر بسته شد؛ سریالی که هر چه جلوتر می‌رفت پیچیده و رمزآلودتر می‌شد.
کد خبر: ۷۱۵۶۲۷
انقلاب زیبا مقابل تهاجم فرهنگی

جمعه شب پرونده سریال «انقلاب زیبا» با پخش قسمت آخر بسته شد؛ سریالی که هر چه جلوتر می‌رفت پیچیده و رمزآلودتر می‌شد تا یکی از بدیع‌ترین سریال‌های تلویزیون از لحاظ روایت یک موضوع که پیش از این در مجموعه‌های مختلفی به آن پرداخته شد (انقلاب اسلامی و سرنوشت آدم‌ها پس از آن) تمام و کمال از تلویزیون پخش شود، اما چرا بدیع؟ انقلاب زیبا روایتگر بخشی از تاریخ انقلاب بود که عموما در این سال‌ها مدیران و سریال‌سازان بسیار محتاطانه به آن نزدیک می‌شدند زیرا اشتباه در این زمینه شاید خطایی نابخشودنی در رسانه ملی محسوب می‌شود.

داستان انقلاب زیبا روایتگر بخشی از تاریخ و مفاهیم انقلاب است؛ تاریخی که باید وجوه مختلف آن به نسل‌های بعدی منتقل شود و تلویزیون می‌تواند بهترین جا برای انتقال این تاریخ و مفاهیم باشد؛ جایی که جدا از هر گونه جانبداری‌ شعارزده تلاش شود با ارائه یک محصول فرهنگی جذاب و متناسب با سلیقه این روزهای مردم، حرف‌های اساسی و مهمی درخصوص ماهیت انقلاب و آدم‌های قبل و بعد آن بیان شود.

پیچیدگی‌های این سریال در نوع روایت و شخصیت‌پردازی، نمونه موفقی از به تصویر کشیدن حقیقت پیچیده جنگ نرم فرهنگی است؛ جنگ نرمی که سال‌هاست با هدایت دقیق شبکه‌های ماهواره‌ای (از ساخت مستندهای جذاب ولی تحریف شده، نگارش و انتشار خاطرات تحریف شده تا تلاش برای تغییر سبک زندگی ایرانی ـ‌ اسلامی) به عمق برخی خانواده‌های ایرانی نفوذ کرده است.

این سریال بخوبی به مسئولان و مردم گوشزد کرد که دشمنان قسم خورده انقلاب شکوهمند اسلامی بیکار ننشسته‌اند و زمانی که از مقابله مستقیم و راه‌هایی چون جنگ و آشوب ناامید شدند، راه تهاجم فرهنگی را انتخاب کردند تا از این طریق ماهیت انقلاب اسلامی مردم را در ذهن نسل نو ایران تغییر دهند و پایه‌های علقه و علاقه مردم و انقلاب را سست کنند. آنها برای حصول این مقصود به طور هماهنگ دست به تولیدات فرهنگی متناسب با مقاصد خودشان زدند و در چند سال اخیر خاطره‌نویسی و خاطره‌نگاری شخصیت‌های رژیم پهلوی و وابستگان و انتشار آنها را در داخل و خارج در دستور کار قرار دادند، مستندسازی و پخش آن از شبکه‌های معاند ماهواره‌ای را نیز همزمان آغاز کردند و در فضاهای مجازی مطالب و کلیپ‎های کوتاه گزینشی را در مدح حکومت پهلوی و سیاست‌های آن دوران نشر دادند تا از خلأ کم‌کاری دوستان و وفاداران انقلاب در داخل سوءاستفاده کنند و چهره سلطنت و وابستگانش را تطهیر کرده، در ذهن نسل جدید ماهیت انقلاب دینی مردم مسلمان ایران را تغییر دهند. انقلاب زیبا با به تصویر کشیدن یک نمونه از حجم گسترده فعالیت به ظاهر فرهنگی معاندان، سعی در روکردن پشت صحنه این دشمنی‌ها داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها