فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران که با دبیری اسماعیل عباسی دی ماه سال 93 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود، منتشر شد.
کد خبر: ۷۱۵۲۳۸
سیزدهمین دوسالانه عکس ایران فراخوان داد

انجمن عکاسان ایران با همکاری مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و موزه‌ هنرهای معاصر تهران، سیزدهمین دوسالانه‌ عکس ایران را از 3 تا 23 دی ماه 1393 در موزه‌ هنرهای معاصر تهران برگزار می‌کند.

دبیری این دوسالانه را اسماعیل عباسی که در دو دوره قبل نیز دبیر بوده است، برعهده دارد. همچنین نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، مسعود زنده‌روح کرمانی، اسماعیل عباسی، مجید مسچی، سید مهدی مقیم‌نژاد، سیدعباس میرهاشمی و ساعد نیکذات از سوی انجمن عکاسان ایران و عبدالرحیم سیاهکارزاده (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) و حسین نوروزی (نماینده مرکز هنرهای تجسمی) اعضای شورای برنامه ریزی این دوسالانه را تشکیل می دهند.

این دوسالانه با موضوع آزاد در دو بخش رویکرد آرت فتوگرافی (Art photography) و رویکرد خلاقانه (Creative photography) برگزار می‌شود.

در فراخوان منتشر شده در مورد رویکرد آرت فتوگرافی آمده است: این بخش با تأکید ویژه بر رویکرد آرت فتوگرافی که مترادف عکاسی مفهومی (conceptual) است، برگزار خواهد شد. آرت فتوگرافی به فرآیندی در عکاسی اطلاق می‌شود که هنرمند طی آن می‌کوشد با استفاده از قابلیت‌های این رسانه، اندیشه‌ مشخصی را به تصویر درآورد. آرت فتوگرافی ساختاری پروژه‌ای دارد، ایده‌محور است، هدف مفهومی مشخصی را دنبال می‌کند و عمدتاً برای ارائه‌ نمایشگاهی تولید می‌شود. در اینجا، منظور از پروژه، مجموعه‌ای از عکس‌هاست که از پیش برنامه‌ریزی شده و در کنار هم به پیکره‌بندی کار هنری شکل می‌دهند.

آرت فتوگرافی به دلیل مفهومی بودن خود، از نظر محتوایی نمی‌تواند به موضوعات بخصوصی محدود شود و همچنین از نظر تولیدی نمی‌تواند در برگیرنده‌ شکل از پیش تعیین شده‌ای از عکاسی باشد.

به عبارت دیگر، همه‌ شیوه‌های تولیدی عکس، از مستند گرفته تا عکس‌های دست‌کاری شده، صحنه‌پردازی شده (و از این قبیل) و همه‌ عکس‌هایی که در اصل در ژانرهای پایه دیگری می‌گنجند، همچون عکس‌های پرتره، چشم‌انداز، طبیعت، تبلیغاتی (و از این قبیل)، به شرط برآوردن معیار ساختارمندی پروژه‌ای، ایده‌مندی، هدفمندی و در مجموع، فرآیند مفهومی‌سازی موضوعات و درونمایه‌ها، می‌توانند اعتبار لازم برای حضور در دامنه‌ آرت فتوگرافی را بیابند.

هنرمندان باید برای تبیین بهتر پروژه‌های خود، نوشتاری را حداقل 100 و حداکثر در 300 کلمه به عنوان استیتمنت یا دیدگاه هنرمند بنویسند. هر هنرمند می‌تواند تا هفت عکس را برای پروژه‌ خود تعریف کند.

همچنین در توضیح بخش رویکرد خلاقانه چنین عنوان شده است: این بخش به صورت تک عکس بوده و به نگاه و رویکرد خلاقانه عکاسان اختصاص دارد. در اینجا منظور از خلاقیت، رجوع به توانایی‌های عکاس در انتخاب موضوع، سازماندهی بصری و روش بیان است که حاصل این کار به تصویری تأمل برانگیز تبدیل شود.

همچنین، منظور از تک عکس تصویری است که بتواند به شکلی مستقل، بی‌نیاز از توضیحات زمینه‌ای و یا همنشینی در کنار تصاویر دیگر، تأثیر خود را به بیننده منتقل کند.

در این بخش نیز هنرمندان در انتخاب موضوع، تکنیک و حتی عنوان‌گذاری عکس‌های خود آزادند، اما هر هنرمند تنها می‌تواند 3 قطعه عکس را در سایت دوسالانه بارگذاری کند.

این دوسالانه غیر رقابتی بوده و به کلیه‌ راه یافتگان، مدال دوسالانه، کتاب و گواهی شرکت اهداء می‌شود.

با نظرکارشناسان هنری موزه‌ هنرهای معاصر تهران، تعدادی از آثار دوسالانه برای گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران خریداری می‌شود.

برای راه‌یافتگان به دوسالانه، کارت عضویت انجمن عکاسان ایران با اعتبار یک ساله صادر می‌شود.

برنامه‌های جنبی سیزدهمین دوسالانه نیز با محورهای تجلیل و برپایی نمایشگاهی از دو هنرمند پیشگام هنر عکاسی ایران، برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه‌ آرت فتوگرافی و رویکرد خلاقانه، برگزاری میزگرد و بحث آزاد پیرامون سیزدهمین دوسالانه‌ عکس ایران.

در بخش آرت فتوگرافی انتخاب و ارائه آثار در دو مرحله انجام خواهد شد. ابتدا انتخاب اولیه آثار ارسالی هنرمندان راه یافته به دوسالانه بر مبنای عکس های ارسالی و در مرحله بعد پذیرفته شدگان در این بخش می بایست با بکار گیری شیوه و ابتکار هنرمند در ارایه‌ اثر که از ویژگی‌های آرت فتوگرافی است، آثار خود را برای ارائه نهایی و نمایش در موزه هنرهای معاصر تهران آماده سازی، چاپ و ارسال کنند.

مهلت ثبت نام و ارسال آثار این بخش تا ساعت 8 صبح روز شنبه 3 آبان 1393 است. در بخش رویکرد خلاقانه نیز مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا ساعت 8 صبح روز شنبه 24 آبان 1393 است.

ثبت نام و دریافت آثار سیزدهمین دوسالانه‌ عکس ایران از روز شنبه، 22 شهریور از طریق پایگاه اینترنتی به نشانیwww.nips.org.ir و www.nips.net.ir انجام خواهد شد. هر متقاضی می‌تواند در هر دو بخش شرکت کند.

دبیرخانه دوسالانه به نشانی تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، انجمن عکاسان ایران به روش حضوری پاسخگوی پرسش‌های احتمالی شرکت کنندگان خواهد بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها