جام جم آنلاین گزارش می دهد

بوی کودتا در پاکستان

درگیری های مخالفان دولت نواز شریف با دولت پاکستان در حالی این روزها شدت گرفته که ارتش به دو طرف هشدار داده است هر چه زودتر به اختلافات خود پایان دهند. از سوی دیگر، نخست وزیر تصریح کرده است که دخالت ارتش دموکراسی را در این کشور تهدید می کند.
کد خبر: ۷۱۲۲۲۵
بوی کودتا در پاکستان

به گزارش جام جم آنلاین، در یک طرف نزاع جاری پاکستان، دولت نواز شریف قرار دارد؛ کسی که متهم است در انتخابات سال 2013 قانون اساسی را دور زده و تخلفاتش منجر به انتخاب او به سمت نخست وزیری شده است.

در خیابان های اسلام آباد اما، معترضان به رهبری عمران خان، قهرمان سابق کریکت و طاهر القادری اسلامگرای میانه رو از یک ماه پیش اعتراضات وسیعی را علیه دولت آغاز کرده اند و اصلی ترین خواسته آنان کناره گیری نواز شریف از قدرت است. آنها معتقدند پیروزی نواز شریف در انتخابات با تقلب همراه بود و او باید از پست نخست‌وزیری استعفا دهد.

ورود معترضان به ساختمان تلویزیون ملی

امروز دوشنبه، معترضان ضد دولتی برای چند ساعت، ساختمان تلویزیون ملی پاکستان را در اسلام آباد تسخیر کردند؛ اقدامی که واکنش ارتش را در پی داشت و یونیفرم پوشان نظامی را برای تخلیه این ساختمان از وجود معترضان وارد عمل کرد.

از امروز صبح با وجود بارش ‌ شدید باران، جمعیتی از معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند. این معترضان علاوه بر ساختمان تلویزیون، سعی داشتند وارد منطقه قرمز پاکستان که محل سکونت وزرای دولت و همچنین اقامتگاه نواز شریف، نخست‌وزیر است، شوند.

از سوی دیگر، نواز شریف می گوید به هیچ عنوان حاضر نیست استعفا دهد. او تاکید دارد که «اعتراض چند ده هزار نفر باعث نخواهد شد که او به رای یک ملت بی اعتنایی کند.»

ضلع سوم

اما یک ضلع دیگر در روزهای اخیر به این دو طیف نزدیکتر می شود تا زاویه گیری تنش آمیز این دو با سد شدن ضلع جدید در مقابلشان، مثلث حکومت نظامیان را تشکیل دهد و با ورود ارتش به بازی سیاسی دو جناح، باز هم غائله در این کشور با شکلی متفاوت پایان یابد؛ کشوری که دولت های آن عمدتا نه با انتخابات، بلکه با کودتا تغییر می کنند.

ارتش که تاکنون تلاش کرده بود کنار بایستد و روند تحولات را شاهد باشد، حالا قضیه را جدی تلقی کرده و وارد عمل شده است.

احسن اقبال وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان و عضو ارشد حزب حاکم (مسلم لیگ شاخه نواز شریف) در این باره گفته است: هنوز 14 ماه بیشتر نشده که دولت روی کار آمده است، با این وجود «عمران‌خان» و «طاهر‌القادری» سعی دارند ارتش را مجبور به دخالت در اوضاع سیاسی کنند.

احسن اقبال عنوان کرد: دوستان «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق پاکستان در حمایت از معترضان دولتی دست دارند. آنان سعی دارند از این طریق به دولت فشار بیاورند تا علاوه بر دست برداشتن از پیگیری پرونده مشرف، مجوز خروج وی از کشور را نیز صادر کند.

فرمانده ارتش پاکستان روز یکشنبه از دولت و رهبران اپوزیسیون خواسته بود تا این بحران را از طریق مذاکره حل کنند و نسبت به استفاده از زور علیه تظاهرکنندگان برای خاتمه اعتراضات هشدار داده بود.

در همین حال، منابع آگاه در ارتش گزارش دادند که راحیل شریف،‌ فرمانده ارتش پاکستان امروز دوشنبه با نواز شریف دیدار کرده است.

به نوشته روزنامه وال استریت ‍ژورنال آمریکا، نواز شریف نخست وزیر پاکستان هشدار داده که میانجیگری ارتش می تواند روند دموکراتیک را به طور کامل در پاکستان تهدید کند.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه، مخالفان نواز شریف متهم شده اند که با سران ارتش برای براندازی دولت منتخب پاکستان هماهنگ هستند.

شرط های طاهر القادری

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، القادری می گوید: (در دوران نخست وزیری ژنرال پرویز مشرف) در جلسه ای که سه ساعت طول کشید به او گفتم: تروریست ها مانند افعی هایی کوچک هستند، اما دولت آنگونه که باید با آنها نمی جنگد.

این یکی از شروطی است که القادری در منشور مطالبات خود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیوز، رهبر حزب تحریک عوامی اولین تقاضای خود را استعفای «نواز شریف» نخست وزیر عنوان و پس از آن، موارد ذیل را در مطالبات خود مطرح کرده است:

-پارلمان و مجالس استانی باید منحل شود زیرا مغایر با قانون اساسی تشکیل شده‌اند

- دولت ملی جدید برای ایجاد اصلاحات دموکراتیک تشکیل شود

-اسامی برادران شریف و اعضای کابینه در لیست افراد ممنوع الخروج قرار گیرد

- سیاستمداران فاسد، تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها باید پاسخگو باشند

-23 استان در کشور وجود داشته باشد

-جامعه اقلیت مورد حفاظت کامل قرار گیرد

-انتخابات دولت محلی در تمام استان‌ها برگزار شود

- تروریسم و افراط‌گرایی از پاکستان ریشه‌کن شود

- آموزش رایگان به تمامی کودکان پاکستان ارائه شود

با این حال و حتی بدون دخالت ارتش، شرایط تعیین شده از سوی محمد القادری رهبر حزب معارض تحریک عوامی پاکستان که برخی او را عامل آمریکا و برخی دیگر یک اسلامگرای معتدل می نامند، با توجه به دشواری تحقق این شروط و شرایط داخلی پاکستان، کمتر از براندازی به نظر نمی رسد.

از طرف دیگر، عمران خان نیز تاکنون به همراهی با القادری ادامه داده است هرچند نوازشریف می گوید توانسته است حمایت زرداری رییس جمهوری سابق و رهبر حزب مردم را بدست آورد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها