یک متخصص طب سنتی اعلام کرد: مادرانی که شیر رقیق دارند بهتر است از فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین پرهیز کنند و به جای خوردن خردل، نعنا، سیر و پیاز، شیره انگور را با نان سنگک بخورند.
کد خبر: ۷۱۱۸۴۰

غلامرضا کرد افشاری به فارس گفت: بهترین مواد غذایی برای زن شیرده شامل نان گندمی که خوب پخته شده، گوشت بره، ماهی تازه، کرفس، کنجد، چغندر، آشی که با نخود و جو پخته شده باشد، کاهو، بادام و فندق است.

وی ادامه داد: کم بودن شیر مادران چند علت دارد؛ یکی این که حرارت بالایی در بدن مادران وجود دارد که بهتر است سوپ جو با اسفناج میل کنند همچنین گاهی سردی در بدن ایجاد شده یا مجاری شیردهی دچار گرفتگی می‌شود که در این موارد استفاده از بادکش توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی یادآور شد: گاهی کم بودن شیر مادر به دلیل کم‌غذایی مادر است که افزودن سیاه‌دانه، رازیانه و تخم شوید به رژیم غذایی مادر کمک می‌کند.

کرد افشاری تصریح کرد: زن باردار باید از مصرف آب بسیار سرد یا بسیار داغ پرهیز کند و خوراکی‌های مصنوعی و صنعتی مثل آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، رنگ‌های خوراکی، تنقلات ناسالم و فست‌فود‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کند.

وی بیان کرد: غذاهای تلخ و تند مثل زیتون تلخ، فلفل، لوبیا و کنجد برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، اما در مقابل میوه‌هایی مثل سیب، به، گلابی، زردآلو، انگور و انار و خشکبارهایی مانند بادام، پسته، فندق و گردو برای این زنان توصیه می‌شود.

دندان‌های شیری را جدی بگیرید

نامرتب بودن و ردیف نبودن دندان‌های دائم در بزرگسالی از عوارض از دست دادن زودرس دندان‌های شیری در کودکی است، این در حالی است که توجه به مسائل بهداشتی و پیشگیرانه در کنار درمان مناسب و بموقع، می‌تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند. قاسم میقاتی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت دهان و دندان‌ در دوره‌ کودکی، زیربنای سلامت دهان در بزرگسالی است، افزود: متاسفانه پوسیدگی دندان در دوران کودکی بیشتر از بزرگسالی است. این در حالی است که اگر بتوانیم عوامل پوسیدگی دندان کودک را شناسایی کرده و زمینه‌های مساعد پوسیدگی را از بین ببریم، گام موثری در جهت حفظ و سلامت دندان‌ها و دهان برداشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، میقاتی با بیان این که برخی والدین به بهداشت دندان‌های شیری کودک اهمیت نمی‌دهند، افزود: واقعیت آن است که برخی از مردم معتقدند دندان‌های شیری به دلیل موقت بودن و در نهایت افتادن، نیازی به مراقبت و مسواک زدن ندارد و در صورتی‌ که دچار پوسیدگی شود، نباید هزینه‌ای صرف ترمیم آنها کرد. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل این باور نادرست، بسیاری از کودکان دچار پوسیدگی شدید و از دست دادن زودرس دندان‌ها می‌شوند که این مشکل می‌تواند به مشکلات رویشی در دندان‌های دائم کودک منجر شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: پرداخت هزینه بالای خدمات درمانی تخصصی کودکان با ضعف جسمانی که گاهی منجر به بازماندن آنها از رشد می‌شود، از دیگر عوارض بی‌توجهی به بهداشت دندان‌های شیری است. بیماری‌های دندان اگرچه کشنده نیست، اما مشکلات مخاطره‌آمیزی در پی دارد.

میقاتی اظهار کرد : ​ رشد دندان‌های شیری از حدود شش ‌ماهگی در دهان کودک ظاهر و تا سه ‌سالگی ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها