«در کشورمان معمولا کسانی که تحصیلات دارند کارشناس آن رشته هستند. نباید اجازه دهیم کسی که مهندس نساجی است، مسئول ورزش شود، پس من باید بروم کارخانه ریسندگی بزنم. اگر کسی رشته‌اش حسابداری است، باید در فدراسیون حسابدار شود، نه رئیس فدراسیون.»
کد خبر: ۷۱۱۴۷۰

این جملات وزیر محترم ورزش و جوانان از جملاتی است که می‌تواند محل مناقشه باشد. شاید این نسخه جدید همان چیزی باشد که پیش از این به شکل طعنه‌آمیز و کنایه‌آمیزی با اصطلاحاتی نظیر «عکس داشتن با شورت ورزشی» بیان می‌شد. این تعریف گرچه در جملات بعدی دکتر محمود گودرزی قدری تعدیل می‌شود، اما در نهایت از درون آن می‌توان به این تفسیر رسید که ملاک مدیریت در ورزش، داشتن مدرک دانشگاهی در رشته تربیت بدنی است یا لااقل در نگاه وزیر بهتر است که وزیر دارای چنین مدرکی باشد. این مساله تا وقتی در حد یک سلیقه باقی بماند، هیچ ایرادی ندارد، اما وقتی به شکل یک قاعده درمی‌آید، تازه شروع بحث است. چه کسی می‌تواند ادعا کند گذراندن چند واحد دانشگاهی در رشته تربیت بدنی به یک مدیر، این توانایی را می‌دهد که بتواند در نقش سیاستگذار ورزش عملکرد مطلوب و غیرقابل اشتباهی داشته باشد؟ با این حساب تکلیف ورزشکاران چه می‌شود؟ آنهایی که با شورت ورزشی عکس دارند، همان شورت ورزشی برایشان کفایت می‌کند یا باید یک مدرک دانشگاهی هم ضمیمه کار خود کنند؟ موضع خود را صریح بیان می‌کنم، این که یک آدم باسابقه و پیشینه ورزشی مدیر خوبی باشد، خیلی اتفاق خوب و میمونی است، اما این دلیل نمی‌شود که در را پشت سر خود ببندیم و بگوییم که هرکس مثل ما نیست، حق ورود ندارد. تاریخ ورزش پر از مدیرانی است که سابقه ورزشی نداشتند و موفق شدند و آثار خوبی از خود به‌جا گذاشتند و در مقابل مدیران بسیاری داشتیم که سابقه ورزشی داشتند و اصلا بزرگ‌ترین قهرمان آن رشته ورزشی بودند و هیچ‌گاه نتوانستند مدیران خوبی باشند.

عدم شناخت یک مدیر غیرورزشی را می‌توان با یک معاون ورزشی باشناخت پر کرد، اما مدیر نبودن یک ورزشکار را به هیچ وجه نمی‌توان با هیچ مدرک دانشگاهی پر کرد. مدیریت عواملی لازم دارد که یکی از آنها، شناخت است. عوامل دیگری هم هست که در مجموع مدیر بودن را تبیین می‌کند. بهتر شاید این باشد که با در نظر گرفتن جمیع جهات فقط دو نوع مدیر در ورزش در نظر بگیریم؛ «مدیر خوب» و «مدیر بد». مدیر می‌تواند میشل پلاتینی باشد، با آن سابقه درخشان ورزشی و می‌تواند سپ بلاتر باشد، بدون هیچ سابقه ورزشی اما سوابق مدیریتی روشن. ورزش به هر دو جنس از مدیران نیاز دارد.

افشین خماند / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها