ازدواج دوم: خانواده‌ای که فرو می‌شکند

متأهلم ولی یه دختری هست که... ازدواج کنم؟!

جوانی ۲۶ ساله دارای شغل آزاد و تحصیلات دانشگاهی هستم. یک دختر کوچک دارم و همسرم را خیلی دوست دارم، ولی به دختر خانم دیگری علاقه‌مند شده‌ام که هم سن خودم است. قصد ازدواج مجدد دارم ولی نمی‌خواهم زندگی فعلی‌ام را نیز خراب کنم. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
کد خبر: ۷۱۰۷۱۴
متأهلم ولی یه دختری هست که... ازدواج کنم؟!

جام جم سرا: هرچند ازدواج مجدد تحت شرایطی از نظر شرعی و قانونی امری جایز است، اما کسانی که به چنین کاری اقدام می‌کنند باید توانایی اداره دو خانواده را به طور کامل و خوب داشته باشند و نیازهای همسر قبلی و جدید اعم از نیازهای مالی شامل مسکن، پوشاک، خوراک، نفقه، مهریه و همچنین نیازهای عاطفی و نیازهای تربیتی فرزندان را به صورت متعارف و عادلانه تأمین کنند. به اصطلاح شرعی که در قرآن هم به آن اشاره شده، باید عدالت بین همسران رعایت شود.

البته در قانون یک شرط دیگر نیز وجود دارد و آن رضایت همسر اول برای ازدواج مجدد است که در غیر این صورت، مرد نمی‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد. از این روی به کسانی که حتی توانایی کامل مالی و روانی ازدواج مجدد را دارند، توصیه جدی این است که پنهانی و بدون رضایت همسر چنین اقدامی نکنند؛ زیرا این امر، عواقب و پیامد‌های بسیار زیادی برای آن‌ها و خانواده‌شان به همراه دارد.

به طور کلی مشاوران خانواده ازدواج مجدد را تنها در موارد بسیار خاص پیشنهاد می‌کنند که مشکلات و نیازهای جدی وجود داشته باشد. مثلا همسر بیماری ناعلاج یا واگیرداری دارد که از نظر جنسی نمی‌تواند نیاز شوهرش را تأمین کند.

احتمال بسیار پایین موفقیت

با این حال اگر چه با رعایت شرایط گفته شده، ازدواج مجدد مجاز است اما فرهنگ فعلی ما به گونه‌ای است که این امر تبعات زیادی را به دنبال دارد. معمولا بیشتر مردانی که به ازدواج مجدد اقدام کرده‌اند، در زندگی خود موفق نبوده و نتوانسته‌اند رضایت کامل همسر اول و دوم خود را تأمین کنند و سرانجام مجبور شده‌اند یکی از همسران خود و یا هر دو را طلاق بدهند.

نمی‌خواهیم بگوییم هیچ مردی در این زمینه موفق نبوده، ولی واقعیت این است تعداد مردانی که توانسته‌اند دو زندگی را با شیوه مطلوب و رضایتمندانه مدیریت کنند، بسیار بسیار کم است و اصلا تعدادشان قابل توجه نیست؛ به همین دلیل درباره سؤال شما برادر ارجمند که به همسر خود علاقه‌مند هستید و فرزند نیز دارید، به هیچ عنوان ازدواج مجدد توصیه نمی‌شود زیرا این اقدام می‌تواند شرایط خطیری را در آینده برای شما، همسرتان، دختر کوچکتان و حتی آن فردی که قصد ازدواج مجدد با او را دارید، ایجاد کند.

آرامش را از خانواده خود نگیرید

در نتیجه راه منطقی این است که همسر خود را‌‌ همان طور که هست بپذیرید و اگر مشکلی در روابط زناشویی شما وجود دارد از روش درست برای حل آن اقدام کنید.

نکته دیگری که قابل ذکر است اینکه در بسیاری از موارد ازدواج مجدد به خاطر تنوع طلبی آقایان است که این نیاز می‌تواند با تغییر در ظاهر همسر مثل تغییر در آرایش، رنگ مو، لباس و... برطرف شود. در این حالت خانواده دچار تزلزل نمی‌شود و اعضای خانواده آرامش خود را از دست نمی‌دهند.(حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی - روان‌شناس/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲۳
بی نام
United States
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
نظر حجت الاسلام بسیار نظر واقع بینانه و منطقی است و با دلیل درست ، موضوع ازداواج مجدد را رد كرده اند . ممنون
اینم عاقبت ازدواج سن پایین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
این آقا رو باید یكی تو گوشش زد چند دور دوره خودش بچرخه از این هوس ها به سرش نزنه... حتما 2 سال دیگه هم از یكی دیگه خوشش میاد و این قصه ادامه دارد .... انگار همسر اولش لباسه واسش... نمیخوام اونم از دست بدم! بذار تو كمد یه مهمونیه دیگه میپوشیش...
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
هوسبازه.......خجالت نمیكشی تو كه زندگی خوبی داری واسه چی میخوای زنو بچه تو بدبخت كنیبخاطر یه هوس زودگذر؟؟؟؟؟؟؟دوست داری همسرت هم باهات اینكارو بكنه؟؟؟ یه لحظه وجدان داشته باش خودتو بزار جای اون
محمد
Netherlands
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
آدم باید ذاتش درست باشه
من آدم می شناسم كه بعد از ازدواج و بعد از دو ماه زندگی، خانمش به سرش ضربه می خوره و مشكل حواس پیدا می كنه.. الان 40 ساله كه با زنش زندگی می كنه... زنی كه حواسش نیست كجاست..
این ادم كارش درسته و ذاتش راسته
متاسفانه برخی مواقع و برخی از آدم ها امر برشون مشتبه میشه و با وجود زندگی درستی كه دارن، راه نادرست می رن!
جاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۱
۰
جالب اینجاست میگه زن اولمو دوست دارم تو اگه زن اولتو دوست داشته باشی دل به كس دیگه نمیبندی گیرم این دخترو گرفتی فردا پس فردا به ی دختر دیگه دل میبندی بعد مصیبت پشت مصیبت هیچ زنی راضی نیست سرش هو بیاد اگر هم اجازه بده بخاطر آبروی خودشو از دست نرفتن بچش اینكارو میكنه به شغلت نناز زنت هیچی ازت نمیخواد غیراز خوشبختی و مسلما با اینكارت بیچارش میكنی
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
مطمئن باش اگر این كارو بكنی روزی مردی با دخترت اینكارو میكنه پس قدر زندگیتو بدون ودخترت رو بدبخت نكن . یه سطل یخ بریز روی سرت تا آتیشت بخوابه همین !
یك مرد متاهل
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
سلام.
من هم خودم یك مرد متاهل هستم... ولی پیشنهاد می كنم كه این آقا از این پس به خودشان بگویند یك آدمیزاد مذكر و دیگر در پر كردن احتمالی فرم ها در ادارات و یا در گفتگوهای درون جامعه، خودشان را بعنوان یك مرد! در نظر نگیرند.
آدم باید مرد باشه آقا پسر!
خیر خواه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
۰
۰
اقای محترم هرگز این كار را نكن چون بعدها پشیمان خواهی شد ، اگر با صد نفر هم مشورت كنی همین را بتو می گویند، این دوست داشتن نیست بلكه هوس است
آداك
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
پسر بد تو باید حواست شش دونگی به همسر و خصوصا به دختر نازت باشه و خدا رو شاكر باشی كه رحمتش را از تو دریغ نداشته و یك زندگی متعارفی داری ما تو یكیش موندیم ولی تو .....؟
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
باسلام-خداوند متعال یك مرد ویك زن آفریده.-1-و2-فكر نمیكنم با آنشغل آزادكه آقا ااشاره كردند بتوان دو خانواده را بطور مساوی وعادلانه اداره كردچون(خوب گفتی ولی كمی شل گفتی).3-همانگونه كه خداوند تباك وتعالی مردانی آفریده كه با یك زن سیر نمیشوند.زنانی نیز آفریده كه با یك مرد سیر نمیشوند مگر نه اینكه خداوند مهربان عادل است.4-آن آقابروند مدتی مثلا ده سال را با همسر فعلی شان سر بكنند تا كم و كیف كار از هر نظر دستشان بیاید بعد هركاری دلشان خواست بكنند.5-مردانی با چنین خصوصیات كه حاكی ازدمدمی مزاجی وباری به هرجهت بودن خصوصیاتشان را داردبه صلاح خود وهمسرشان است كه باهم نباشند چون بوجودآمدن بچه ای دیگركه در بی خواهد آمدهم گناه است هم مسیولیت سنگینی دارد كه بار آنراآن فرزندان بیچاره نباید بكشند.6-بدری كه با هزار امید وآرزووبااین هزینه كمر شكن اولاد دختری را بزرگ میكندوبسری مثل آن آقا بیدامیشودودست دختر ناز برورده اش را در دست او میگذاردوبا این مخارج سنگین هزینه جهیزیه اش را میبردازد با عرض معذرت ازكجا بداند با چنین بولهوس روبرو میشودآن بدر با آن امیددخترش رابه آن بسر داده كه با كفن برگردد.دركمال معذرت خواهی و جسارتا آن اقا هم خدمتی به خود هم خدمتی به همسرشان وهم خدمتی به دخترشان بكنندوزندگیشان را همینجا قیچی بكنند.چون باور بفرمایید عین این ماجرا با كمی بالا بایین سر یكی از اعضای فامیلم آمده.میخواهم عرض كنم این ماجرا به اینجا هاختم نخواهد شد.میگویند تخم مرغها را آخر باییز میشمارند.
یك زن كه همسر عاشقی در خانه دارد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
اگر زنش رو دوست داشت به هیچ عنوان نمیتونست عاشق فرد دیگری بشه فقط میتونم بگم یك آدم هوس باز میتونه اینجوری باشه
حسن خان
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
واقعا كه حالت تهوع بهم دست داد از مشكل حادت!!!!!!!!!!!
م.ع
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
از نظر عقلی و شرعی داشتن چند همسر هیچ ایرادی نداره. متاسفانه با وضعیت امروز جامعه كه ازدواج مجدد را تابو كرده اند، مشكلات عدیده دیگری ایجاد شده و تعداد زیادی خانم بدون شوهر مانده اند و دیگر امیدی به ازدواج آنها نیست و هیچ پشتوانه ای ندارند. متاسفانه بسیاری از مردها نیز با اینكه یك همسر دارند براحتی در هر فرصتی اقدام به كارهای خلاف اخلاق می كنند. پس لطفا انقدر راحت چیزی را كه خداوند حرام نكرده، حرام اعلام نكنید.
مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
هر جور كه زندگی كنی زندگی هم با تو همون جور رفتار میكنه
رقیه
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
شرم آوره ... اگه از زندگی راضی هستی چرا چشت دنبال زنهای دیگه س . این هوسرانیه
رویا
Australia
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
۰
۰
ادم وقتی ازدواج میكنه یعنی متعهد میشه ب یه خونواده نباید دنباله این كارا باشه بخاطر خودش و خونوادش.اونیم ك باهاش اشنا شدی اگه خوب بود با ی مرد زن دار دوست نمیشی.زن تو هیچ گناهی نداره ك زن تو شده .یكم مرد باش
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
مطمئن باشید نیاز جنسی وجود داره كه باعث جذب یك مرد به زن دیگه میشه ... اگر مرد با انتخاب خودش زن گرفته باشه ... اگر نیازهاش برطرف بشن هیچ وقت به هیچ زن دیگه ای فكر نمیكنه این بخاطر ساختار ذاتی مرد هست و نمیشه گفت كه حتما اشتباه هست و زن هم نیازهای خاص خودش رو داره كه اینها تكمیل كننده هم هستن تغذیه بد باعث شده كه مشكلات جنسی زیاد بشن و این مشكل به اشكال مختلفی ظهور پیدا میكنه و باعث طلاق میشه ... من همه چیز رو توی روابط جنسی نمیبینم ولی خب فقط به این اشاره كردم.
زهره
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
۰
۰
از تمام آقایونی كه در اینجا نظر دادند و با این آقا مخالف بودندبسیار سپاسگزارم و خیلی خوشحالم كه دید آقایون اینقدر باز شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
۰
۰
اگه توانایی مالی داشته باشه چه ایرادی دارد از لحاظ شرعی هم هیچ مشكلی ندارد باتوجه به شرایط وروابط نامشروع در جامعه ازدواج بهترین گزینه است.
یه دختر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
كاش این آقا فقط فكر نیازهای خودش نبود وبه فكر آینده فرزندش هم بود كه باعث به وجود امدن این بجه هست و وقتی این بچه به بلوغ میرسه چه آسیبی میبینه ودر آینده وقتی ازدواج میكنه كه به خاطر شرایط خانوادش احتمال كمی داره فرد خوبی گیرش بیاد درصورت خیانت همسرش میگه بابات تونست من نتونم دقیقا میشه الان خواهرانم و آینده من
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
این دسته از آقایون فقط می خواهند تظاهر كنند ما سنت پیامیر وراهی كه پیامبر رفت ومی ریم
آقای عزیزپیامبر از شر نگاهای گرگ صفت و تامین مالی ودر امان ماندن زنها از گناه آنها راصیغه می كردند نه از روی هوس
به نظر من شما اصلا خانواده تان را دوست ندارید شمااگر همسرتان رادوست داشتید اصلا عاشق نمی شدید پس لطفا نگوید خااااااااانواده ام را دوست دارم یك نفر كه عاشق همسرش است حتی تو خیالش هم نمی گنجه .حقیفت تلخ است...
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۱
بگیر داداش. تو نگیری كی بگیره؟!. كار خوبی میكنی. منم جای تو بودم میگرفتم.
محمد شجاع
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
۰
۰
اخه منم بعضی وقتها همین فكرها رامیكنم عاشق همسرم هم هستم ولی خوب كه فكر میكنم میبینم واقعا هوسه نه نیاز چون مردها تنوع طلب هستند این حرفها را میگن من یك موی همسرم را به هزاران زن زیبا عوض نمی كنم واقعا بعضی وقتها احساس میكنم باید ازدواج مجدد كنم ولی بانفس خودم تا حالا جنگیدم

نیازمندی ها