تقلب مختص شیر و فرآورده‌های آن نیست و در دیگر مواد غذایی نیز تقلب رخ می‌دهد با این تفاوت که کمتر رسانه‌ای می‌شود و اغلب به گوش نمی‌رسد.
کد خبر: ۷۱۰۵۰۶

در کارخانه‌های معتبر صنایع غذایی احتمال تقلب در محصولات غذایی اندک و در صورت تقلب مورد پیگیری و مجازات قانونی قرار خواهند گرفت، اما در کارگاه‌هایی که به عللی کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند یا بدون مجوز بهداشت و پروانه بهره‌برداری فعالیت می‌کنند احتمال تقلب بسیار زیاد است و اغلب این تقلبات هم در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که فصل برداشت محصول مورد نظر نیست و قیمت آن در بازار گران شده است. به طور مثال برای تهیه رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو یا سرکه، اگر فصل برداشت گوجه‌فرنگی، لیمو یا انگور نباشد برخی تولید‌کنندگان غیرمتعهد برای پایین‌آوردن هزینه تولید، دست به تقلب‌های عجیب و غریبی می‌زنند.

تقلب در آبلیمو

بدون حاشیه بگوییم، برخی از آبلیموهای عرضه شده در سطح شهر یا طعم آبلیمو نمی‌دهند یا مزه اسانس لیمو و اسید افزوده شده به آن بوضوح قابل شناسایی است. اگر بر اساس موازین استاندارد تولید و عرضه آبلیموی اسانس‌دار مجاز است، باید این موضوع اطلاع‌رسانی و روی بسته‌بندی محصول درج شود، اما اگر تقلبی در کار است چه دلیلی دارد که بازرسان ضعیف عمل می‌کنند؟! یکی از راه‌های تولید آبلیموی تقلبی به این ترتیب است که مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود رها می‌کنند. پس از مدت کوتاهی مایع زرد‌رنگی حاصل می‌شود که آن را روی لیموی آب‌گرفته و گاه چرخ شده قرار داده تا طعم و بوی اسانس لیمو را به خود بگیرد. سپس پوست لیموها را جدا کرده و مقداری اسیدسیتریک یا جوهر لیمو به آن اضافه می‌کنند. در پاره‌ای از موارد هم تنها مقداری آب به لیموی آب گرفته و چرخ شده اضافه کرده و پس از مدتی مخلوط را به هم زده و قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهر لیمو و رنگ به آن اضافه می‌کنند.

تقلب در سرکه

متقلبان برای تهیه سرکه تقلبی، مقداری اسید سیتریک تجارتی را با آب به نسبتی تهیه می‌کنند که مقدار اسید آن معادل اسید طبیعی سرکه باشد و برای ایجاد طعم ویژه سرکه، از مواد معطر سنتزی یا موادی مانند فلفل، ریشه گیاه بابونه، فلفل فرنگی و خردل استفاده می‌کنند. گاهی نیز سرکه طبیعی را با مقداری آب مخلوط می‌کنند و برای تعدیل وزن ویژه آن مقداری سود یا زاج می‌افزایند.

تقلب در رب گوجه‌فرنگی

در مواردی که گوجه فرنگی مرغوب در بازار نباشد و رب گران شده باشد، متقلبان مقادیری رب را با کدوی پخته و له شده یا پودر آن مخلوط و می‌جوشانند. در پاره‌ای از موارد هم مقداری سیب‌زمینی پخته و له شده می‌افزایند. گاهی هم با افزودن مقادیری نشاسته به رب گوجه‌فرنگی، آب رب را جذب کرده و در نتیجه رب سفت و غلیظ به نظر می‌رسد. در مواقعی هم که گوجه‌فرنگی سبز و نارس است به آن مواد رنگی می‌افزایند تا مشتری پسندی رب را بالا ببرند. در این صورت رب رنگ خوشایند و غلیظی دارد، اما خبری از طعم و خاصیت نیست.

فاخره بهبهانی / گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها