5 شهریور، تغییر تقویم شاهنشاهی به هجری شمسی

امروز 5 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 1 ذی القعده 1435 هجری و 27 آگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۰۲۳۳
5 شهریور، تغییر تقویم شاهنشاهی به هجری شمسی

هجری شمسی

5 شهریور 1320

درپی اشغال ایران توسط متفقین‌، کابینه علی منصور سقوط کرد و محمدعلی فروغی به حکم رضاشاه ریاست دولت را عهده‌دار شد و بلافاصله دستور ترک مخاصمه داد.

5 شهریور 1357

تقویم رسمی کشور که در 24 اسفند 1354 از هجری شمسی به «شاهنشاهی» تغییر یافته بود، بار دیگر به شکل اول بازگشت.

5 شهریور 1357

در پی برکناری جمشید آموزگار از نخست وزیری‌، جعفر شریف امامی مأمور تشکیل کابینه شد.

5 شهریور 1359

کلیه معادن کشور ملی اعلام شد. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از معادن کشور توسط بخش خصوصی اداره می‏شد یا امتیاز آن در انحصار بیگانگان قرار داشت. با پیروزی انقلاب و تدوین قانون اساسی، کلیه معادن کشور ملی اعلام شده و مطرح گردید که تحت هیچ عنوان به مالکیت بخش خصوصی تعلق نمی‏گیرند. به موجب این قانون، حق اجازه بهره‏برداری از معادن تنها در صلاحیت دولت قرار دارد و از سوی دولت به برخی بخش‏های دولتی نظیر استانداری‏ها واگذار می‏گردد، هر چند بخش خصوصی می‏تواند به عنوان مقاطعه‏ کار در عملیات اکتشاف معادن شرکت نماید و با دولت قرارداد منعقد کند.

هجری قمری

1 ذیقعده 173

حضرت فاطمه‏ کبری مشهور به معصومه دختر ارجمند امام موسی کاظم(ع)، در شهر مدینه به دنیا آمد. این بانو به برادرش امام رضا(ع) محبت زیادی داشت و پس از اعلام ولایتعهدی ایشان، به قصد زیارت برادر در مرو، به ایران وارد شد. چون به ساوه رسید بیمار شد و از مسافتِ بین ساوه و قم پرسید. گفتند ده فرسخ است. دستور داد او را به قم ببرند. آن بانوی مکرّمه هفده روز در قم ماندگار شد و پس از آن جان به جان آفرین تسلیم کرد.

1 ذیقعده 654

فرمانروایی اسماعیلیان در ایران توسط "هلاکوخان مغول" منقرض شد.

میلادی

27 اگوست 1945

رینولد نیکلسون شرق شناس و ادیب مشهور انگلیسی درگذشت. او در دانشگاه زبان های یونانی، لاتینی را آموخت و سپس به فراگیری زبان های هندی، عربی و فارسی پرداخت. نیکلسون نخستین اثرش را درباره منتخبی از اشعار دیوان شمس تبریزی انتشار داد و سپس بیست و پنج سال در دانشگاه کمبریج به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول شد. بزرگ ترین کار نیکلسون که بیست سال به طول انجامید ترجمه، شرح و چاپ مثنوی مولانا است. نیکلسون از بزرگ ترین دانشمندان در تصوف و عرفان اسلامی به شمار می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها