گمانه‌زنی‌ها درباره اهداف سفر معاون ظریف به ریاض

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور‌خارجه در سفری که از پیش اعلام نشده بود، عازم عربستان سعودی شد.
کد خبر: ۷۰۹۷۸۵

این مقام ارشد وزارت امور خارجه دیروز عازم ریاض شد تا با مقامات سعودی دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که محمدجواد ظریف به عراق سفر کرده است.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در جریان این سفر دیدار با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و گفت‌وگو درباره مسائل مورد اهتمام و علاقه دو کشور را در برنامه دارد.

سایت عصر ایران درباره اهداف احتمالی این سفر نوشته است که سفر از پیش اعلام نشده معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه به عربستان در حالی انجام شد که گفته می‌شود این سفر با سرنگونی پهپاد اسرائیلی در نطنز مرتبط است زیرا مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند پهپاد یادشده از طریق یکی از کشورهای منطقه وارد عملیات جاسوسی علیه ایران شده است.براساس گزارش این سایت، تحلیلگران حوزه دفاعی این احتمال را طرح کرده‌اند که پهپاد اسرائیلی از طریق ناوهواپیمابر آمریکا که در سواحل دریای سرخ و حریم عربستان سعودی مستقر است برای جاسوسی علیه ایران پرواز کرده است.

هنوز مقامات اسرائیلی یا آمریکایی واکنشی به سرنگونی پهپاد یادشده و ارتباط آن با آمریکا نشان نداده‌اند و علاوه بر این هنوز مقامات کشورمان رسما درباره مبدا پرواز این پهپاد سخنی نگفته‌‌اند.با این حال سفر امیرعبداللهیان به‌گمانه‌زنی‌ها در این ارتباط دامن زده است.

همچنین گفته می‌شود معاون وزیر امورخارجه ایران در رایزنی با مقامات سعودی علاوه بر تبادل‌نظر درباره روابط دوجانبه درخصوص تحولات غزه، سوریه، عراق، لبنان و یمن نیز رایزنی خواهد کرد. این رایزنی‌ها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که برخی منابع خبری به نقل از سعود‌الفیصل اعلام کردند ریاض به‌ دنبال سرنگونی دولت بشار اسد نیست.

پیش از این روزنامه «دیلی استار» لبنان هم با انتشار تحلیلی از احتمال توافق و همکاری ایران و عربستان سعودی برای تسهیل تشکیل دولت جدید در لبنان خبر داده بود. به‌نوشته این روزنامه، توافق تهران و ریاض می‌تواند از خطر نفوذ داعش به این منطقه جلوگیری کند.

از دیگر سو، نباید از یاد برد که پیشتر امیرعبداللهیان به‌صورت ضمنی از عربستان به عنوان کشوری که در ترور دیپلمات ایرانی در یمن و انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت دست داشته نام برده و هشدار داده بود که در آینده اقدامات ضدایرانی این کشور علنی خواهد شد.

به این ترتیب به ‌نظر می‌رسد مذاکرات معاون ظریف با وزیر امورخارجه عربستان می‌تواند در حوزه‌های مختلفی به‌صورت جدی مطرح شود.

هر چند سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان چند ماهی است که فقط در سطح گمانه‌زنی رسانه‌ای مطرح شده و عملی نشده است، اما به ‌نظر می‌رسد سفر ناگهانی معاون او به ریاض می‌تواند باب تازه‌ای برای گفت‌وگوهای تهران ـ ریاض بگشاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها