ظریف در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری:

آماده کمک به عراق در جنگ با تروریسم هستیم اما حضور نظامی نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق، هرگونه حضور نظامیان ایرانی در تحولات اخیر عراق را تکذیب کرد.
کد خبر: ۷۰۹۱۸۳
آماده کمک به عراق در جنگ با تروریسم هستیم اما حضور نظامی نداریم

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد، محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران عراقی که گفته بود، برخی نظایمان ایرانی در جنگ با تروریسم در عراق شرکت کرده اند، گفت : ایران آماده است در همه زمینه ها به دولت عراق کمک کند تا بتواند بر تروریسم غلبه نماید ، اما با این وجود هیچ نظامی ایرانی وارد عراق نشده است و با این وجود از هیچ کمکی که عراقی ها بخواهند دریغ نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود : ایران همچنین از انتخاب مردم عراق حمایت می کند تصمیم مردم عراق برای او ارزشمند است و همانگونه که پیشتر از دولت مالکی حمایت می کردیم امروز نیز از دولت جدید حیدر العبادی و هر دولت دیگری که منتخب مردم باشد حمایت خواهیم کرد.

محمد جواد ظریف، حفظ تمامیت ارضی، توسعه و وحدت عراق را مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی توصیف و بر حمایت کامل ایران از اقشار مختلف عراق اعم از شیعه ، سنی ، ترکمن ، کرد ، مسیحی و دیگر اقلیت ها تاکید کرد.

آقای ظریف همچنین با تمجید از نقش نوری مالکی در امور داخلی و منطقه ای ، تصمیم شجاعانه وی برای پیشبرد روند سیاسی در عراق را ارج نهاد.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد : مردم عراق و منطقه مرهون خدمات نوری مالکی هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز در عین حال از دولت جدید حیدر العبادی و تلاش وی برای تشکیل دولتی فراگیر حمایت میکند.

محمد جواد ظریف همچنین از مواضع مردم عراق و نقش سران سیاسی و مرجعیت دینی در مبارزه با تروریسم استقبال و گروه های تروریستی موجود در سوریه و عراق را گروه هایی که دین و مذهب ندارند توصیف کرد.

وزیر خارجه کشورمان نیز در این زمینه ضمن تاکید بر ادامه حضور شرکت های ایرانی در عراق گفت : روابط اقتصادی ایران با عراق بلند مدت و راهبردی است و ایران به صورت عملی چه در حوزه سیاست ، امنیت ، دفاع و حتی امور اقتصادی همواره در کنار مردم عراق خواهد بود .

زیباری: قدردان ایرانیم

وزیر امور خارجه عراق در این کنفرانس خبری از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در جنگ با تروریسم قدردانی کرد و گفت : نقش ایران بر کسی پوشیده نیست و این کشور در همه جبهه های جنگ عراق با تروریسم به بغداد کمک کرده است و ما آن را فراموش نخواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین جنگ با تروریسم را یک وظیفه ملی ، منطقه ای و بین المللی توصیف کرد و گفت : واقعیت جدیدی در عراق ایجاد شده است و حضور تروریست ها در این منطقه، لزوم همکاری کشورهای جهان را بیشتر کرده است.

هوشیار زیباری با اشاره به اینکه در دیدار با همتای ایرانی خود اوضاع داخلی و منطقه ای را بررسی کرده است،گفت: امید می رود با همکاری فشرده دو کشور ایران و عراق تمامی توافق های فیما بین بخصوص در اروند رود عملی شود.

وزیر خارجه عراق در ادامه نقش شرکت های ایرانی در عراق را ارزشمند توصیف کرد و آن را برای تقویت اقتصاد عراق بسیار مهم دانست و گفت : شرکت های ایرانی در شرایط بسیار سخت عراق ، خصوصا در زمینه های برق و زیر بنایی، در کنار مردم این کشور بودند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها