مدیرکل دامپزشکی هرمزگان از آزاد شدن صادرات دام زنده سبک از بنادر هرمزگان خبر داد و گفت: دولت با توجه به بازارپسندی دام داخلی در کشورهای حوزه خلیج فارس و خروج دام به صورت قاچاق، مجوز صادرات دام سبک زنده را صادر کرد.دکتر غریب افزود: براساس این مجوز صادراتی، شرکت ها و افرادی که کارت بازرگانی داشته باشند، می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان دامپزشکی کشور و ارائه مدارک لازم نام‌نویسی کنند. وی با بیان این‌که صادرات برخی نژادها از جمله بز تالی همچنان ممنوع است، تصریح کرد: در هر صورت دام به صورت غیرمجاز از کشور خارج می‌شد که با این تصمیم این کار قانونی شد.
کد خبر: ۷۰۷۴۶۳

این مسئول با اشاره به این‌که دام‌های صادراتی به مدت 14 روز در قرنطینه نگهداری می‌شوند تا علاوه بر واکسینه شدن، از انتقال برخی بیماری‌ها هم جلوگیری شود، یادآور شد: صادرات دام از همه مبادی خروجی کشور آزاد شده است، اما دام بیشتر از استان‌های هرمزگان، خوزستان و کرمانشاه صادر می‌شود.

پیش از این دام زنده از کالاهای ممنوعه صادراتی و قاچاق محسوب می‌شد که برای مرتکبین به آن علاوه برتوقیف دام و خودروی حمل، جریمه نیز در نظر گرفته می‌شد. اکنون گوشت دام ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس حدود 30 دلار است و گوشت گوسفند استرالیایی هر کیلو حدود پنج دلار به فروش می‌رسد. ‌/‌ واحد مرکزی خبر

شوش دوباره تعیین حریم می‌شود

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: گروهی از باستان‌شناسان کشور با هدف ثبت نهایی عرصه و حریم شوش بزودی عازم این شهر می‌شوند.

عاطفه رشنویی با بیان این که شوش قبلا تعیین حریم شده است، افزود: بحث تعیین دوباره عرصه و حریم شوش به دلیل این است که آیا حریم فعلی محوطه همین اندازه باشد یا بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که تعیین حریم برای آثاری که قرار است نامزد ثبت جهانی شود، بسیار مهم است، تصریح کرد: کار تعیین حریم محوطه باستانی شوش توسط باستان‌شناسان نزدیک به دو تا سه روز طول می‌کشد.

میزان حریم شهر تاریخی شوش چندی است که مورد بحث و مناقشه مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی است، به طوری که افشین حیدری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، دهم خرداد امسال، بررسی میدانی این محوطه‌ را منوط به تصمیم‌گیری نهایی برای عرصه و حریم دانست.

پس از آن و در هشتم تیر نیز محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شوش اعلام کرد: براساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات باستان‌شناسان 400 هکتاری که از قبل مشخص‌شده است، عرصه محسوب می‌شود.

این در حالی است که به گفته‌ محمدتقی عطایی، سرپرست هیات گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم مجموعه‌ باستانی شوش، محدوده‌ 400 هکتاری شهر شوش در اواخر سال‌های جنگ تحمیلی و از سر اضطرار تعیین شد و چندی بعد، کشفیات جدیدی در بیرون از این محدوده‌ 400 هکتاری به‌د‌ست آمد که به تجدید‌نظر در آرای گذشته درباره‌ عرصه و حریم شوش منجر شد. تحقیقات گروهی از باستان شناسان در سال 1387 نیز نشان داد که محدوده‌ عرصه‌ مجموعه‌ باستانی شوش بسیار گسترده‌تر از محدوده‌ای است که به‌عنوان «محدوده‌ 400 هکتاری» معرفی شده است و برخی عرصه 1200 هکتاری شوش را حریم این شهر تاریخی عنوان می‌کنند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها