سهیل کریمی، مستندسازی که از حدود پنج سال پیش بر ساخت مستندهای سیاسی یا مستند بحران متمرکز شده، مجموعه‌ای به نام «مذاکره» با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با1+5 می‌سازد.
کد خبر: ۷۰۷۳۱۷
مذاکرات هسته‌ای ایران به روایت «مذاکره»

این مستند در پنج قسمت 30 دقیقه‌ای و یک فیلم 75دقیقه‌ای مستقل برای مرکز سیما فیلم تولید می‌شود و ساخت آن از خرداد 1391 آغاز شده است. کریمی درباره ساخت این مستند به جام‌جم گفت: تولید این مستند را به صورت کاملا مستقل آغاز کردم و بعد از یک سال سیما‌فیلم تهیه‌ آن را به‌عهده گرفت.

این مستندساز تاکید کرد: تلاش کرده‌ام در این مستند، مذاکرات ایران با1+5 را بررسی و ضعف و قوت آن را منتقدانه مطرح کنم. به همین دلیل هم به متن مذاکرات پرداخته‌ام و هم به حواشی آن و با متخصصان و کارشناسان بسیاری هم گفت‌وگو کردم.به گفته این کارگردان، علاوه بر گفت‌وگو با کارشناسانی که در حاشیه مذاکرات در کشورهای مختلف حضور داشته‌اند، برخی صاحب‌نظران در استودیو مقابل دوربین سهیل کریمی، نظراتشان را درباره مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده‌اند.

سهیل کریمی تاکید کرد: از آنجا که هدفمان برخورد کاملا بیطرفانه با مذاکرات بوده، هم با موافقان و هم با مخالفان گفت‌وگو کرده‌ایم که از میان آنها می‌توان به کارشناسان هاآرتص که قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیلی است، احمد شیرزاد، صادق زیباکلام،حسین شریعتمداری و علاءالدین بروجردی، رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

کریمی برای ساخت این مستند هشت مرتبه همراه گروه مذاکره‌کننده سفر کرده‌ است. او یک بار به قزاقستان، سوئیس و مسکو سفر کرده و پنج بار در اتریش با تیم مذاکره‌کننده همراه بوده است.

به گفته این مستندساز، مشکلات مالی باعث شد او مذاکره ژنو 3 و وین 6 را از دست بدهد. البته مشکلات مالی در تولید این مستند، حسرت‌های دیگری نیز برای کریمی به دنبال داشته که از آن جمله می‌توان به لغو مصاحبه با سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، کاترین اشتون و جان کری اشاره کرد.هم‌اکنون ترجمه گفت‌وگو‌های انگلیسی و روسی این مستند در حال انجام است و همزمان کریمی در تلاش است با برخی کارشناسان و مقامات ایرانی مصاحبه کند.وی در این باره گفت: با محسن رضایی و چند نفر از استادان حوزه انرژی هسته‌ای در داخل کشور برای انجام گفت‌وگو به توافق رسیده‌ایم که امیدوارم بزودی صورت گیرد.

با محمود احمدی‌نژاد هم پیش از نوروز امسال قرار مصاحبه داشتیم و حتی دوربین‌ها چیده شد، اما بعد از صحبت‌های یکساعته خصوصی، ایشان از من خواستند مصاحبه به بعد از نوروز موکول شود که امیدوارم این مصاحبه نیز انجام شود.

وی درباره گفت‌وگو با سعید جلیلی و گروه قبلی مذاکره‌کننده توضیح داد: آقای جلیلی راضی به مصاحبه نشدند و همه تلاش‌های ما در این باره بی‌نتیجه ماند.

در هر سفر خارجی چهار نفر سهیل کریمی را همراهی کرده‌اند و این چهار نفر وظایف متعددی را به عهده داشته‌اند که از آن جمله می‌توان سجاد واعظ‌لیواری و مصطفی افضل‌زاده را نام برد که به عنوان کارشناس مسأله هسته‌ای و مترجم، راوی و گفت‌وگو کننده سهیل کریمی را در ساخت این اثر یاری داده‌اند. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها