افراد در سالمندی خصوصیاتی دارند که به اقتضای همین خصوصیات نیز عمل می‌کنند اما اگر اطرافیان و خود فرد، بدانند چه تغییرات جسمی و روحی در این دوران به وجود می‌آید باعث بهتر شدن کیفیت زندگی سالمند می‌شوند.
کد خبر: ۷۰۷۲۳۲

جام‌جم‌سرا: ابراهیم غفاری‌حق، روان‌شناس عمومی، با بیان این مطلب گفت: در سالمندی حوصله فرد کمتر می‌شود و حرف‌ها را چندبار تکرار می‌کنند و ارتباط‌ها محدود‌تر می‌شوند. برای اینکه سالمندان دوران خوشی را طی کنند، خانواده نقش مهمی دارد. افراد خانواده باید از ویژگی‌های این دوران آگاه باشند تا باعث ایجاد ناراحتی و سوء تفاهم برای سالمند نشود، زیرا‌ گاه به‌دلیل ناآگاهی آن‌ها، رفتارهایی می‌کنند که باعث افسردگی در سالمند می‌شود.

وی ادامه داد: از عوامل ایجاد نشاط در سالمندی انجام فعالیت جسمانی منظم مانند ورزش است که باعث دور شدن افسردگی در سالمند می‌شود. همچنین باید احساسات مثبت در آن‌ها ایجاد کنیم تا به شادمانی درونی و سلامت عاطفی دست پیداکنند.

غفاری‌حق افزود: از دیگر عوامل دلخوشی سالمندان، حمایت‌های اجتماعی است. سالمندانی که خانواده‌ای ندارند از حمایت کمتری برخوردارند و این عدم حمایت باعث بروز افسردگی می‌شود، البته این حمایت باید توام با احترام به آن‌ها باشد. مسائل مالی هم در این دوران اهمیت دارد بنابراین، داشتن یک شغل نیمه وقت و سبک کمک زیادی به آن‌ها می‌کند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: سالمندان باید بکوشند در فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه شرکت کنند تا باعث ایجاد تحرک و علاوه بر آن گسترش روابط اجتماعیشان شود و با دوری از افسردگی، دوران سالمندی موفقی را طی کنند. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها