رامبد جوان از انگیزه هایش برای راه اندازی «خندوانه» می‌گوید

خطرات استرس داشتن و خوردن یک لیوان سم

از آن جایی که رامبد جوان همواره در پی کسب تجربه های تازه است این بار به عنوان کارگردان برنامه خندوانه را به روی شبکه نسیم برده است تا به قول خودش وبه واسطه این کار بتواند به مخاطبانش خندیدن و شاد بودن را یاد آوری کند.
کد خبر: ۷۰۵۸۷۴
خطرات استرس داشتن و خوردن یک لیوان سم

می گویند خنده بر هر درد بی درمان دواست برای همین باید شاد باشیم و بخندیم تا از کمتر گرفتار غم های دنیا شویم در این بین افرادی هم هستند که به ما در شاد بودن کمک می کنند یکی از این افراد رامبد جوان است که او را به عنوان یک هنرمند شوخ طبع و طناز می شناسیم حداقل کارهایی که تا به امروز از او دیده ایم گواه همین مسئله است از ورورد آقایان ممنوع گرفته تا خانه سبز و اسپاگتی در هشت دقیقه.بهرحال از آن جایی که رامبد جوان همواره در پی کسب تجربه های تازه است این بار به عنوان کارگردان برنامه خندوانه را به روی شبکه نسیم برده است تا به قول خودش وبه واسطه این کار بتواند به مخاطبانش خندیدن و شاد بودن را یاد آوری کند بهرحال به بهانه پخش این برنامه مفرح با رامبد جوان گپی زده ایم که در ادامه خواهید خواد.

آقای جوان در ابتدا بگویید چقدر با خنده درمانی به معنای علمی آن موافق هستید؟

به نظرم می شود از این روش برای بعضی از بحران های روانی استفاده کرد البته شاید به عنوان یک درمان مشخص مورد استفاده نباشد اما بهرحال بی تاثیر نیست ضمن این که اگر یاد بگیریم راحتر بخندیم تحمل خیلی چیزها برایمان راحتر خواهد شد.

متاسفانه در سالهای اخیر مردم ما به دلیل مشکلاتی که دارند سخت تر می خندند وحتی می توانیم بگوییم کمتر قهقه می زنند وفکر می کنم این موضوع کار شما را هم دشوارتر می کند درست است؟

بله اما ما تلاشمان در برنامه خندوانه این است که به یاد مردم بیندازیم که بخندند تا حالشان خوب شود همه ما غم ها واسترس هایی را در زندگی مان داریم حتی من هم به شخصه مشکلاتی دارم اما باید یاد بگیریم مشکلاتمان را مدیریت کنیم ما فقط از یکدیگر توقع داریم. از زمان کودکی گرفته تا بزرگسالی. در کودکی از پدر و مادر، در دوران تحصیل از مدیر ومعلم وقتی هم ازدواج می کنیم از همسرمان ،اما یادمان رفته که پس خودمان چه؟خودمان چه قدمی بر داشته ایم؟ما هنوز نمی دانیم کجا باید توقع وکجا نباید توقع داشته باشیم؟ومتاسفانه تبدیل شدیم به آدم هایی که می خواهیم فقط دیگران برایمان یک سری کارها را انجام دهند واگر هم بر آورده نشوند می گوییم که بد شانس هستیم. خب مجموع این چیزها استرس وغم می آورد.

اما در دنیای امروز کمتر سوژه ای برای شاد بودن وجود دارد آن قدر فکرهایمان مشوش است که دلیلی برای خنده باقی نمی ماند قبول دارید؟

بله مثلا اوایل برنامه مخاطبان پیامک می زدند که ما به چه چیزی بایدبخندیم به گرانی، به تورم به...من نمی دانم به چه چیزی بخندید ولی باید بخندید باور کنید همه جای دنیا تورم وگرانی هست وهیچ کس در رفاه مطلق نیست اما همان آدم ها زنگ تفریحی را برای خودشان قائل می شوند مثلا برای آخر هفته یشان برنامه ریزی می کنند اما ما فقط دنبال این هستیم که یک نفر بیاید و برایمان کاری انجام دهد در صورتی که تو خودت موظفی که حالت را خوب کنی. قبول دارم که مشکلات هست ،چون ابعاد زندگی بزرگتر می شود اما ما باید راهی برای داشتن آرامش و شادی پیدا کنیم.

رامبد جوان با استرس هایش چه می کند؟

یکسری کارها انجام می دهم که حالم را بهتر می کند مثلا با دوستانم معاشرت می کنم، فیلم می بینم، کتاب می خوانم، غذا درست می کنم، به پروژه هایم فکر می کنم،مجلات را ورق می زنم و...فکر کردن به این چیزها وعمل کردن به آن ها استرس هایم را کمتر می کند.

هیچ وقت برای رفع استرس هایتان به یک مشاورمراجعه کرده اید؟

بله ومعتقدم همه آدم ها باید با یک مشاور در ارتباط باشند من خودم چند سالی هست که تراپی می کنم تا خودم و احساساتم وحتی ترس هایم را بهتر و بیشتر بشناسم چون از این طریق می توانم خشم و عصبانیتم را راحت تر کنترل کنم وبا چیزهایی که برایم اظطراب آورند مقابله کنم.

اما خیلی از افراد و بخصوص آقایان عقیده ای به جور مسائل ندارند و برای همین خشم درونی شان را به شکل های مختلفی بروز می دهند؟وعده ای هم به خاطرانگ هایی که ممکن است به آن ها زده شود از رفتن پیش یک مشاور خودداری می کنند؟

بله همین طور است اما بهتر است برای شناخت بیشتر خودشان هم که شده این تجربه را به دست بیاورند.اصلا چرا ما باید دائم به قضاوت دیگران اهمیت بدهیم وبه این فکر کنیم که دیگران چه خواهند گفت .واقعا بعضی چیزها به کسی ربطی ندارد بنابراین باید به فکر جسم و روانمان باشیم.

اجرای برنامه خندوانه چقدر روی خود شما تاثیر داشته است؟

خیلی زیاد به شدت اجرای این برنامه روی من اثر مثبت داشته است. جالب است بدانید دکتر جاویدی مشاور پزشکی برنامه نکته جالبی را در مورد استرس گفتند این که هر باری که ما دچار استرس می شویم در وهله اول روده ها از کار می افتند وبعد فشار خون بالا می رود ووقتی فشار خون بالا برود آدرنالین بیشتری در بدن ترشح می شود ووقتی آدرنالین بالا برود کبد ذخایر قند را آزاد می کند وبرای همین قند هم بالا می رود وهمین موضوع به قلب، دستگاه گوارش وحتی چشم آسیب می زند در نتیجه استرس داشتن مثل این می ماند که شما یک لیوان سم خورده باشید پس بهتر است از هر چیزی که باعث استرس در شما می شود دوری کنید ویا حداقل یاد بگیرید که آن را کنترل کنید تا آسیب کمتری ببینید.

/Media/Image/1393/04/09/635397332245425972.jpg

متاسقانه این استرس ها واضطراب ها به کودکان امروز هم منتقل شده است برای همین هم ما با بی شمار کودک بیش فعال روبه رو هستیم؟

بله متاسفانه همین طور است والدین باید بدانند همان طور که کودکشان به غذا،لباس،آموزش و...نیاز دارد به آرامش وروح سالم هم نیاز دارد.رفتار و استرس ما قطعا به کودکانمان هم منتقل می شود. در صورتی که بچه نباید دعوای پدر و مادر را ببیند ما باید در شرایط عصبانیت سعی کنیم با هم حرف بزنیم وگرنه با لگد پرت کردن چیزی درست نخواهد شد بچه های ما باید آرامش داشتن را بیاموزند باید ذهنشان درگیر چیزهای مثبت وخلاقانه شود چرا که او نیازمند این چیزها است و نه دعوای هر روزه پدر و مادر.

آقای جوان می دانم که شما جزو آدم هایی هستید که دوست دارید هر روز تجربه های تازه ای را کسب کنید آیا هنوز کاری باقی مانده که انجامش نداده اید اما دغدغه آن را دارید؟

بله خیلی زیاد من هنوز راه وتجربه های زیادی دارم که باید آن ها را انجام دهم.

خندوانه چطور شکل گرفت؟

ایده اولیه این برنامه چیزی نزدیک به 8 سال در ذهن من بود اما شرایط ساخت آن به دلایل مختلف میسر نمی شد تا این که بالاخره همه چیز با هم جور در آمد و با درایت و پشتیبانی خوب مدیریت شبکه نسیم یعنی دکتر کرمی که بسیار مدیر فوق العاده ای هستند توانستم این برنامه را با یک تیم کاملا حرفه ای و دوست اشتنی به روی آنتن ببرم.

خندوانه در نهایت آن چیزی شد که فکر می کردید؟

می توانم بگویم به مراتب حتی خیلی بهتر هم شد آن زمان بیشتر این کار برایم یک تعریف معنایی داشت در حالی که الان برایم عینی تر شده است من در این برنامه دارم مهمترین موضوعات زندگی ام را کشف وتجربه می کنم خوشبختانه درطول این مدت انرژی های خوبی هم از مخاطبان خندوانه گرفته ایم .

مهمترین تلاش شما در این برنامه چیست؟

این که مخاطبم را بخندانم البته من نمی گویم او به من بخندد؛ چون با مزه هستم نه بلکه وظیفه ما در قبال خودمان این است که شاد باشیم خندیدن مثل ورزش کردن است. من می خواهم بگویم تماشاگران حتی اگر من را به عنوان یک معلم ورزش قبول ندارند اما برای حال بهتر خودشان هم که شده بلند شوند و کمی خودشان را تکان دهند من برایم مهم است که مخاطب در این یک ساعت واقعا شاد باشد همه ما خوب می دانیم که این دنیا یک عالمه چیزهای بد و مایوس کننده دارد اما من می خواهم برای یک ساعت هم که شده از این موقعیت دور شده، بخندیم و شاد باشیم.

بیشتر اجرایتان هم بداهه است درست است؟

بله فقط در ابتدا یک کلیت طراحی می کنیم وبقیه کاملا بداهه است چون این برنامه یک شوی تلویزیونی است واین نوع اجرا بیشتر جواب خواهد داد

راستی هدفتان از حضور نیما که یک جورهایی بلاتکلیف هم هست در برنامه چیست؟

حضور نیما در برنامه به عنوان یک آدم بلاتکلیف است .من می خواستم به واسطه او آدم های مایوس را به تصویر بکشم آدم هایی که همیشه نا امید هستند و به این واسطه یک ضد ریتم ایجاد کنم نیما مثل گلان در کارتون گالیور است که به همه چیز بد بین بوداما آرام آرام او هم نرم تر خواهد شد بهرحال خندوانه یک برنامه راحت وخودمانی وصادق است.

می شود گفت رامبد جوان همه روزهای زندگی اش را به معنای واقعی زندگی کرده است؟

ببینید من در زندگی ام چند اصل دارم. من نمی دانم تا چه زمانی زنده هستم پس به اتفاقات قبل وبعدم فکر نمی کنم و سعی می کنم در لحظه زندگی کنم دوست دارم از لحظه هایم لذت ببرم وبه نظرم کسی که تمام مدت ذهنش درگیر مسائل مختلف است نمی تواند حال خوشی داشته باشد واین که وقتی قرار است کاری انجام دهم به حرف های دیگران توجهی نمی کنم وکارم را انجام می دهم.

البته شما یک خوشبختی بزرگتری هم دارید وآن انرژی های مثبتی است که از طرف مخاطبانتان به شما می رسد؟

بله قطعا همین طور است وقتی از در خانه ام بیرون می آیم و با یک دنیا لبخند و سلام های گرم روبه رو می شوم معلوم است که حالم خوب وخوش خواهد شد. (محبوبه ریاستی/ هفته نامه سلامت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها