تقی زاده عضو اداره انتلیجنت سرویس بود؟

سید حسن تقی زاده یکی از چهره های مشهور دوره قاجار و پهلوی است که زندگی ای طوفانی داشت و اقدامات او در عرصه فرهنگی، محل مراجعه و استناد بسیاری از پژوهشگران است. معروفیت او در عرصه سیاسی نیز به اندازه فعالیت او در زمینه های فرهنگی است. او در دوره قاجار و پهلوی مناصب متعدد داشت.
کد خبر: ۷۰۴۷۹۴
تقی زاده عضو اداره انتلیجنت سرویس بود؟

در دوره قاجار در مجلس شورای ملی فعال بود و تلاشهای او که جریان دموکراتها را در مجلس نمایندگی می کرد با واکنش های متعددی روبرو شد.

شاید یکی از مهمترین واکنش نامه مشهور علما در رد اقدامات سیاسی او باشد. او در دوره پهلوی در بسیاری از مسئولیت های نقش آفرین بود.

برابر با یکی از اسناد ساواک، نوع فعالیت های سیاسی او به گونه ای بود که برخی از منابع این سازمان امنتیی تصور می کردند وی مامور انتلیجنت سرویس بود.

در متن این سند آمده است:

16ـ بهمن ماه 1327
گزارش
روز چهاردهم ماه جاری در محفلی عده‌ای راجع به نطق اخیر آقای تقی زاده صحبت می‌کردند و ضمن انتقاد از مشارالیه دکتر نجم آبادی اظهار داشت قبل از جنگ که تقی‌زاده در آلمان روزنامه کاوه را می‌نوشت تمام مطالب روزنامه او به ضرر انگلیسیها بود و خود را یک نفر نازی به تمام معنی معرفی می‌کرد ولی پس از خاتمه جنگ و اشغال آلمان به لندن رفت و بعد از پنج روز در دانشگاه کامبریج به سمت استادی منصوب شد.

پس از چند روز کشفی‌زاده به لندن رفت آقای وحیدالملک هم که مردی است بی طرف از پاریس به لندن وارد گردید ولی از طرف اداره انتلیجنت سرویس به ایشان اخطار شد که در ظرف بیست و چهار ساعت لندن را ترک کند والا بازداشت خواهد شد ـ مشارالیه هم ناچار فوراً لندن را ترک نمود. و به پاریس مراجعت کرد ـ خلاصه از صحبت های خود نتیجه می گرفتند که تقی زاده عضو اداره انتلیجنت سرویس می‌باشد و ایامی هم که در آلمان بوده به دستور اداره مزبور کار می‌کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها