هیات عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با کسب اکثریت آرا پیروز شده است. به گزارش ایسنا، نتایج رسمی به دست آمده از شمارش 99 درصد آرای اخذ شده حاکی است که اردوغان با اختصاص 52 درصد آرا توانست در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود. شمارش آرا نشان می‌دهد اکمل‌الدین احسان اوغلو رقیب اصلی مخالف اردوغان 38 درصد آرا را به دست آورده است. صلاح‌الدین دمیرتاش نیز در این انتخابات فقط 6/9 درصد آرا را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۷۰۴۵۳۰

رئیس هیات عالی انتخابات ترکیه در کنفرانسی خبری تائید کرد، نتایج اولیه نشان می‌دهد اردوغان اکثریت آرا را در این انتخابات به دست آورده است. وزیر دادگستری ترکیه نیز در صفحه توییتر رسمی این وزارتخانه اعلام کرد اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شده است. این نخستین‌بار در جمهوری ترکیه است که رئیس‌جمهوری با رای مستقیم شهروندان انتخاب می‌شود. مقام ریاست جمهوری در ترکیه تاکنون عمدتا تشریفاتی بوده اما یکی از وعده‌های رجب طیب اردوغان، افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری بوده است.

اردوغان بامداد دیروز با حضور در جمع هواداران خود در آنکارا به ایراد اولین سخنرانی رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت. اردوغان در این سخنرانی با تشکر از مردم ترکیه به دلیل حضور در انتخابات، گفت: امروز فقط اردوغان پیروز نشد، بلکه دموکراسی پیروز شد، اراده ملت ترکیه پیروز شد.

آنهایی هم که به من رای ندادند، پیروز شدند. وی افزود: امروز دوره‌ای را پایان داده و عصر جدیدی را آغاز می‌کنیم. دیگر مانند امروز شکافی میان دولت و ملت وجود نخواهد داشت. امروز تمام موانع میان مردم و کاخ ریاست‌جمهوری حذف شد.

اردوغان یکشنبه شب نیز پس از اعلام نتایج اولیه و مسجل شدن پیروزی‌اش در انتخابات با حضور در مسجد «ایوب سلطان» استانبول، سخنرانی غیررسمی کوتاهی را انجام داد. وی در این سخنرانی آرای مردم ترکیه به خود را نشانه «اراده» و خواست مردم این کشور دانست. رئیس‌جمهور جدید ترکیه که جایگزین «عبدالله گل» می‌شود، در ادامه سخنرانی خود در آنکارا گفت: امروز ترکیه قدرتمندتر شده و حالا با این انتخاب، اهداف چشم‌انداز 2023 زودتر از موعد در دسترس است. در همین حال یکشنبه شب هزاران نفر از طرفداران اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری در آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول شادمانی کردند.

به دنبال اعلام پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر افزایش یافته است. در همین زمینه روزنامه حریت در گزارشی اعلام کرد دو سناریوی احتمالی درباره دو نامزدی پست نخست‌وزیری ترکیه و انتخابشان توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور منتخب وجود دارد: احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه و بینالی ییلدیریم که البته اولین نفر شانس بیشتری دارد.

به گزارش این روزنامه، آنچه داوود اوغلو را در مقایسه با دیگر افراد متمایز می‌کند، این است که او مشکل محدودیت‌ سه دوره‌ای را ندارد و همچنان می‌تواند برای دو دوره دیگر برای پارلمان ترکیه نامزد شود. مورد دیگر این است که او وفاداری کامل خود را به اردوغان در تمام لحظات حساس نشان داده و اثبات کرده که ممکن است به همکاری با وی به شکل یک هارمونی ادامه دهد.

در ضمن گرچه عملکرد داوود اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه مناقشه‌آمیز و مجادله برانگیز بوده اما حمایت وی از اردوغان به عنوان یک ایدئولوژیست همچنان بسیار مهم و گویای این حقیقت است که حزب هم‌اکنون باید از یک آزمون دیگر در انتخابات آینده پارلمان عبور کند. گمان بر این است که داوود اوغلو ظرفیت و قابلیت بسیج کردن اعضای حزب و متحد نگه داشتن آن و رهبری کابینه را به بهترین شکل ممکن دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها