انگار همین دیروز بود که نوشتیم ، بیخ گوشمان در جنوب پایتخت ، مردمی زندگی می کنند که آب آغشته به نفت می نوشند و کودکانشان جز برافروختن آتش روی آب ، تفریح دیگری ندارند.
کد خبر: ۷۰۳۰۷

اما اینک از آن روز 2 سال گذشته است و مردم محروم اسماعیل آباد و روستاهای اطراف هنوز هم با مشکل آلودگی آب و خاک در این منطقه مواجه اند و با انواع بیماری های ناشی از این آلودگی دست و پنجه نرم می کنند. با این که رسانه ها اوایل امسال از جریمه 208 میلیارد تومانی پالایشگاه تهران به علت ایجاد مشکلات متعدد برای روستاهای همجوار خبر دادند اما تا امروز حتی ریالی از این مبلغ به ساکنان این روستاها اختصاص نیافته است . پس از گذشت بیش از 10 سال از آغاز آلودگی آب و خاک روستاهایی مانند اسماعیل آباد ، از 2 سال پیش این ماجرا رسانه ای شد و پس از آن قولهای مکرر مسوولان وزارت نفت و پالایشگاه تهران به گوش رسید. رئیس شورای روستای اسماعیل آباد درباره این قولها می گوید: پس از این که خبرنگارها به اینجا آمدند ، مسوولان پالایشگاه برای ما تانکر آب می آوردند که آن هم مدتهاست قطع شده و دوباره ما از همان آب آلوده استفاده می کنیم . علی اکبر حاج قربان با اشاره به این که روستای اسماعیل آباد کم کم در حال فراموش شدن است ، می گوید: در حال حاضر ساکنان روستا که اغلب کشاورزند ، برای آبیاری زمین های خود بناچار از فاضلاب استفاده می کنند. وی ادامه می دهد: در کنار استفاده از فاضلاب ، گاهی مجبوریم به جداسازی آب از نفت و مشتقات نفتی بپردازیم و آن را به زمین هایمان سرازیر کنیم.

پزشک ، فقط یک روز در هفته

در حالی که مدتها پیش شایعه بیماری های مکرر پوستی ، ریوی و... دهان به دهان می گشت و رسانه ها هم اخبار آن را منعکس می کردند اما به گفته یکی از کارکنان مرکز بهداشت قوچ حصار که اسماعیل آباد هم یکی از زیرمجموعه های آن است ، پزشک عمومی تنها یک روز در هفته به این روستا می رود و به معاینه بیماران می پردازد. این در حالی است که خانه بهداشت محقر اسماعیل آباد هر روز شاهد مراجعه زیاد ساکنان روستاست که شاید اگر در جای دیگری زندگی می کردند ، هر روز باید سراغ پزشک متخصص می رفتند. سعید کاشانی ، بهورز حاضر در روستا درباره بیماری هایی که در حال حاضر گریبانگیر اهالی روستاست ، می گوید: من یک سال است به اینجا آمده ام و چون پزشک نیستم ، مسلم است که توانایی درمان بیمار را ندارم اما آنچه مشخص است این که در اینجا بیماری های پوستی و تنفسی بیش از حد معمول است.

تکلیف ما را روشن کنید

گروه ژاپنی ایده میتسو که از سال گذشته شروع به تحقیق در این منطقه کرده بودند مدتی پیش با اعلام نفوذ بیش از یک میلیون و 440هزار متر مکعب موادنفتی در آبهای زیرزمینی منطقه نگرانی اهالی روستا و کارشناسان را صدچندان کردند. با این حال ، بیش از 400 هکتار زمین های کشاورزی اسماعیل آباد با همین آب و فاضلاب روستا آبیاری می شود و عمده محصول آنها هم به پایتخت فرستاده و مصرف می شود.

آلودگی در حال گسترش است

با وجود صحبتهای پیاپی درباره بهبود وضعیت اهالی اسماعیل آباد ، کم کم نشانه های بیماری های مشابه با بیماری های اسماعیل آبادی ما در روستاهای اطراف ، مانند درسون آباد ، شهرک بهشتی ، عظیم آباد ، باقرشهر و قلعه چمن هم مشاهده می شود. تنها سودی که زندگی در اسماعیل آباد و روستاهای اطراف برای ساکنان محروم آن دارد ، این است که آنها توانسته اند از تصفیه خانه ابتدایی که در این محل تعبیه شده و ظاهرا آب و نفت را از هم جدا می کند ، پیت های خود را از نفت پر کنند و به شرکتهای نفت بفروشند ، گرچه این کار آنها را از شغل اصلی شان که کشاورزی است ، دور کرده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها