تیم ملی کشتی فرنگی ایران خیلی امیدوار است بر یکی از سکوهای جهانی این رشته تکیه کند.
کد خبر: ۷۰۲۲۱۶
فرنگی​کاران​ جوان به دنبال سکوهای جهانی

به گزارش جام جم ورزشی، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در حالی گام به رقابت‌های جهانی زاگرب گذاشته است که با توجه به عملکرد این تیم در رقابت‌های بین‌المللی ماه‌های اخیر بوی‍ژه پیکارهای قهرمانی آسیا، ناظران بر این عقیده‌اند که این تیم می‌تواند در رقابت‌های جهانی خوش بدرخشد و بر سکوی قهرمانی بایستد، امری که عبدالله چمن‌گلی، سرمربی تیم نیز هرچند جانب احتیاط را حفظ می‌کند، اما تاکید می‌کند که تیم منسجم او قطعا روی یکی از سکوهای جهانی قرار خواهد گرفت.

چه شرایطی بر تیم ملی حکمفرماست که چنین ذهنیتی پیرامون جوانان فرنگی کار شکل گرفته است؟ این پرسشی است که در گزارش حاضر سعی کرده‌ایم پاسخ نسبتا کاملی به آن بدهیم.

کشتی فرنگی ایران این روزها در حالی سودای تکرار روزهای خوش گذشته را دارد که با انتصاب حسن بابک به عنوان مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی عملا در میان سنگین وزن‌های آزادکار فدراسیون(رسول خادم، علیرضا حیدری و علیرضا رضایی) کشتی فرنگی نیز استقلال فنی یافت و بابک سنگین وزن نیز که سال‌ها در 90 و 100 کیلو برای تیم ملی روی تشک رفته بود، رفع و رجوع امور کشتی فرنگی را با تعریف شرح وظایف برای مربیان رده‌های مختلف در دستور کار قرار داد.هر چند محمد بنا سرمربی تیم ملی با کناره‌گیری ناگهانی خود برای تیم ملی بزرگسالان حاشیه ساز شد، اما همان طور که نوجوانان فرنگی کار مزد دور ماندن از حاشیه را با درخشش در رقابت‌های قاره‌ای و جهانی و کسب سهمیه المپیک نوجوانان گرفتند، جوانان فرنگی کار نیز بی‌سر و صدا در ماه‌های گذشته برنامه‌های آماده‌سازی خود را دنبال کردند و در مسیر موفقیت پیش رفتند. به این ترتیب که شاگردان عبدالله چمن‌گلی در رقابت‌های قهرمانی آسیا با 5 طلا (علی ارسلان، رامین طاهری، پیام بویری، علی شریفی و محمد ابراهیمی)، یک نقره (بهروز ملکی) و دو برنز (رضا خدری و بابک رزم‌پوش) قهرمان شدند تا امید به درخشش آنها در پیکارهای جهانی دوچندان شود. نتیجه‌ای که چمن‌گلی درباره آن به جام‌جم می‌گوید: نتایج درخور تحسین در رقابت‌های آسیایی حاصل اجرای مو به موی برنامه‌های آماده‌سازی و حضور در چند تورنمنت بین‌المللی بود؛ امری که بی‌تردید نقش فدراسیون کشتی در آن غیرقابل انکار است، چون به هیچ یک از برنامه​های ما در مقطع فوق و همچنین در حال حاضر «نه» نگفت.

قانونمندی راهی به سوی موفقیت

به هر ترتیب تیم کشتی فرنگی جوانان ایران که در دوره گذشته این رقابت‌ها با یک مدال طلای فرشاد عیسی‌وند، یک نقره یوسف قادریان و یک برنز رامین طاهری پس از تیم‌های روسیه و آذربایجان در رده سوم این پیکارها قرار گرفت، دفاع از این عنوان را برای خود کمترین هدف می‌پندارد. در این باره حسن بابک مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی به جام‌جم می‌گوید: به هر حال با توجه به نتایج کسب شده جوانان فرنگی‌کار در ماه‌های گذشته و توانایی این کشتی‌گیران شایسته و مربیان مربوط که با حمایت فدراسیون کشتی به بهترین شکل مراحل آماده‌سازی خود را سپری کرد این انتظار به وجود آمده است که تیم ملی بتواند عنوان خوبی در این رقابت‌ها کسب کند و در ورزش همواره باید قله قهرمانی را مد نظر داشت تا نتیجه درخور توجهی کسب کرد.

رضا خدری در 50 کیلو، بهروز ملکی در 55، علی ارسلان در 60، رامین طاهری در 66، پیام بویری در 74، علی شریفی در 84، محمد ابراهیمی در 96 کیلو و بابک رزم‌پوش در وزن 120 کیلو ملی‌پوشان جوانی هستند که از امروز (سه‌شنبه) کار خود را در رقابت‌های جهانی آغاز می‌کنند، ملی‌پوشانی که در میان آنها نام رامین طاهری دارنده مدال برنز دوره گذشته این پیکارها نیز به چشم می‌خورد و گویا سرمربی تیم حساب ویژه‌ای روی این موضوع باز کرده است، چمن‌گلی با اشاره به توانمندی‌های طاهری اضافه می‌کند: در مجموع باید گفت تیمی که به رقابت‌های جهانی اعزام می‌شود با وجود تغییر قوانین و سخت شدن پیش‌بینی نتایج، در همه اوزان می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، چراکه تیم کاملا یکدست و منسجم و همدل با کادر فنی در جهت درخشش در پیکارهای جهانی تلاش خواهد کرد و به عبارتی می‌توان گفت با توجه به اعتماد و اعتقاد و اعتقاد متقابل دو طرف، این مهم می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند.

وی درباره چگونگی انتخاب ترکیب اعزامی به این رقابت‌ها گفت: غیر از وزن 120 کیلو که به دلیل برگزاری تک مسابقه در این وزن که تصمیمی‌گیری را به رقابت‌های بین‌المللی ترکیه موکول کردیم در دیگر وزن‌ها به طور کامل فرایند انتخابی تیم ملی رعایت شده و تمام کسانی که در رقابت‌های انتخابی قهرمان شدند دوبنده تیم ملی را به دست آوردند. در سنگین وزن هم بابک رزم‌پوش در رقابت‌های بین‌المللی ترکیه به مراتب بهتر از نفر اول این وزن ظاهر شد و ما نیز به انتخاب او به عنوان ملی‌پوش اصلی این وزن رای دادیم. آنچه مهم است این‌که بی‌تردید این قانونمندی نیز در نوع خود می‌تواند راهی به سوی موفقیت باشد و راهیابی شایستگان واقعی به تیم ملی در سال‌های آینده نیز نهادینه شود.

سرمربی تیم کشتی آزاد جوانان در تشریح هدف اصلی این تیم در رقابت‌های جهانی می‌افزاید: بی‌شک هدف اصلی ما کسب عنوان قهرمانی است و اگر هم این مهم حاصل نشد قطعا یکی از سکوها را فتح خواهیم کرد، اما با توجه به طراحی برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سال آینده با قاطعیت قهرمان خواهیم شد، اما باز هم تاکید می‌کنم این مهم به معنی ناامیدی ما در کسب عنوان قهرمانی در کرواسی2014 نیست.

تیم ایران در ‌آستانه اعزام به رقابت‌‌های جهانی با یک شوک ناخوشایند نیز مواجه شد و حسین خواجه‌وندی یکی از اعضای این تیم بر اثر سانحه رانندگی فوت کرد و تیم اعزامی ایران به رقابت‌های جهانی ساعاتی پیش از عزیمت به زاگرب در مراسم تشییع این کشتی‌گیر در شهرستان نوشهر شرکت کرد و اعضای تیم قصد دارند در خلال رقابت‌ها با نوار مشکی روی تشک حاضر شوند.

سرمربی تیم در این باره خاطرنشان کرد: در کنار همه شایستگی‌های فنی و استعداد نهفته‌ای که این کشتی‌گیر داشت و قطعا می‌توانست به یکی از ستارگان آینده کشتی ایران تبدیل شود، آنچه غم او را برای ما دوچندان می‌کند اخلاق حسنه و نیکوی این کشتی‌گیر جوان بود. امیدوارم برای شادی روح این عزیز سفر کرده هم که شده، دیگر اعضای تیم بتوانند در رقابت‌های جهانی بدرخشند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها