هنگام خشم برای حل مشکل تلاش نکنید

یک روانشناس با تاکید بر اینکه زمان هر جلسه حل مشکلات خانوادگی باید محدود باشد و تنها به یک موضوع اختصاص داشته باشد گفت: در هنگام بحث، باید حرفهای طرف مقابل بازگو شود تا فرد دریابد که آیا توانسته منظور طرف مقابل را دریابد و همچنین باید تلاش کند تا احساس طرف مقابل را درک کند.
کد خبر: ۶۹۹۹۷۱
هنگام خشم برای حل مشکل تلاش نکنید

دکتر محمد زارع نیستانک با اشاره به اینکه با استفاده از راهکارهای مناسب سد ارتباطی میان والدین و فرزندان شکسته می‌شود، گفت: تمام اعضای خانواده باید موافقت کنند تا یک ساعت از اوقات روزانه خود را برای انجام تمریناتی خاص اختصاص دهند.

وی افزود: هر یک از افراد باید پرسش و پاسخ احتمالی را که در شروع یک بحث ممکن است باشد، منصفانه و صادقانه بنویسد و آن را با صدای بلند بخواند.این پاسخ ها نه تنها می‌تواند اطلاعات مهمی را به دیگران منتقل کند، بلکه این تجربه می‌تواند باعث شود که آعضای خانواده ساعت خوش و لذت بخشی را در کنار یکدیگر بگذرانند.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: در ابتدا می‌توان بحث را با پنج ویژگی مورد علاقه اعضاء خانواده و پنج خصوصیتی که قابل قبول نیست آغاز کنند.

زارع نیستانک افزود: در مورد موضوعاتی که اعضاء با هم مخالفت دارند و تمایل به حل آن دارند، اغلب با گله شروع شود. بکار بردن جملاتی مانند «تو هیچوقت خونه نیستی» به فرد کمک می‌کند تا با کمترین دردسر، به یک راه حل مناسب دست پیدا کند.

وی گفت: در هنگام حل هر مشکل در خانواده، اعضاء باید توجه داشته باشند که وقت خاصی را تنظیم کنند و جلسه‌ای با یکدیگر تشکیل دهند. شرایط را طوری فراهم کنند که هیچکس مجبور نباشد، جلسه را ترک کند.

هنگام خشم برای حل مشکل تلاش نکنید

زارع نیستانک افزود: زمان هر جلسه باید محدود باشد و تنها به یک موضوع اختصاص داشته باشد و هرگز در اوج خشم و عصبانیت برای حل مشکل تلاش نشود.

وی گفت: برای حل هر مشکل با گفت و گو با ذکر یک ویژگی مثبت آغاز شود و به جای عام نگری و عمومیت دادن در مورد مسائل، در مورد مشکلات به طور مشخص صحبت شود.

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: برای حل مشکلات این نکته بسیار اهمیت دارد که هر فرد، بپذیرد که بخشی از مشکل تقصیر او بوده و هرگز سعی نکند پای مشکلات گذشته یا سایر رفتار نامناسب را به میان آورد.

زارع نیستانک گفت: در هنگام بحث، باید حرفهای طرف مقابل بازگو شود تا فرد دریابد که آیا توانسته منظور وی را دریابد و همچنین باید تلاش کند تا احساس طرف مقابل را درک کند.

وی افزود: در بعضی موارد به رغم تلاش افراد خانواده جهت رفع مشکل و بکارگیری تمامی مهارت های ارتباطی، باز هم نمی‌توانند سدهای محکمی را که بین آنان ایجاد شده، درهم شکنند، در این حالت باید از پزشک روانشناس کمک گیرند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها