ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس درباره گفت‌وگوهای وین 6 به نمایندگان گزارش داد

نیمه اول شهریور؛ دور بعدی مذاکرات هسته‌ای

سه روز پس از آن که ایران و 1+5 تصمیم گرفتند مذاکرات هسته‌ای را در راستای توافق ژنو، به مدت چهار ماه تمدید کنند، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان گفت که دور آینده این گفت‌وگوها نیمه اول شهریور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۹۸۵۸۷

به‌گزارش جام‌جم، در جهت عمل به مفاد توافق ژنو برای ماه‌های آینده، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای از تمدید کاهش موقت تحریم‌ها علیه ایران تا چهار ماه دیگر خبر داد. این درحالی است که پیش از این اعضای اتحادیه اروپا با تعلیق تحریم‌های ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر و تا تاریخ سوم آذر موافقت کرده بودند.

ظریف: غربی‌ها برای توافق تا ابد فرصت ندارند

در چنین شرایطی وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کرد و درباره مذاکرات وین6 به اظهارنظر پرداخت. او در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران، حق غنی‌سازی، آب سنگین و تحریم‌ها علیه ایران را از موارد اختلاف در مذاکرات با گروه 1+5 برشمرد و گفت: مواضع ما درباره تعداد سانتریفیوژها مشخص است و اصرار طرف مقابل بر این موضوع بی تاثیر است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف به رویکرد 1+5 و طرف غربی در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای اشاره و اظهارکرد: در بحث مذاکرات نرم و سخت شدن طرف مذاکره مطرح نیست بلکه باید دانست تا توافق نشود همه برای رسیدن به مواضع خود تلاش می‌کنند. وی با بیان این که در این دوره از مذاکرات هسته‌ای احساس کردم طرف مقابل به حرف ما گوش می‌دهد و در مورد آن فکر می‌کند، افزود: 1+5 به این نتیجه رسیده که تا ابد فرصت برای توافق وجود ندارد. سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: طرف‌های مذاکرات می‌دانند که تنها راه برای حل موضوع هسته‌ای توافق است. ظریف خاطرنشان کرد: آنها مشاهده کردند که فشار بر مردم ایران تاثیر نداشته و ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری با شکوه هرچه بیشتر شرکت کردند، بنابراین هرچه جلوتر می‌رویم طرف مقابل برای ورود به مذاکره آمادگی بیشتری پیدا می‌کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده در مذاکره با 1+5 درباره تعداد و نوع سانتریفیوژها اظهارکرد: مواضع ما درباره تعداد سانتریفیوژها مشخص است و اصرار طرف مقابل روی این موضوع بی‌تاثیر است. وی تصریح کرد: اگر غربی‌ها با نگاه مبتنی بر توافق ژنو و اطمینان بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران پیش بروند، موضوع حل خواهد شد.

عراقچی: ایران نیاز قطعی به «۱۹۰ هزار سو» غنی‌سازی دارد

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز روز گذشته با بیان این‌که قرار شده مواد تا 2 درصد غنی شده خود را به اورانیوم خام تبدیل کنیم و این مواد 5 درصد نیستند، اظهارکرد: وقتی غنی‌سازی می‌کنیم، چه برای 5 درصد و چه قبلا که 20درصد انجام می‌دادیم، مقداری پسماند دارد بدین معنی که در انتهای این زنجیره‌ها مواد غنی شده زیر 2 درصد یا یک درصد و 5/1 درصد در یک محلی جمع شده و سپس به اورانیوم طبیعی تبدیل می‌شوند و بعد از آن مجددا غنی‌سازی می‌شوند. وی افزود: این موضوع کاری بود که ما باید انجام می‌دادیم و در برنامه خودمان هم وجود داشت و در این دوره تاکید کردیم که آن را انجام خواهیم داد.

عراقچی در گفت‌وگو با «نسیم» درباره تعیین نیاز قطعی ایران به 190 هزار سو غنی‌سازی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز اظهار کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند به این معنی نیست که امسال یا سال دیگر یا دو سال یا حتی پنج سال دیگر به آن دست پیدا کنیم بلکه این نیاز قطعی در یک چشم انداز پیش روی ما قرار دارد و نه لزوما در زمان حاضر. وی خاطرنشان کرد: این‌که ما در چه فاصله زمانی به این چشم انداز برسیم خود می‌تواند یکی از موضوعات در مذاکرات ما با 1+5 باشد. معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تمدید چهار ماهه مذاکرات نیز اظهار کرد: دوطرف مذاکره‌کننده وقتی در وین6 دیدند که دستیابی به توافق‌نهایی تا قبل از تاریخ بیستم جولای دیگر امکان‌پذیر نیست به سمت این رفتند که گام اول توافق ژنو را تمدید کنند ولی شرایط تمدید تا ساعت 12 شب روز جمعه از سوی ایران مورد موافقت قرار نگرفته بود که نهایتا از سوی طرف ایرانی مورد پذیرش واقع شد.

وی با بیان این‌که هنوز برای ادامه گفت‌وگوها در چهارماه آینده برنامه‌ای تنظیم نشده، گفت: قرار شده تا هیأت‌ها بروند و به مدت دو تا سه هفته روی موضوعات مورد اختلاف تامل کرده و بکوشند تا شیوه‌های جدید و راه‌حل‌های نوینی را برای آنها پیدا کنند و پس از آن به مذاکرات بازگردیم. عراقچی خاطرنشان کرد: احتمالا اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر (نیمه اول شهریور) ممکن است دور بعدی مذاکرات باشد و ما در تماس‌هایی که در دو تا سه هفته بعد برقرار خواهیم کرد، در مورد تاریخ مذاکرات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها