مشکل نقدینگی صنایع کوچک با ضمانت اوراق بدهی رفع می​شود

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: این صندوق با ضمانت اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه، مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی را می‌تواند تا حدی حل کند.
کد خبر: ۶۹۸۱۸۲

به گزارش فارس، علی تعقلی با اشاره به اولویت‌های صندوق در زمینه پذیرش ریسک اعتباری مشتریان در خدمت ضمانت تسهیلات اعطایی افزود: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال، تکمیل حلقه‌های مفقوده خوشه‌های کسب و کار، طرح‌های نیمه‌تمام بالاتر از 50 درصد، طرح توسعه و سرمایه در گردش واحدهای صادراتی، طرح اصلاح و بهینه‌سازی مصرف انرژی، شرکت‌های دانش‌بنیان و اجزای شرکت‌های فناوری از اولویت‌هایی است که صندوق به آنها می‌پردازد.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود طرح‌های ایجادی و نیمه‌تمام، سرمایه‌گذاری ایجادی و حمایت در طرح‌های تکراری اولویت صندوق نیست، مگر این‌که در حوزه دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا یا حلقه مفقوده باشد.

تعقلی ادامه داد: به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای هشت میلیارد ریال از تامین‌کننده مالی تسهیلات اخذ کند و اصل و سود این تسهیلات ده میلیارد ریال باشد صندوق 70 تا 85 درصد آن را در قبال اخذ وثایق و کارمزد ضمانت می‌کند و برای بقیه با توجه به این‌که بانک بهترین نوع وثیقه را دریافت کرده است می‌تواند چک و سفته اخذ کند.وی افزود: به این صورت برای تولیدکننده نهایی، ترکیب وثایق ساده‌تری به‌دست می‌‌آید و توان ایشان در اخذ تسهیلات افزایش خواهد یافت.

تعقلی ادامه داد: افزایش سقف ریالی ضمانت‌نامه‌های صندوق به منظور تضمین حداکثری تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان، تنوع بخشیدن به انواع ضمانت‌نامه‌های قابل صدور مانند ضمانت‌نامه اعتبار تولیدی، ضمانت‌نامه حسن انجام کار، ضمانت‌نامه استرداد پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه گمرکی، ضمانت‌نامه وجه‌الضمان، ضمانت‌نامه مفاصا بیمه، ضمانت‌نامه مفاصا مالیات، ضمانت‌نامه اعتبار خریدار، ضمانت‌نامه اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه به نفع سرمایه‌گذار حقیقی با شرایط متعدد، بخشی از این خدمات است.

وی همچنین اضافه کرد: پذیرش ریسک نوسانات آینده مواد اولیه تولیدی و ارزی، ضمانت اوراق بدهی، ضمانت امتیاز استفاده و ضمانت‌نامه متقابل و... که حسب مورد می‌تواند موجب گسترش پوشش‌های ضمانت‌نامه‌ای صندوق به متقاضیان مختلف در زمینه‌های گوناگون صنایع کوچک باشد و در مواردی حتی نیاز به موسسات تامین مالی مانند بانک‌ها را نیز مرتفع سازد نیز از دیگر مواردی است که به دنبال آن هستیم.

وی اظهار کرد: اکنون به‌دلیل نقدینگی پایین بانک‌ها و اولویت آنها در پرداخت تسهیلات کلان به صنایع بزرگ برای کاهش ریسک انتظاری، چاره‌ای جز ایجاد نهاد تامین مالی برای واحدهای تجاری کوچک و متوسط (SME) وجود ندارد، از این‌رو صندوق با پذیرش ریسک انواع صکوک منتشره برای صنایع کوچک عملا تامین مالی موردنظر را مرتفع می‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی نیاز صنایع کوچک به تسهیلات 40 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این تسهیلات بخشی با بازتقسیط تسهیلات بانکی یا تسهیلات جدید یا از طریق شبکه غیربانکی مرتفع می‌شود و به‌دلیل تامین نشدن بخشی از نیاز مالی، میزان تولید کاهش می‌یابد و نهایتا افزایش قیمت و رکود تولید را در پی داریم.به گفته تعقلی، افزایش درصد تضمین اصل و سود تسهیلات بانکی از 70 و 85 درصد به 100 درصد نیز از مواردی است که تلاش می‌کنیم به آن دست یابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها