رسولی: هنرم را وقف خدا کرده‌ام

محمدجلیل رسولی، خوشنویس وعضو فرهنگستان هنر یکشنبه شب مهمان برنامه گفت‌وگوی تنهایی بود که از شبکه چهار پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۹۳۴۸۰
رسولی: هنرم را وقف خدا کرده‌ام

رسولی به مدت 50 سال موضوعات عرفانی و الهی را خطاطی کرده، اما هیچ‌وقت برای پول این کار را نکرده و آثارش را نفروخته است. رسولی کاتب چند کتاب است که از جمله آنها می‌توان به ترجمه خطی نهج‌البلاغه و شاهنامه اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی تلویزیون، رسولی در برنامه گفت‌وگوی تنهایی با بیان این‌که وقتی مردم از کا‌رهای من استقبال می‌کنند روحیه و انگیزه‌ام بیشتر می‌شود، اظهار کرد: این انگیزه باعث شده بتوانم روزی 17 تا 18 ساعت کار کنم، پول باعث این انرژی نمی‌شود، فقط با عشق می‌توان چنین کار کرد و خسته نشد.

وی درباره تاثیری که آثارش بر روحیه او می‌گذارد، گفت: بیشتر کارهایی که من انجام می‌دهم، مطالبش عرفانی، قرآنی و اشعار حافظ است. یعنی به لحاظ عرفانی اهمیت بالایی دارند و به‌همین جهت آدم را درگیر می‌کند و جذابیت به‌وجود می‌آورد.

وی گفت: من هیچ وقت از کار خسته نمی‌شوم. خستگی جسمی اگر باشد، با نیم ساعت استراحت برطرف می‌شود، ولی من چون کارم را با عشق انجام می‌دهم، هیچ خستگی روحی ندارم. من همیشه با وضو کار می‌کنم، چون مطالبی که خطاطی می‌کنم اغلب کلام قرآن یا حافظ است که نشات گرفته از کلام قرآن است. زمان کتابت لذت می‌برم و همین حس را به مخاطب آثارم منتقل می‌کنم.

عضو فرهنگستان هنر، شوق و علاقه‌ای که در این سن برای کارش دارد، همچون سال‌های نخست توصیف و اظهار کرد: هرنمایشگاهی که برپا می‌کنم، فرم خاص خود را دارد؛ برای همین همیشه تشنه کارهای جدید هستم و همین تشنگی در من شور و نشاط ایجاد می‌کند.

رسولی با بیان این‌که یکی شدن علاقه و کارم یک سعادت است، گفت: هنر هدیه‌ای از طرف خداوند است که به هر کس می‌خواهد، می‌دهد. هنر من لطف خداست به همین دلیل این هنر را وقف خداوند کرده‌ام.

رسولی درباره خانواده‌اش و صبوری آنها در کار او که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: یکی از لطف‌هایی که خدا شامل حال من کرد، همسر است. با توجه به این‌که محل کار من و گالری‌هایم در خانه است، ایشان فضا را طوری برای من آماده می‌کنند که بتوانم روزی 17، 18 ساعت کار کنم.

وی با بیان این‌که وقتی نگارش اسمای خداوند را انجام می‌دهم، حس خاصی دارم، اظهار کرد: به دلیل ایجاد یک حس خاص سوره حمد را زیاد نوشته‌ام. عرفا می‌گویند معنای همه قرآن در سوره حمد است و معنای سوره حمد نیز در بسم‌الله الرحمن‌الرحیم است. این فراتر از خطاطی است و حالت عبادت برای من پیدا می‌کند و خودم را از این بندهای تکنیک رها می‌کنم و این نگاه در کارم خیلی تاثیر می‌گذارد و از نگاه خشک و کلاسیک خارج و به یک نگاه خدایی وارد می‌شود.

رسولی با ذکر این نکته که هنر خطاطی را در قبال هیچ چیز و چیز مبلغی نخواهد فروخت، گفت: اگر الان بگویند تمام دارایی‌های عالم را در قبال این 50 سال که کتابت کرده‌ام به من می‌دهند، آن را نمی‌پذیرم؛ چون این کارها را برای خدا کردم و این اعتقاد فروشی نیست. (جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها