دولت آلمان، سفیر آمریکا در برلین را پس از بازداشت مردی به اتهامی جاسوسی دوجانبه برای آمریکا احضار کرد.
کد خبر: ۶۹۲۲۷۹

به گزارش ایسنا، جان.بی امرسون، سفیر آمریکا طبق بیانیه وزارت امور خارجه آلمان، در رابطه با تحقیقات دادستان فدرال احضار شده است. در این بیانیه آمده است: از نماینده آمریکا درخواست شده است تا برای روشن شدن ابعاد پرونده همکاری کند.

احضار امرسون پس از آن صورت می‌گیرد که رسانه‌های آلمانی روز پنجشنبه گزارش دادند یک کارمند سی و یک ساله سازمان اطلاعات خارجی آلمان در شهر پولاخ مقر این سازمان که در نزدیکی شهر مونیخ در ایالت باواریا قرار دارد، از سوی دادستان فدرال این کشور دستگیر شده است. این فرد که نامی از وی برده نشده، ابتدا به اتهام انتقال اطلاعات به سازمان‌های جاسوسی روسیه دستگیر شده بود، اما براساس گزارش‌ها، در بازجویی اعتراف کرد در ازای دریافت پول، اطلاعات محرمانه‌ای را به یک رابط آمریکایی منتقل کرده است. اگر این اظهارات اثبات شود، این بزرگ‌ترین رسوایی جاسوسی آمریکا ـ آلمان بعد از دوران جنگ خواهد بود.

گفته می‌شود این فرد احتمالا وظیفه جاسوسی در مورد فعالیت‌های کمیته حقیقت‌یاب در مجلس عوام آلمان موسوم به بوندستاگ را به‌عهده داشته است، این کمیته هم‌اکنون فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در این کشور را بررسی می‌کند. این کمیته بعد از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد جاسوسی‌های آمریکا از متحدان اروپایی‌اش از جمله آلمان تشکیل شده بود تا درباره گفته‌های وی تحقیق کند.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، آژانس امنیت ملی آمریکا چند بار با این فرد ارتباط برقرار کرده و دست‌کم یک بار خواستار ارائه اطلاعاتی در مورد کمیته حقیقت‌یاب شده بود. گفته می‌شود این فرد بین 200 تا 300 سند محرمانه را از سرورهای داخلی سازمان اطلاعات خارجی آلمان دریافت و نزد خود ذخیره کرده است. این اسناد در ازای دریافت ده‌ها هزار یورو بین سال‌های 2012 تا 2014 به سازمان امنیت ملی آمریکا فروخته شده است.

این کارمند سازمان اطلاعات خارجی آمریکا به آشکارترین شکل یعنی توسط ارسال ایمیل به سفارت آمریکا در آلمان با آژانس امنیت ملی این کشور ارتباط برقرار می‌کرده است. کمیته حقیقت‌یاب روز جمعه بعد از دستگیری این فرد برای بررسی اظهارات وی جلسه‌ای تشکیل داد.

در حالی که کاخ سفید و مقامات امنیتی آمریکا دراین‌باره هنوز نظری ابراز نکرده‌اند، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این اتفاق می‌تواند تمام تلاش‌ها برای بهبود روابط آمریکا و آلمان را بعد از افشاگری‌های اسنودن خنثی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها