سعید حجاریان بیان کرد

جنس حمایت اصلاح طلبان از دولت تدبیر و امید

سعید حجاریان که چند وقتی است با مصاحبه‌های پر تعداد ظاهر شده است در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود درباره اصلاح طلبان و حمایت‌های پیدا و پنهان آنها از دولت تدبیر و امید، درباره بازگشت احمدی نژاد و خطر داعش در منطقه سخن گفته است.
کد خبر: ۶۹۲۱۰۲
جنس حمایت اصلاح طلبان از دولت تدبیر و امید

او بیش از آن که نگران کشور و آینده آن باشد، نگران اینده طیف اصلاح طلب است و به همین خاطر می‌گوید؛«ما تلاش داریم که کمک کنیم تا دولت روحانی زمین نخورد. زمین خوردن دولت روحانی برای ما بد می‌شود کما اینکه ممکن است افرادی بر سر کار بیایند که کاملا برضد ما عمل کنند.»

او که به عنوان تئوریسین اصلاح طلبان معروف شده است اعتقاد دارد که محمود احمدی نژاد ابداً بر نمی‌گردد.

حجاریان که با روزنامه آرمان گفت‌وگو کرده است، در پاسخ به این پرسش که می گویند آقای روحانی تنها مانده است؛ این جمله‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. به گوش شما هم رسیده؟ گفت: اولا اصلاح‌طلبان تا آنجایی که توانستند برای آقای روحانی مایه گذاشتند؛ دوستانی مانند آقایان جلایی پور، کرباسچی ومرعشی و خود من چه اندازه در تایید ایشان صحبت کردیم. آقای زیباکلام هم که مقالات زیادی در حمایت از رئیس‌جمهور و دولت داشته است. دوستان دیگر هم هستند اما یک بحث در اینجا وجود دارد. آیا آقای روحانی خودش باید بخواهد که از او دفاع شود یا نه. او به عنوان اصلاح‌طلب که به میدان نیامد البته شاید هم مقداری تحفظ داشته باشد که ما از او دفاع کنیم. افرادی مانند من بخواهند دفاع کنند، می‌گویند اینها سهم می‌خواهند و سهم‌خواهی می‌کنند.

سعید حجاریان بیان اینکه رابطه ما با روحانی، رابطه «اتحاد و انتقاد» است، اظهار داشت که اصلاح‌طلبان به طور آشکار از روحانی حمایت و به صورت مخفیانه از وی انتقاد می‌کنند.

وی در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد؛ ما تلاش داریم که کمک کنیم تا دولت روحانی زمین نخورد. زمین خوردن دولت روحانی برای ما بد می‌شود کما اینکه ممکن است افرادی بر سر کار بیایند که کاملا برضد ما عمل کنند، بدیل هست اما نمی‌گذارند جز روحانی بیاید، برخی نمی‌گذارند که بدیلی در کار بیاید، لذا بدیل موجود ما آقای روحانی است، بهترین گزینه ما آقای روحانی است و باید از او دفاع کنیم، منتها دفاعی نرم. من اگر دفاع کنم، چون آنها به ما «فتنه» می‌گویند، خواهند گفت که چه خبر شده که فتنه گرها دارند از او دفاع می‌کنند، روحانی چه کار کرده و چه خدمتی به آنها کرده که فتنه گرها از او دفاع می‌کنند. البته دولت هم سعی می‌کند به شکل علنی از اصلاح‌طلبان دفاع کند. مثلا چند روز قبل بود که آقای پورمحمدی خطاب به اصولگرایان گفت که آنها در پیروزی دکتر روحانی نقشی نداشتند و اصلاح‌طلبان عامل این پیروزی شدند.

حجاریان در پاسخ به این پرسش که شما چند روز پیش بحث اصلاح اصلاحات را مطرح کردید و با نو اصلاح‌طلبی مخالفت کردید. دلیل این مخالفت چه بود؟ گفت:اصلاح‌طلبی یک نوع مشروطه خواهی نوظهور است. نو در نو که دیگر نداریم.بازسازی نیاز دارد که اصلاح محسوب می‌شود اما با واژه نو اصلاح‌طلبی مخالف هستیم. نواصلاح‌طلبی معنا ندارد و لفظ بی‌معنایی است.


فعال سیاسی اصلاح طلب رضایت خود از عملکرد دولت تدبیر و امید را اینگونه بیان کرد؛دولت، دولت نسبتاً کارایی است. ستادش بعضا ناهماهنگ است اما صفش خوب است. برخی جاها البته ایرادهایی دارد. مثلا وزارت کشور. خیلی ازفرمانداران هنوز از قبل باقی مانده‌اند.
فکر می‌کنید این ناشی از ناهماهنگی در وزارت کشور است یا عمدی است؟
آنها مجبور هستند. خوب چه کار کند؟ الان وزارت ارشاد را در نظر بگیرید که آقای جنتی می‌خواهد کار کند اما خیلی نمی‌تواند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیلش نیروهای بدنه است که بعضا از دولت قبل باقی مانده‌اند؟ گفت:نه. تمام آن به بدنه مربوط نیست و موضوعات دیگر هم وجود دارد.
آقای روحانی هر از چند گاهی یک موضوعی مانند بهشت رفتن را مطرح می‌کند که برخی دلیل این اقدام را کاستن از فشار به بدنه دولت یعنی وزرا و استانداران می‌دانند. به نظر شما این صحت دارد و نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟
من نمی‌دانم که آیا واقعا قصد آقای روحانی این موضوع است یا نه. پروژه‌های مربوط به فسادهای دولت قبل را که رو می‌کند، اثرات زیادی دارد ودرصد آن بالاست که قوه قضاییه باید پیگیری کند.


حجاریان در پاسخ به این که به نظر می‌رسد برخی اتهامات وارد شده از سوی تندروها می‌تواند مانعی برای ورود اصلاح‌طلبان و میانه روها به مجلس بعدی شود، گفت:اینطور نیست. مردم آگاهی دارند و این افراد را خوب می‌شناسند. یک‌بار گفتم که تریبون را به رسایی و این طور افراد بدهید تا حرف بزنند چون هر چه بیشتر حرف بزنند بهتر است. در این صورت مردم بهتر آنها را می‌شناسند. به نظر خود شما تریبون را همیشه باید به دست چه کسی بدهند؟

وی درباره بازگشت احمدی نژاد ره عرصه قدرت هم گفت:ابدا بر نمی‌گردد و محال است. او دیگر بر نمی‌گردد.

حجاریان این نظر خود را بر اساس حدس و گمان می‌داند و سپس می‌گوید؛عملکرد و کارهایش مبنای حدسم بود ضمن اینکه دیگر تیم هم ندارد که بخواهد برگردد. حزب و تیم ندارد، بدنه‌ای که با او بودند جدا شدند.

تئوریسین اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند آقای خاتمی به این دلیل از بازنگشتن به قدرت سخن گفته که تندروها برای جریان اصلاحات دردسرساز نشوند یعنی خیالشان بابت عدم حضور خاتمی در قدرت راحت شود، اظهار کرد؛فشارها بر جریان اصلاحات ربطی به آقای خاتمی ندارد. فشار می‌آورند؛ فشار کم نشده است.

وی گفت: اگر عکس آقای خاتمی بالای لیستی برای خبرگان یا مجلس باشد مطمئن باشید مردم رأی خواهند داد. خوب هم رأی خواهند داد.

خبرنگار در پی پاسخ او می‌پرسد مثل انتخابات مجلس هشتم؟ و حجاریان پاسخ می‌دهد؛ مگر در آن انتخابات چه شد؟


و خبرنگار هم می‌گوید لیستی که به نام یاران خاتمی بود مورد اقبال قرار نگرفت. اما حجاریان چنین پاسخ می‌دهد؛اصلا برای آن مجلس اشتباه کردند که از نام و عکس آقای خاتمی استفاده کردند. تعداد زیادی از نیروهای اصلاح‌طلب در آن مجلس رد شدند و اصلاح‌طلبان قهر کرده بودند. شرایط باید برای حضور اصلاح‌طلبان آماده شود.

حجاریان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که این روزها دلواپسی مد شده است. شما دلواپس نیستید؟ نه؛ برای چه باید دلواپس باشم. دلواپس این باشم که داعش بیاید جلو. داعش خطرناک است. مالکی اعلام کرد تکریت را گرفته اما نمی‌دانم چقدر آن را گرفته است. داعش جدی است، کارهای مالکی جدی است، آینده عراق جدی است، آینده عبدالله عبدالله و افغانستان مهم است. الان تظاهرات در کابل شروع شده است. این طرف و آن طرف کشور شلوغ است و اگر اوضاع همینطور باشد ترکش‌هایش ما را هم می‌گیرد.

وی گفت:حداقل یک مشت مهاجر افغانی و عراقی به ایران می‌آیند. مردم کشورمان چه باید بکنند، آنها که کاری نکرده‌اند. بیکاری زیاد می‌شود. در ماجرای حلبچه چقدر عراقی به ایران آمدند. فرض کنید داعش به خانقین بیاید، چقدر از مردم آنجا فرار می‌کنند و به ایران می‌آیند. کردستان که نمی‌تواند همه آنها را پناه دهد. از این طرف هم از افغانستان به خراسان سرازیر می‌شوند. دلواپسی من این موضوعات است و مساله، مساله ملی ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها