تحولات عراق

پیشروی‌های ارتش عراق در نبرد با تروریست ها

در پیشروی های ارتش عراق در نبرد با تروریست های بعثی- داعشی، نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای مردمی موفق شدند محور سامرا - تکریت را به طور کامل از وجود عناصر داعش پاکسازی کنند. نظامیان عراقی به پیشروی خود در استان صلاح الدین نیز ادامه می دهند.
کد خبر: ۶۹۱۶۳۴
پیشروی‌های ارتش عراق در نبرد با تروریست ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سخنگوی ارتش عراق نیز اعلام کرد: بیش از 60 تروریست در منطقه العظیم کشته شدند. ارتش عراق همچنین توانسته است پایگاه چهارم ارتش را در جنوب شهر تکریت از دست نیروهای داعش آزاد کند. این در حالی است که جنگ در استان دیاله ادامه دارد. نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروی هوایی یک اردوگاه بزرگ تروریست های داعش را در سمت غربی شهر موصل منهدم کردند که به هلاکت بیش از 50 تروریست منجر شد. نیروی هوایی هم توانست مقر باندهای تروریستی داعش را در شمال غربی استان صلاح الدین هدف حملات خود قرار دهد که به کشته شدن غیث ابراهیم مراد مسئول ترورها در گروهک تروریستی داعش منجر شد.

از سوی دیگر، پرواز جنگنده های سوخو 25 سرعت انهدام مواضه تکفیریها را در بخشهای مختلف تسریع کرده است، ستاد عملیات دجله در دیاله با همکاری نیروی هوایی نیز اهدافی را به ویژه در منطقه العظیم هدف قرار داد که طی آن بیش از شصت تن از تروریست ها به هلاکت رسیدند و شماری از خودروهای آنها نیز منهدم شد. عملیات نظامی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

ورودی‌های کربلا همچنان بسته است

در خبری دیگر ، نیروهای امنیتی عراق روز گذشته دهها نفر از طرفداران شیخ "محمد الحسنی الصرخی " را دستگیر کردند.

در پی درگیری‌هایی که از سه‌شنبه شب در استان کربلا آغاز شده است ارتش عراق مقررات منع آمد و شد در این استان برقرار کرد و این مقرارت همچنان ادامه دارد. به ویژه که عملیات امنیتی در این استان هنوز در جریان است و تمام ورودی های استان کربلا نیز بسته شده است.

کربلا از سه شنبه شب همچنان صحنه فعالیت مسلحانه شیخی موسوم به "محمود الصُرخی " است که خود را مرجع دینی شیعیان در عراق می داند.

الصرخی که همزمان با اعدام صدام و نابودی حزب بعث عراق مخفی شده بود، اکنون بار دیگر همزمان با ظهور داعش و حزب بعث و تحرکات تروریستی آنها در عراق با هدف ایجاد فتنه بین شیعیان این کشور آفتابی شده و گزارش های خبری حکایت می کند که طرفداران وی از سه شنبه شب (۱۰ تیر 1393 ) با نیروهای امنیتی و انتظامی کربلا درگیر شده اند.

وی از کسانی است که روابط خوبی با مراجع دینی در استان نجف اشرف ندارند و در سال ۲۰۰۳ پس از علنی شدن یکباره، خود را «آیت الله العظمی» و «مرجع دینی» خواند و اکنون هواداران خود را مقابل ارتش و نیروهای امنیتی عراق گذاشته است.

در سال 2005، "محمود الصرخی " به طور ناگهانی در شهر "حله " عراق نمایان شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی، تعدادی دفتر در شهرهای مختلف شیعه نشین عراق افتتاح کرد و پس از اعلام مرجعیت، علیه ارتش اشغالگر آمریکا موضع گرفت.

هلاکت مسئول جذب تروریست ها در الانبار

در این حال در ادامه پیشروی های ارتش عراق یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق نیز اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور ابو علاء الشامی مسئول جذب تروریست ها در این استان را به هلاکت رساندند.

این منبع افزود : الشامی مسئول جذب 43 تروریست در استان الانبار در شش ماه گذشته بود و 55 سال داشت. وی پیشتر مسئول گروه داعش در شهر " درعا " در سوریه بوده و به محض وقوع بحران در عراق فورا عازم این کشور شده است.

پاکسازی کامل منطقه " شاخه 3 " در اللطیفیه در جنوب بغداد

آخرین گزارش ها همچنین حاکیست نیروهای امنیتی و مردمی عراق منطقه " شاخه 3 " در اللطیفیه در جنوب بغداد را نیز از لوث وجود تروریست ها پاکسازی کردند.

شبکه تلویزیونی العالم هم بامداد امروز اعلام کرد در عملیات ارتش عراق با پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی در منطقه جرف الصخر در شمال بابل 42 تن از تروریستهای داعش کشته و 20 نفر دیگر زخمی شدند. در این عملیات همچنین یک منزل مسکونی بمب گذاری شده منهدم شد.

در این حال استاندار بابل در عراق اعلام کرد هر یک از شهروندان عراقی که بدون مجوز و موافقت دستگاه های امنیتی سلاح حمل کنند بازداشت می شوند.

استاندار بابل از شهروندان عراقی خواست با دستگاه های امنیتی برای حفظ امنیت در این استان همکاری کنند.
شبکه تلویزیونی المیادین هم بامداد امروز از تسلط ارتش عراق و عشایر بر جاده حدیثه و بیجی خبر داد .
همزمان نوری مالکی نخست وزیر عراق همه کسانی را که علیه دولت و دستگاههای دولتی اقداماتی انجام داده اند عفو ،اما تاکید کرد این عفو شامل حال کسانی نمی شود که دستشان به خون مردم آلوده است.

همزمان نماینده پارلمان عراق از فراکسیون الاحرار ( وابسته به جریان صدری) گفت:" نیروهای امنیتی 70 درصد از شهر تکریت را به کنترل خود در آورده اند."

حاکم الزاملی همچنین افزود: "گردان صلح ( شبه نظامیانی که برای حراست از اماکن مقدس تشکیل شدند) در حال حاضر ماموریت خود را در دفاع از حرم امامین عسکریین(ع) و همچنین حراست از مراکز عبادی و حتی مساجد اهل سنت در سامرا پی می گیرد و به همت مردم در این شهر، شرایط به طرز قابل ملاحظه ای بهبود یافته است."

5 کشته و زخمی بر اثر انفجار بمب در جنوب بغداد

در حالیکه تلاش ارتش عراق و نیروهای مردمی علیه تروریست ها تاکنون به پیشروی چشمگیری آنان منجر شده است، بر اثر انفجار بمب چهارشنبه شب نزدیک یک مرکز تجاری در منطقه " المحمودیه " در جنوب بغداد پایتخت عراق یک نفر کشته شد و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

یک منبع در وزارت کشور عراق روز چهارشنبه گفت: " افراد ناشناس این بمب را در منطقه المحمودیه در جنوب بغداد جاسازی کرده بودند. "

آمریکا دوجنگنده اف 16 برای تحویل به عراق آماده است

همزمان رئیس دفتر همکارهای امنیتی ارتش آمریکا اعلام کرد: " دو فروند جنگنده اف 16 آماده تحویل به عراق است. "

به گزارش خبرگزاری السومریه نیوز از بغداد ، مایکل بدناریک رئیس دفتر همکارهای امنیتی ارتش آمریکا روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود : " به دلیل شرایط امنیتی در عراق و همچنین عدم پرداخت بخش دوم هزینه ها از سوی دولت عراق، تحویل این جنگنده ها با تاخیر روبرو شده است ."

بدناریک تاکید کرد: " تاکنون مقدار زیادی تجهیزات و تسلیحات به نیروهای ارتش عراق تحویل داده ایم و بر این اساس تاکنون بیش از 389 موشک هل وایر و 14 هزار موشک هوا به زمین به نیروی هوایی ارتش عراق تحویل داده شده است .همچنین 17 هزار گلوله تانک آبرامز تحویل عراق شده است . "

وی گفت :اوضاع امنیتی عراق را پیگیری می کنیم تا به محض استقرار امنیت در این کشور، جنگنده ها را تحویل ارتش عراق دهیم و این موضوع در اولویت های نخست وزیر و دولت عراق است.

وی درباره تعداد کارشناسان نظامی آمریکایی اعزام شده به عراق گفت: " شش گروه و هر گروه متشکل از 10 الی 12 کارشناس نیروهای ویژه آمریکا به عراق اعزام شده اند و راهنمایی های لازم را برای مبارزه با تروریسم ارائه می دهند . "

پیش از این آمریکا به عراق پیشنهاد کرده بود شش بالگرد آپاچی برای مدت چند ماه از آمریکا اجاره کند تا اوضاع آرام شود.

روسیه و تحویل هفت فروند بالگرد به عراق

همزمان منابع نظامی روسی اعلام کردند این کشور هفت فروند دیگر از بالگرد مدل ام 35 و ام 28 را به عراق تحویل داده است.

یک منبع سیاسی نیز در گفتگو با پایگاه خبری المسله این خبر را تایید کرد و گفت: " چهار فروند بالگرد مدل ام 35 ام و سه فروند بالگرد مدل ام 28 ان ای، به عراق تحویل داده شده است."

عراق سال گذشته نیز 4 فروند بالگرد مدل ام 35 ام را از روسیه تحویل گرفته بود.قرار است بغداد تا سال 2016 میلادی 24 فروند بالگرد ام 35 ام و 19 فروند بالگرد ام 28 ان ای را از روسیه تحویل بگیرد.

بغداد در سال 2012 یک قرارداد تسلیحاتی چهار میلیارد و 200 میلیون دلاری با مسکو امضا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها