مقامات عراقی می‌گویند برای مقابله با شبه نظامیان، منتظر آمریکا نمی‌مانند و از دولت‌هایی همچون ایران و سوریه کمک می‌خواهند

پاکسازی مناطق جدید عراق از‌ عناصر ‌تکفیری

ارتش عراق مقر لشکر چهارم خود در جنوب شهر تکریت را آزاد و از حضور تروریست‌های تکفیری داعش پاکسازی کرد. همچنین نیروی هوایی در ادامه پاکسازی استان صلاح الدین دو مقر دیگر تکفیری‌های داعش در این استان را هدف قرار داد.
کد خبر: ۶۹۱۳۷۵

به گزارش فارس، نیروی هوایی عراق ساختمان فرمانداری در شرقاط را که به مقری برای تکفیری‌ها تبدیل شده بود، هدف قرار داده و تعداد زیادی از آنها را کشتند. نیروی هوایی عراق همچنین یک ساختمان در روستای شیخ حمد در ساحل غربی واقع در شمال صلاح‌الدین را بمباران کرد. این ساختمان نیز مقر تروریست‌ها شده بود .از سوی دیگر، نیروهای امنیتی توانستند مناطق یثرب، الضلوعیه، الاسحاقی و السید غریب و راه‌های منتهی به سامرا را پاکسازی کنند. همزمان، یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: نیروهای ارتش پالایشگاه شمال در استان صلاح‌الدین را پس از یک هفته درگیری‌ شدید تحت کنترل خود درآوردند. دفتر حقوق بشر در بصره نیز تاکید کرد: اعضای داعش حدود 480 زندانی در زندان بادوش در نینوا را به قتل رساندند. این زندانیان از اهل تشیع بوده و بنا به حکم‌های کیفری در حبس بسر می‌بردند.

در یک رخداد دیگر روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره درگیری در کربلا منتشر شد. به گزارش فارس، منابع خبری از بروز درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی و حامیان محمود الصرخی یکی از روحانیون شهر مقدس کربلا خبر دادند. هنوز جزئیات بیشتری از این حوادث منتشر نشده است. با این حال ایلنا به نقل از الجزیره گفت در جریان این درگیری‌ها ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و مقام‌های مسئول در کربلا مقررات منع آمد و شد اعلام کردند.

عراق منتظر آمریکا نمی‌ماند

این تحولات در حالی شکل می‌گیرد که سفیر عراق در واشنگتن گفته است: عراق برای مقابله با شبه‌نظامیان منتظر آمریکا نخواهد ماند و از دیگر دولت‌ها همچون ایران، سوریه و روسیه کمک خواهد خواست. به گزارش ایسنا، لقمان عبدالرحیم الفیلی، سفیر بغداد در واشنگتن تاکید کرد که البته بغداد همکاری با آمریکا را ترجیح می‌دهد، اما تاخیر در کمک‌رسانی آمریکا، عراق را ناگزیر کرده تا از کشورهای دیگر طلب کمک کند. وی گفت: من از آمریکا می‌خواهم به عنوان یک اقدام ضروری علیه شبه‌نظامیان داعش، حملات هوایی هدفمند خود را در عراق انجام دهد. این یک گزینه نیست بلکه یک نیاز ضروری است. تاخیر بیشتر فقط به نفع تروریست‌های داعش خواهد بود. دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون در برابر انجام حملات هوایی در عراق مقاومت کرده، اما آنها را رد نکرده است.

همزمان با این اظهارات روز گذشته اعلام شد دومین اسکادران از جنگنده‌های روسی تحویل عراق شده است. این اسکادران شامل پنج هواپیمای سوخوی روسی است. دولت عراق می‌گوید با کمک این جنگنده‌ها پیشرفت‌های زیادی در مبارزه و در هم کوبیدن تروریست‌های داعش داشته است. عراق همچنین هفت بالگرد تهاجمی از روسیه تحویل گرفت. این بالگردها پس از انتقال به پایگاه‌های هوایی عراق و مجهز شدن به تسلیحات مورد نیاز در عملیات ارتش این کشور در استان الانبار و دیگر مناطق مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه‌شنبه از اعزام بالگردهای آپاچی به عراق خبر داد و اعلام کرد که این بالگردها در بغداد مستقر خواهد شد.

اختلافات سیاسی

پس از آن که مسعود بارزانی اعلام کرد به زودی برای اعلام استقلال کردستان همه‌پرسی برگزار می‌کند، روز گذشته یکی از نمایندگان حزب دموکرات کردستان در پارلمان منطقه کردستان عراق گفت: رئیس منطقه کردستان عراق به منظور بررسی تحولات اخیر عراق روز پنجشنبه (امروز) در جلسه پارلمان کردستان حضور خواهد یافت. صوفی خاطرنشان کرد: پارلمان کردستان طبق قانون، نهاد رسمی برای تصمیم‌گیری درباره مسائل سرنوشت‌ساز به شمار می‌آید و پارلمان پیشنهادهای مطرح شده درخصوص بهبود ارائه خدمات به ساکنان مناطق کردنشین و مناطق خارج از سیطره منطقه کردستان و بهبود اوضاع نیروهای پیشمرگ و دستگاه‌های امنیتی را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر، حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی بر پایبندی خود به ماده 140 قانون اساسی عراق که در خصوص مناطق مورد مناقشه است، تاکید کرد. نجم‌الدین کریم، از رهبران این تشکل و استاندار کرکوک در کنفرانسی خبری در بغداد عنوان کرد: «ماده 140 در چارچوب قانون اساسی است و منطقه کردستان به این قانون اساسی رای داده است و در نتیجه ما به تمامی بندهای این قانون اساسی از جمله ماده 140 پایبندیم.»

ماده 140 قانون اساسی عراق در خصوص عادی سازی اوضاع در استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه در دیگر استان‌ها همچون نینوا و دیالی است و به موجب آن قرار است به ساکنان این مناطق آزادی داده شود تا سرنوشت خود را چه برای ماندن به عنوان یک بخش مستقل یا الحاق آن به منطقه کردستان عراق از طریق برگزاری همه‌پرسی تعیین کنند.

دعوت داعش

در این میان ابوبکر البغدادی رهبر گروه تکفیری داعش از مسلمانان خواسته است به عراق و سوریه مهاجرت کنند! وی در فایلی صوتی که در اینترنت منتشر شده است، اعلام کرد: هرکس از مسلمانان که می‌تواند به خلافت اسلامی مهاجرت کند، باید این کار را انجام دهد. مسلمانان امروز خلافت دارند!وی عنوان کرد، مهاجرت به دولت خلافت یک امر واجب برای هر مسلمانی است که می‌تواند. وی مدعی شد که این دولت برای رد مظالم مسلمانان در جهان که در معرض ظلم قرار دارند عمل خواهد کرد. وی خطاب به تروریست‌ها گفت: اگر به این سفارش‌ها پایبند باشید یقینا رم را نیز فتح خواهید کرد.

این دعوت درحالی منتشر می‌شود که همچنان واکنش‌های متناقض به اعلام خلافت داعش مطرح می‌شود. درحالی که گروه القاعده در کشورهای مغرب اسلامی در نواری ویدئویی حمایت خود را از گروه داعش در عراق اعلام کرد، گروه‌های مخالف در سوریه اعلام خلافت داعش را نپذیرفتند. در بیانیه‌ صادره از سوی 9 گروه از تندروهای مخالف در سوریه آمده است: اعلام خلافت گروه داعش از نظر شرعی و عقلی کاملا باطل و اشتباه است و هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد برای همین از تمامی مسلمانان می‌خواهیم تا خلافت داعش را تائید نکنند.

در همین رابطه حارث الضاری، رئیس هیأت علمای مسلمین عراق در اظهاراتی گفت: اعلام خلافت داعش بهانه‌ای برای تجزیه عراق است. وی طی بیانیه‌ای از تمام طرف‌هایی که در عراق و سوریه اعلام خلافت اسلامی کرده‌اند، خواست از این اقدام خود عقب‌نشینی کنند. ترکی فیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان نیز یک روز پس از اعلام خلافت تکفیری‌های داعش در عراق ضمن اظهارنظر خصمانه علیه مالکی، اعتراف کرد داعش یک گروه تروریستی است که در کشتار وحشیانه تخصص دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها