امروز تیر 1393 خورشیدی برابر با 4 رمضان 1435 هجری و 2 جولای 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۰۹۹۴
11 تیر، شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب

هجری شمسی

11 تیر 1314

آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تلگرافی به رضاشاه ضمن اعتراض به روند کشف حجاب، خواستار جلوگیری وی از این روند شد.

11 تیر 1325

شش هزار نفر از کارگران شرکت نفت ایران و انگلیس در اعتراض به پایین بودن دستمزد علیه دولت بریتانیا دست به تظاهرات زدند .

11 تیر 1329

کابینه حاج علی رزم‌آرا از مجلس شورای ملی رأی اعتماد گرفت‌.

11 تیر 1361

آیت الله صدوقی امام جمعه یزد ـ چهارمین شهید محراب ـ در اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

11 تیر 1369

تعداد 1426 نفر از زایران خدا از جمله چند ایرانی بر اثر آتش سوزی در تونل منی جان خود را از دست دادند.

هجری قمری

4 رمضان 1325

آیت ‏اللَّه شیخ حسنعلی تهرانی درگذشت. آیت‏ اللَّه شیخ حسنعلی تهرانی فرزند حاج محمود تاجر تبریزی در تهران دیده به جان گشود. پس از فراگیری مقدمات، عازم نجف اشرف شد و از محضر بزرگانی چون میرزای بزرگ شیرازی بهره جست. ایشان صاحب کرامات بوده و به توصیه‏ استادش، پیش از درس، نهج ‏البلاغه می‏ گفت و روح شاگردان را با کلام امیرالمؤمنین(ع) صفا می‏ بخشید. این عالم ربانی از صالحین بوده و از کثرت احتیاط، از حقوق شرعی استفاده نمی ‏کرد و به نماز و مراقبت بر اعمال، دقت زیادی داشت. آیت ‏اللَّه تهرانی پس از فوت در جوار حضرت امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

میلادی

2 جولای 1976

وحدت ویتنام شمالی وجنوبی پس از بیست سال جدایی عملی شد. پس از خروج نیروهای فرانسوی از ویتنام و تقسیم ویتنام به دو قسمت شمالی و جنوبی، طی سلسله حوادثی جنگ خونین بین ویتنام جنوبی همراه با حمایت همه جانبه امریکا با ویتنام شمالی تحت حمایت کمونیست‏ها درگرفت که بیش از یک دهه قتل و غارت و کشتار صدها هزار نفر از مردم غیرنظامی ویتنام را به دنبال آورد. هم‏چنین ورود مستقیم نیروهای نظامی امریکا به ویتنام باعث شد تا ماهیت تجاوزکارانه سیاست امریکا آشکار شود و افکار عمومی جهان را علیه دولت امریکا بسیج کند. امریکا که طی زمان دریافته بود در ویتنام کاری از دستش ساخته نیست، سعی می‏ کرد به هر طریق ممکن از منطقه خارج شود. در نهایت، نیروهای اشغال‏گر امریکایی تحت فشار شدید افکار عمومی و بدون اخذ نتیجه‏ای از جنگ ویتنام و با تحمل تلفات فراوان، در سال 1973م از ویتنام خارج شدند و دولت سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی، در 30 آوریل 1975م، سرنگون شد. بدین ترتیب ملت ویتنام پس از چند صد سال مبارزه با چینی‏ها، فرانسوی‏ها، ژاپنی‏ها و امریکایی‏ها سرانجام از یوغ استعمار آزاد شد و مردم ویتنام در اول قدم، خواستار اتحاد دو قسمت شدند. در ابتدا تصمیم گرفته شد به جای متحد کردن دو ویتنام، دولت انقلابی موقت که از سال 1968م اعلام موجودیت کرده بود به اداره قسمت جنوبی کشور به طور مستقل ادامه دهد. اما این امر تحقق نیافت و درگیری‏هایی بین طرفداران کمونیست‏ها در شمال با حکومت سرمایه‏داری در جنوب روی داد و حرکت‏های وسیعی نیز برای مصادره سرمایه‏های خارجی انجام گرفت. طی این مدت که به دوره انتقالی معروف شد، برنامه بازسازی ارتش و نظام اداری نیز در اولویت واقع شد. در نهایت در جریان کنفرانس اتحاد دو ویتنام در نوامبر 1975م تصمیم گرفته شد تا ویتنام جنوبی و شمالی در هم ادغام شوند. سرانجام در دوم ژوئیه 1976م ویتنام شمالی و جنوبی پس از بیش از بیست سال جدایی، اتحاد خود را عنوان کرده و استقرار رژیم جمهوری سوسیالیستی ویتنام به پایتختی هانویْ اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها