رامبد جوان از انگیزه هایش برای راه اندازی «خندوانه» می‌گوید

خطرات استرس داشتن و خوردن یک لیوان سم

رامبد جوان در برخی از ایده‌های «خندوانه» عین به عین از برنامهJimmy Fallon (جدا از نوع رفتار مشابهش) تقلید می‌کند.
کد خبر: ۶۹۰۲۵۳
تقلید صددرصدی رامبد جوان از «جیمی فالون»

در جهان تاک‌شوهای زیادی هستند که مخاطبان خاص خودشان را دارند که به واسطه شومن‌هایشان به محبوبیت و شهرت رسیدند و مجریان آن‌ها طرفداران میلیونی دارند، اما در ایران و در تلویزیون ما به دلایل زیادی نمی‌توان انتظار خلق یک تاک‌شوی محبوب را داشت.

نمونه‌های نسبتاً موفق‌مان هم محدود به «مثلث» و «شب‌ شیشه‌ای» با اجرای رضا رشیدپور، «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی و در مقطعی «پارک ملت» با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر می‌شود.
از میان دلایل عدم توفیق تاک‌شوها یا جلوگیری از ساخت آن‌ها هم می‌توان به محدودیت‌ها و خط‌قرمزهای فراوان و اغلب تعریف نشده، فاصله از موضوعاتی که طرح آن در رسانه ملی امکان‌ناپذیر است، نبود یک مجری خلاق و ایده‌پرداز که تسلط بر اجرا و رخدادهای جامعه‌اش داشته باشد و فقدان برنامه‌سازهای متخصص در حوزه رسانه و تاک‌شو و... دانست.

برای همین است که هنوز ما برای نام بردن از «شو‌»های شبانه موفق، به نمونه‌های جهانی آن بسنده می‌کنیم. در حال حاضر jimmy kimmel، ellen، oprah و Jimmy Fallon مهم‌ترین مجریان و شومن‌هایی هستند که در تاک‌شوهای سرگرم‌کننده شبانه جهان بسیار موفق عمل کرده و میلیون‌ها بیننده را از در نقاط مختلف دنیا با خود همراه می‌کنند.
به تازگی با وجود همه خط‌قرمزها و موانعی که در سازمان صدا و سیما برای رسیدن و ساختن برنامه‌های این‌ چنینی وجود دارد رامبد جوان با «خندوانه» هر شب به شبکه نسیم می‌آید. این برنامه در همین چند شب ابتدایی پخش مخاطبان خود را پیدا کرده و به دل خیلی‌ها نشسته است.

/Media/Image/1392/07/02/635155809014743368.jpg

اولین نکته‌ای که مانند تاک‌شوهای موفق دنیا در این برنامه رعایت شده حضور زنده میهمانان به عنوان یک کاراکتر است. آدم‌ها بلند بلند می‌خندند، حرف می‌زنند و در بحث شرکت می‌کنند. برخی از آن‌ها به خاطر ویژگی که در ظاهر دارند به این برنامه دعوت می‌شوند و برخی هم شاید دلیل خاصی برای آمدنشان نتوان پیدا کرد. هرچند که اغلب آن‌ها بازیگران خوبی نیستند و یا به دوربین نگاه می‌کنند یا حواس‌شان به پشت صحنه است و یا الکی و بی‌موقع می‌خندند اما همین یک قدم به سمت داشتن یک شوی استاندارد کفایت می‌کند.
رامبد جوان در این برنامه پلاتوهای متعددی دارد و سعی می‌کند حسابی برنامه را پرانرژی تحویل آنتن بدهد. نکته دیگری که می‌توان آن را اتفاق در تلویزیون و ساخت برنامه‌های این ‌چنینی دانست خارج شدن مجری از میزانسن‌های خشک همیشگی است. البته بخشی از آن برمی‌گردد به ظاهر، مدل رفتار و اکت‌های خود جوان و بخشی از آن تأثیر (خودآگاه یا ناخودآگاه) از شومن‌های معروف است. او میان تماشاگرانش می‌نشیند، اغراق‌آمیزتر از هربار می‌خندد، فریاد می‌کشد و... و با وجود این‌که دیدن این رفتارها از او چیز عجیبی نیست اما این بار و در قالب برنامه‌ای این چنینی برایمان تازگی دارد.


تقلید از جیمی فالون و "شوی امشب"


تأثیر او از شوهای معروف تنها به همین جا منتهی نمی‌شود و او در برخی از ایده‌ها عین به عین از برنامهJimmy Fallon (جدا از نوع رفتار مشابهش) تقلید می‌کند. کما این‌که یکی از ایده‌های او برای برقراری مسابقه بین تماشاگران کپی صد درصد از ایده برنامه tonight show است. جیمی یکی از مسابقه‌هایی که با ستاره‌هایی مثل تام ‌کروز، ادوارد نورتون، دیوید بکهام و... تا به الان برگزار کرده، این است که یک شونه تخم‌مرغ روی میز بگذارد و از آن ستاره بخواهد تخم‌مرغ را به سرش بکوبد. اگر تعداد تخم‌مرغ‌ پخته شکسته شده روی سر هرکدام (ستاره و جیمی) بیشتر باشد مسابقه را برده است. حالا همین اتفاق عیناً در برنامه جوان افتاد و هرچند که می‌توان او را برای دنبال کردن شوهای موفق دنیا برای داشتن ذهنیت اجرای استاندارد برنامه تأیید و تحسین کرد ولی باید به او این تذکر را داد که ایده‌های جدید و بکر خودش را در «خندوانه» اجرایی کند تا شاهد یک اتفاق در تلویزیون باشیم.

شوی شیرینی است
نکته دیگری که «خندوانه» را می‌شود تا اینجا موفق دانست این است که جوان به چهره‌هایی که به این برنامه دعوت کرده اجازه می‌دهد خودشان باشند و خاطرات بامزه‌شان را تعریف کنند. البته در این مورد هم گاهی از شدت اغراق‌آمیز بودن خاطره این ذهنیت به وجود می‌آید که برنامه‌ریزی شده و ساخته و پرداخته ذهن چهره یا رامبد جوان است. (مانند خاطره عجیب و غریب جواد رضویان یا خاطره مشترک شفیعی جم با جوان) در کل دور از انصاف است اگر نگوییم با وجود تمام نکاتی که با پخش شاید چند قسمت از این برنامه به ذهن‌مان رسید «خندوانه» شوی شیرینی است که حداقل مخاطب از تماشایش خسته نمی‌شود و بالعکس کمی باعث تمدد اعصاب می‌شود.

/Media/Image/1393/04/03/635392376602608805.jpg

تهیه‌کننده «خندوانه»: می‌خواهیم مؤلف باشیم!
اما جواد فرحانی؛ تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» درباره بازخورد و بازتاب‌های پخش این برنامه در چند شب اخیر گفت: «بازخوردها که واقعاً رضایت‌بخش بوده و ما رقمی بیشتر از 150 هزار پیامک داشتیم که مردم ابراز لطف و رضایت به «خندوانه» داشتند. البته از طرفی از خواندن این پیامک‌ها ناراحت هم شدیم به این‌ خاطر که به شدت مردم غمگین هستند و می‌گویند خیلی سخت به خنده می‌افتند.»
وی ادامه داد:«رضایت مردم نتیجه حساسیت‌های ما هم بوده به این خاطر که ما زمان زیادی است که به شکل و فرم «خندوانه» فکر می‌کنیم و تقریباً 11نفر ایده‌پرداز در این برنامه داریم. ما قصد داریم فرهنگ خندیدن را بپرورانیم چون هم خنده راحت و کم‌خرج است هم کمی از این غمگین بودن‌هایمان فاصله می‌گیریم و البته کمتر به یاد بدهکاری‌هایمان می‌افتیم.»


می‌خواهیم در کارمان مؤلف باشیم
اما در رابطه با موضوع اصلی این گزارش هم با جواد فرحانی حرف زدیم و از او پرسیدیم که آیا جوان یا خودش تاک‌شوهای معروف جهان را برای ایده‌پردازی دنبال کرده یا نه که می‌گوید: «رامبد خودش متخصص کار در تلویزیون است و حتماً برنامه‌های مهم را دنبال می‌کند اما ما می‌خواهیم در کارمان مؤلف باشیم. البته آپشن‌هایی داریم که همینطور به مرور زمان در حال تکمیل است بنابراین نشان می‌دهد که نخواستیم تقلیدی کار کنیم. رامبد جوان 20 سال است که در تلویزیون کار می‌کند و عمرش را در این رسانه گذاشته و می‌داند که مخاطب را چطور سرگرم کند.» فرحانی در پایان درباره تماشاگرانی که در استودیو حضور دارند می‌گوید: «باورتان نمی‌شود که از جای جای ایران بعد از آن‌که درخواست‌مان را زیرنویس کردیم پیامک زدند تا به برنامه بیایند. باید از آن‌ها تست بگیریم و در نهایت به جمع‌بندی برسیم.»


در پایان، حضور چهره‌هایی مثل شقایق دهقان، سیامک انصاری، جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم را یکی از عوامل موفقیت این برنامه می‌داند و درباره احتمال ساخت سری بعدی برنامه اضافه می‌کند: «معلوم نیست که چند قسمت خواهیم ساخت اما در حال حاضر که با تلویزیون صحبت‌هایی برای ادامه می‌کنیم و حالا باید ببینیم مدیران چه صلاح می‌بینند.» (روزنامه سینمایی صبا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها