رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وضع فعلی منطقه را به ضرر همه کشورها دانست

هاشمی: ناهماهنگی دولت‌های منطقه، بهترین فرصت را برای تندروها فراهم کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ناهماهنگی میان دولت‌های منطقه بهترین فرصت را برای گروه‌های تندرو ایجاد کرد که اگر دیروز در سوریه بودند و امروز در عراق، فردا در هر کشور اسلامی دیگری نیز خواهند بود.
کد خبر: ۶۹۰۱۰۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر ترکیه در تهران، ویژگی‌های ایران و ترکیه را برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها منحصر به فرد خواند و گفت: در هیچ مقطعی از تاریخ، پسندیده نیست که سیاست بر روابطی که ریشه در فرهنگ مشترک دارد، سایه اندازد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرز ایران و ترکیه را یک قرارداد جغرافیایی دانست و افزود: اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و زبانی مردم دو کشور در دو سوی مرز آن‌قدر زیاد است که اقدامات تروریستی نمی‌تواند در آن اخلال ایجاد کند.

وی با اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: در زمان مرحوم اربکان که کشورهای اسلامی درحال توسعه در گروه دی 8 گرد هم آمده بودند، برای افتتاح آن در ترکیه ضمن گفت‌وگوها، قرار گذاشتیم همکاری‌ها حتی با کشورهای آسیای میانه فراتر از مسائل اقتصادی و فرهنگی باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از پیگیری نشدن آن برنامه‌ها، به اوضاع امروز کشورهای همسایه ایران و ترکیه، یعنی سوریه و عراق اشاره کرد و گروه‌های افراطی را مخل امنیت مردم منطقه و تندروی‌های آنها را باعث بی‌آبرویی مسلمانان واقعی در نظام بین‌المللی دانست. وی گفت: دولت‌های منطقه با هر نگاهی که شرایط امروز را ارزیابی کنند، می‌فهمند که این وضع به ضرر همه است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ناهماهنگی میان دولت‌های منطقه بهترین فرصت را برای گروه‌های تندرو ایجاد کرد که اگر دیروز در سوریه بودند و امروز در عراق، فردا در هر کشور اسلامی دیگری نیز خواهند بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح چگونگی به وجود آمدن طالبان و القاعده در دامن کشورهای غربی و آمریکا، گفت: بعدها همین گروه طالبان و القاعده دشمن سرسخت آنها شدند و در آینده نیز گروهک تروریستی داعش که امروز در عراق جنایت می‌کند، مخل امنیت کشورهایی خواهد شد که امروز حامی آنها هستند.

وی جهانی شدن تروریسم را پدیده سیاسی این مقطع از تاریخ توصیف کرد و افزود: دولت‌ها باید از منافع زودگذر خود در مسائل منطقه‌ای بگذرند و علیه تروریسم متحد باشند که امنیت را از همه می‌گیرند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اوضاع امروز مصر، لیبی، یمن، سوریه و تا حدودی عراق و افغانستان را مصداقی بر نفرت مردم از تندروی‌ها دانست و گفت: مردمی که دو سال پیش علیه دیکتاتوری به خیابان‌ها آمده بودند، وقتی برنامه‌های افراطیون را دیدند، دوباره به نظامی‌ها پناه آوردند.

لومیت یاردیم نیز در این دیدار، اوضاع امروز عراق را نگران‌کننده خواند و گفت: سیاست ما در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، رایزنی و گفتگو با ایران است، چون جبهه پیش‌روی خود را بسیار گسترده می‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها