ایران زمین

خشک‌شدن 100 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام گفت: تاکنون صد هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام خشک شده است.
کد خبر: ۶۸۹۹۵۷

رضا احمدی افزود: استان ایلام با داشتن 642 هزار هکتار جنگل، زمینه داشتن یک میلیون هکتار جنگل را دارد و این موضوع سبب شده استان ایلام از نظر وجود گونه‌های جنگل بلوط منحصر به‌فرد باشد. وی گفت: خشکیدگی درختان جنگل‌های زاگرس در استان‌های مختلف و بویژه ایلام بشدت در حال گسترش و پیشرفت است به طوری که هم‌اکنون یک میلیون و 131 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس بر اساس آخرین برآوردها دچار خشکیدگی شده است.

این مسئول تصریح کرد: 557 هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان ایلام در معرض خشکیدگی است که در مقایسه با دیگر استان‌های زاگرس‌نشین سهم استان ایلام بیشتر است.

احمدی بیان کرد: بروز خشکیدگی، آفت و بیماری تاکنون ۴۶۰ میلیارد ریال به جنگل‌های بلوط استان ایلام زیان وارد کرده است و تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کم‌شدن تنوع زیستی و فرسایش ژنتیک، تهدیدی جدی برای عرصه‌های طبیعی است و باید تمامی دستگاه‌ها حراست از این مواهب خدادادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.‌/‌ مهر

کشف لاشه 45 گونه حیوانات وحشی در منزل مسکونی

جمعیت گونه‌های پناهگاه حیات وحش شیر احمد استان خراسان رضوی نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف کاهش یافته است و گفته می‌شود عامل آن وجود باندهای غیرمجاز کشتار و فروش گوشت حیوانات وحشی در این استان است.

براساس اطلاعات دریافتی از دوستداران محیط زیست شهرستان قوچان، به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیوانات وحشی از سوی گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست استان وارد دو منزل شخصی در شهرستان‌های قوچان و مشهد شدند که پس از بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، سه پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

کیوان هوشمند، مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره گفت: این قتل‌عام توسط اعضای یک باند به نام‌های ابراهیم. ت، مهدی. ب و فردی به نام اشکان صورت گرفته است.به گفته وی، اکنون سه متهم شناسایی و دستگیر شده‌اند و پرونده‌ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است.هوشمند افزود: اواسط بهمن ۱۳۹۲ نیز پرونده‌ای از کشتار حیوانات وحشی در نقاط مختلف استان خراسان رضوی مطرح شد که در جریان آن از دو مخفیگاه در شهر مشهد مواردی شامل ده عدد سر آهوی نر و ماده، چهار عدد سر قوچ وحشی، ده کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، دو تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، سه عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجمه آهو که گوشت‌های آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط شد.

بروز چنین مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیوانات وحشی در استان خراسان رضوی از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه‌های جانوری در اکثر زیستگاه‌های این استان نشان از روند رو به نابودی جمعیت حیوانات وحشی در این استان دارد.

گفته می‌شود اکنون جمعیت آهو در پناهگاه حیات‌وحش شیراحمد از 2864 به 1360 راس و جمعیت قوچ و میش اوریال در این پناهگاه از 3000 به ۱۶۷۹ راس نسبت به سال گذشته کاهش یافته است./ مهر

برداشت 45 میلیون شاخه گل داوودی و گلایل در محلات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات، از برداشت 43 میلیون و 400 هزار شاخه گل داوودی و گلایل از سطح 112 هکتار اراضی زیرکشت در این شهرستان خبر داد

قاسم علی‌صفری افزود: برداشت 43 میلیون شاخه گلایل و دو میلیون و 400 هزار شاخه گل داوودی تا ماه آینده از گلخانه‌های این شهرستان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: گل‌های گلایل و داوودی به بازار مصرف در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اراک ارسال می‌شود.

صفری گفت: هنگام انجام مراحل کاشت و داشت قیمت انواع گل مناسب است، ولی با آغاز فصل برداشت، گلکاران محلات با نوسان و افت قیمت مواجه می‌شوند که از عمده مشکلات آنان است. سالانه 28 میلیون شاخه گل داوودی توسط 20 تولید کننده در شهرستان محلات تولید می‌شود.

وی، میزان وسعت فضای کشت و کار و تولید گل‌های داوودی در محلات را 30 هکتار برآورد کرد و گفت: در این زمینه 200 فرصت شغلی فراهم شده است.

شهرستان محلات از نظر تولید گل‌های داوودی رتبه اول کشور را دارد. سالانه 172 میلیون شاخه گل در محلات تولید و شش میلیون گل شاخه بریده صادر می‌شود که 18 درصد صادرات سالانه گل کشور است. ‌‌/ ‌‌ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها