مل گیبسون: «اسلحه مرگبار» برگ برنده من بود

مل گیبسون، بازیگر مطرح دو دهه 80 و 90 میلادی، اصلیتی استرالیایی دارد و از جمله بازیگرانی است که پس از حضور در تعدادی از آثار مطرح صنعت سینمای استرالیا، جذب کار در هالیوود شد. این بازیگر متولد 1956، حرفه بازیگری را از سال 1976 با حضور در کارهای تلویزیونی شروع کرد و بازی‌اش در «مکس دیوانه/ مد مکس» در سال 1979 وی را در استرالیا مشهور کرد.
کد خبر: ۶۸۹۶۹۲
مل گیبسون: «اسلحه مرگبار» برگ برنده من بود
این محصول استرالیایی موفقیت مالی خوبی در آمریکا و اروپا هم کسب و تماشاگران بین‌المللی را با نام و چهره گیبسن آشنا کرد. گیبسون جوان به صورت همزمان بازی در فیلم‌های استرالیایی و آمریکایی را آغاز کرد و قسمت‌های بعدی مجموعه فیلم «مکس دیوانه» هم به صورت محصول مشترک آمریکا و استرالیا تهیه شد. سال 1987 برای این بازیگر، سال مهمی به حساب می‌آید.

او در این سال در «اسلحه مرگبار» بازی کرد که یک فیلم پرخرج هالیوودی بود و فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا و بقیه کشورهای جهان کرد. با این فیلم، گیبسون به عنوان یکی از چهره‌های روز دنیای سینما مطرح شد.

گیبسون در کنار بازیگری، چند فیلم سینمایی هم کارگردانی کرده است. وی در یک دهه اخیر فعالیت هنری کمی داشته و در سومین قسمت «بی‌مصرف‌ها» در نقش شخصیت منفی و خبیث قصه بازی کرده است. گفت‌وگوی اینترنتی زیر به بهانه نمایش مجموعه فیلم اسلحه مرگبار او از شبکه نمایش است.

در کنار بازیگری، فیلم هم می‌سازید؛ کدام یک را بیشتر دوست دارید؛ بازیگری یا کارگردانی؟

کارم را با بازیگری شروع کردم و بعد فیلمساز شدم، ولی احساس می‌کنم حرفه فیلمسازی خیلی بهتر از بازیگری است و آن را بیشتر دوست دارم. در حرفه کارگردانی، لذت و مسرت بیشتری وجود دارد و تو توانایی انجام کارهای خیلی زیادی را داری. در مقام کارگردانی، خیلی بهتر می‌توانی بازیگرانت را کنترل و راهنمایی کنی، دست به قصه‌گویی می‌زنی و درباره چیزهایی صحبت می‌کنی که دوست داری. در کل، کنترل خیلی بیشتری روی همه چیز داری. کارگردانی یک فیلم، آدم را در سطح بالاتری قرار می‌دهد.

زمان بازی یا کارگردانی فیلم‌ها، درصدد برآورده‌کردن خواسته‌های دیگران هستید؟

خیر، آن کاری را انجام می‌دهم که احساس می‌کنم درست است و باید انجام دهم. به باور من، تو نمی‌توانی براساس آنچه دیگران می‌خواهند و می‌گویند، زندگی و کار کنی و سعی داشته باشی توقعات آنان را برآورده کنی. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین کاری بکند. به صورت طبیعی، این موضوع مشکلاتی برایم به وجود می‌آورد و در روابطم با دیگران تاثیر می‌گذارد.

هیچ وقت حس نکردید می‌خواهید نسبت به کارتان جدی نباشید؟

خیر، در هر حالی کارم را جدی گرفته‌ و آن را با دقت انجام داده‌ام. چه زمانی که جلوی دوربینم و چه زمانی که مشغول کارگردانی فیلمی هستم، نهایت تلاشم این است که کارم را درست انجام دهم. خیلی روزها صبح خیلی زود از خواب بلند شده‌ام تا بتوانم بخوبی خودم را‌ آماده بازی در نقشی کنم که به من محول شده است، البته حالا که سنم بالا رفته، اوضاع کمی تغییر کرده است. نمی‌توانم مثل گذشته صبح زود از خواب بلند شوم، ولی وقت و زمانم را به گونه‌ای تنظیم می‌کنم که باز هم بتوانم کارم را درست و بموقع انجام دهم.

در مورد مجموعه فیلم «اسلحه مرگبار» چه نظری دارید؟

صادقانه بگویم فکر می‌کنم این مجموعه فیلم بهترین کارهای سینمایی‌ام هستند و بهترین بازی‌هایم را در آنها ارائه داده‌ام. این فیلم‌ها کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، اما دوستشان دارم. در نگاه اول ممکن است این گونه به نظر بیاید که آنها فیلم‌های سختی نیستند و خیلی ساده و راحت ساخته شده‌اند، اما باور کنید خلق آن شخصیت‌ها و فضاها روی پرده سینما کار نفسگیری بود.

با بازی در قسمت اول این مجموعه فیلم بود که تبدیل به یک ستاره درجه یک هالیوودی شدید؟

هر بازیگری یک فیلم اینچنینی در کارنامه‌اش دارد و اسلحه مرگبار هم برگ برنده من بود. در آن دوران، صنعت سینما هنوز به فکر تولید یک فیلم اکشن با حال و هوای کمدی و خانوادگی نبود و ژانر اکشن محدود به اسلحه‌کشی، انفجار و تعقیب و گریز ماشین‌ها در بزرگراه‌ها بود، اما با اسلحه مرگبار ورق برگشت و نوع تازه‌ای از فیلم‌ها در ژانر اکشن ارائه شد. حالا تماشاگران در کنار اکشن بازی شخصیت‌های اصلی قصه، با زندگی خانوادگی آنها (و مشکلاتشان) آشنا می‌شدند و با برخی کارها و اقدامات آنها هم می‌خندیدند.

درباره همکاری با دنی گلاور در این مجموعه فیلم صحبت کنید.

او یکی از بهترین بازیگران چند دهه اخیر سینماست و بالاتر از آن، انسانی بسیار نجیب و مهربان است. دنی از آن دسته آدم‌هایی است که خیلی زود با او دوست و صمیمی می‌شوی و دیگر نمی‌توانی رهایش کنی. ما زوج کاری خیلی خوبی را روی پرده سینما خلق کردیم و در پشت صحنه هم روابطمان صمیمی بود. او کمک‌های خیلی زیادی به من کرد تا شرایط کاری در یک فیلم پرخرج و پر سر و صدا را بهتر درک کنم و بتوانم خودم را با محیط کاری وفق دهم.

نزدیک 30 سال از تولید اولین قسمت اسلحه مرگبار می‌گذرد. خبری از ساخت پنجمین قسمت آن نیست؟

طرح‌هایی در این رابطه ارائه شده است. در چند سال اخیر، تعداد زیادی طرح را مطالعه و بررسی کرده‌ایم. همه ما (ریچارد دانر کارگردان، من و گلاور و تهیه‌کنندگان فیلم) مایل هستیم این اتفاق بیفتد و قسمت پنجم فیلم وارد مرحله تولید شود، ولی فعلا نمی‌توان صحبتی قطعی درباره آن کرد.

در قسمت تازه شخصیت شما تغییراتی خواهد کرد؟

نمی‌دانم، هنوز که فیلمنامه‌ای آماده نشده است! آخرین قسمت فیلم سال 1998 ساخته شد و حدود 16سال از آن زمان می‌گذرد. اکنون نه من و نه دنی گلاور آن جوان‌های سابق نیستیم. آیا نقش اصلی دوباره به ما داده خواهد شد یا کسان دیگری وارد پروژه می‌شوند؟ اکنون اوضاع و شرایط در مقایسه با یکی دو دهه قبل تغییر کرده و اگر قرار باشد قسمت جدیدی از اسلحه مرگبار ساخته شود، باید این تغییرات را در نظر داشت.

در مورد هالیوود چه فکر می‌کنید؟

هالیوود یک کارخانه است. شما هم در مقام بازیگر باید متوجه این نکته باشید که در حال کار کردن در یک کارخانه هستید. به این ترتیب، شما تبدیل به بخشی از یک سازوکار می‌شوید. اگر صدمه‌ای ببینید و خراب شوید، بلافاصله فرد دیگری را جایگزین‌تان می‌کنند. (منبع: امپایر/ مترجم: کیکاووس زیاری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها