نگاه

برنامه‌سازی براساس سلیقه مخاطب

حالا همه شبکه‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند تا برنامه‌های خود را به روز کنند، حق هم دارند باید با امکانات موجود به رقابت با شبکه‌هایی بروند که ممکن است بسیار بیشتر از آنها برای مخاطب برنامه تدارک دیده باشند، به همین دلیل ساده هم باید به شکلی از برنامه‌سازی رو بیاورند که در درجه اول پاسخگوی نیاز امروز مخاطب باشد و در درجه دوم خیلی زود به آنتن پخش برسند.
کد خبر: ۶۸۹۴۴۲

به عبارت دیگر فاصله «تولید» و «پخش» نزدیک باشد. حالا دیگر مسئولان رسانه به این مهم پی برده‌اند که برنامه‌هایی را باید روانه آنتن کنند که علاوه بر جذابیت‌های معمول، دارای نشانه‌های به روزی هم باشد و این نشانه‌های روزآمد ممکن است هر چیزی باشد. گاهی یک تکیه‌کلام فراگیر و گاه دقیق شدن به زندگی مردم. اما این همه داستان نیست به هر حال مخاطب دوست دارد در رسانه ملی خودش را ببیند، خواسته‌اش محترم شمرده شود و در این فرآیند به سلیقه او هم بها داده شود. البته بسیاری از برنامه‌های صدا وسیما این ویژگی‌ها را دارند و سازندگان آنها نیز می‌کوشند بیش از پیش خواسته‌های مخاطبان را در ساخته‌های خود لحاظ کنند. نتیجه این اتفاق این شده که مخاطب اکنون با برنامه‌هایی روبه‌روست که بیشتر به سلیقه او نزدیک است. مثلا برنامه آبرنگ که اجرای آن را بهنوش بختیاری بر عهده دارد دقیقا از این قواعد پیروی می‌کند.

برنامه مفرحی که کاملا معلوم است با چه هدفی تهیه شده و قرار است در میان برنامه‌های تلویزیونی چه نقشی را در مواجهه با مخاطب ایفا کند. حتی نوع آیتم‌ها، دکور و نیز موضوع برنامه در خدمت هدف کلی برنامه است. مخاطب هم در مواجهه با برنامه دچار سردرگمی نمی‌شود، چراکه در ابتدا، اجرای بی‌تکلف مجری او را جذب می‌کند و دیگر این که روح کلی برنامه آن‌قدر نیرومند و گیراست که با برنامه همراهی می‌کند. از همه مهم‌تر این که این برنامه در اندازه وسعش تلاش می‌کند به یکی از خواسته‌ها و نیازهای مخاطب که همان «شادی و سرگرمی» است، توجه نشان دهد و برنامه نسبتا خوبی را در این زمینه ارائه کند.

برنامه «هاونگ» هم کم و بیش از همین قانون تبعیت می‌کند، یعنی تولید برنامه‌ای کم‌هزینه که قرار است اوقات فراغت مخاطب را پر کند. برنامه‌ای که در آن مجری لطیفه‌های سرگرم‌کننده می‌گوید و البته از نمایش فیلم‌های کوتاه طنزکه ممکن است در صفحات اجتماعی وجود داشته باشد هم دریغ نمی‌کند.

شبکه‌های مختلف سیما این روز‌ها تلاش می‌کنند در برنامه‌سازی مدل تازه‌ای را تجربه کنند که به نظر می‌رسد موفق هم بوده است.

اصالت دادن به خواسته مخاطب سخت‌پسند و کم کردن هزینه‌های تولید از رئوس‌ مهم این حرکت جدید است که اگرچه در نگاه اول در تضاد با هم دیده می‌شوند، اما در فرآیند اجرا می‌تواند به شاخصه‌های مهم این نوع برنامه‌سازی تبدیل شوند.

در پاره‌ای از برنامه‌های شبکه‌هایی چون افق، ورزش، شما، آموزش و... تلاش می‌‌شود راه‌های دیگری در برنامه‌سازی تجربه شود که در جای خود کاملا مغتنم است، اما باید توجه داشت برنامه‌سازی به این شکل تابع زمان است و باید آن را به فراخور زمانی که در آن قرار داریم، مدام اصلاح کرد. چراکه ذائقه و سلیقه مخاطب دائم در حال تغییر است و برنامه‌ساز ما با توجه به این «تغییر سلیقه دائم مخاطب» باید برنامه‌اش را روی آنتن ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها