هم اکنون در جهان حدود 2/5 میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند و این آمار در آمریکا فقط به ۲۲۰ میلیون نفر می‌رسد. حال تصور کنید که ما در چه دنیایی از امواج تلفن‌های همراه زندگی می‌کنیم. میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می‌آید، با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش و فرکانس موج متفاوت است ولی به طور معمول بیش از ۷۰ درصد امواج به‌وسیله بافت جمجمه و مغز جذب می‌شود و به شکل انرژی حرارتی درمی‌آید. اگرچه عوامل گوناگونی از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و میزان فرکانس در جذب امواج موثرند اما اثر زیانبار صحبت بی‌وقفه با تلفن‌های همراه آشکار و بدیهی است.
کد خبر: ۶۸۹۲۱۵
18 توصیه برای کاهش مضرات امواج موبایل

جام جم سرا: حتما شما هم نمی‌خواهید با صحبت‌های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این تلفن‌ها قرار بگیرید. در این صورت چون نمی‌شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، باید بدانید که چگونه می‌توانید این آثار زیانبار را ضمن استفاده از تلفن همراه‌تان کاهش دهید.

1.مدت زمان مکالمه‌تان را کاهش دهید:

بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرد.

2.کودکان فقط در مواقع ضروری:

این به‌هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند چون مغز کودکان در حال رشد است و اثر امواج تلفن همراه بر آن بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضروری با تلفن‌همراه خود صحبت نکنند.

3.تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمر بندتان قرار ندهید:

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید چون بافت‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌بینند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌دهند تعداد اسپرم‌هایشان ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

4.اول بگذارید ارتباط برقرار شود:

اگر شما از هدست یا گوشی استفاده نمی‌کنید وقتی شماره می‌گیرید اجازه دهید اول تلفن همراه‌تان وصل و ارتباط با طرف مقابل برقرار شود سپس آن را روی گوش‌تان قرار دهید در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می‌گیرید. شما می‌توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه‌تان ببینید.

5.تلفن همراه‌تان را داخل پوشش‌های فلزی و محفظه‌های دربسته فلزی قرار ندهید:

برای موبایلتان پوشش‌های فلزی نخرید و آن را درون بسته‌های فلزی دربسته قرار ندهید. این محفظه‌های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می‌آیند تشدید می‌کنند.

6.تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین‌تر (جذب کمتر اشعه برای بدن) بخرید:

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به‌‌طور‌معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می‌شود و نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می‌شود. هرچه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین‌تر باشد آن گوشی ایمن‌تر است و بیشتر شما را از آثار مخرب اشعه‌های تلفن همراه مصون نگه می‌دارد.

7.از هدست استفاده کنید:

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش‌تان قرار داده‌اید مغز شما را نشانه نروند باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش‌تان از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نیایند و فقط بتوانید با هندزفری مکالمه خودتان را انجام دهید.

8.از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید:

یک راه آسان دیگر برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه این است که هنگام صحبت کردن با آن، اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می‌توانید تلفن همراه را دورتر از بدن‌تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

9.از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید:

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می‌کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می‌توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه‌های مضر قرار می‌گیرید خوب است از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان‌در غذاهای روزانه‌تان استفاده کنید.

10. جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید:

سعی کنید جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید. مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می‌دهد. این کار موجب می‌شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از برق بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

11. موبایل در منزل:

بهتر است موبایل در در هنگام خواب دور از محل استراحت قرارگرفته و یا بر روی شماره ثابت دایورت شود همچنین حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم، فشار خون بالاو یا حالت گُر گرفتگی،اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب،استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار داشته وبهتر است نسبت به شناسایی و اندازه گیری میزان شدت امواج الکترومغناطیس اقدام و در صورت وجود امواج آلوده بالا اقدام به رفع موج آلوده یا ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج نمود

12. موبایل و خانمهای باردار:

امواج بالای موبایل آسیب جدی به سلولهای در حال شکل گیری و دی ان ای وارد می نماید بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری موبایل را از خود دور نگه داشته خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد و در ایام بارداری در مناطق کم موج شهری بوده و یا از لباسهای محافظ ضد امواج برای خانم های باردار استفاده نمایند

13. موبایل و بیماری های خاص:

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلولهای ضعیف گذاشته و می تواند در رشد توسعه بیماری و طولانی شدن زمان درمان تاثیر گذاشته وبهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند

14. موبایل در بیمارستان:

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم‌های وایرلس از فواصل نزدیک می‌تواند روی آنها تأثیرگذارد. تلفن همراه در فاصله 5 سانتی‌متری از دستگاه تنفس مصنوعی، می‌تواند این وسیله را از کار بیندازد و همچنین در فاصله کمتر از یک متر می‌تواند مشکل جدی در اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد کند همچنین بر روی دستگاه الکتروکاردیوگراف (نوار قلب) می‌تواند تداخلات پارازیتی در رسم نمودار ایجاد کرده و در تشخیص پزشک اختلال ایجاد کند و اگر این امواج قوی باشد باعث اشتباهاتی در نمایش آسیستول که نمایشگر ویژگی‌های قلب بیمار است، می‌شود و پمپ‌های خودکار تزریق ممکن است با در معرض قرار گرفتن امواج تلفن همراه قطع شوند و یا حرکتی برعکس داشته باشند به طوری که امکان دارد به جای این که خون تزریق شود، از بدن بیمار خون خارج شود و خطرات جدی را برای بیمار ایجاد کند و همچنین در ضربان‌سازها هم می‌توانند پالس‌های غلط در قلب ایجاد شود و برای بیمار خطر داشته باشند.

15. موبایل در پمپ بنزین:

امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می توانند با برخورد به اشیاء فلزی حالت جرقه ایجاد نمایند موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند

16. محل قرارگیری موبایل:

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلند مدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد بهتر است موبایل با فاصله از بدن قرار گرفته و با اعضاء اصلی بدن نظیر قلب ، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارتهای اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنان گردد.

17. موبایل و اتصال به اینترنت:

اتصال به اینترنت موبایل ،امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند بهتر است در موارد ضروری از اینترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده گردد

18. موبایل در وسیله نقلیه:

جهت برقراری ارتباط موبایل در حال حرکت به دلیل نوسانات میزان شدت امواج نیاز به ارسال و دریافت امواج بیشتری بوده و امواج موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید نموده همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو امواج در داخل خودرو محبوث و حالت انعکاسی پیدا نموده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج و آسیب به بدن می گردند همچنین استفاده طولانی مدت موبایل در حال رانندگی می تواند باعث بروز سردرد و سرگیجه نموده و باعث اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده گردد.(ترجمه و تدوین: علی زینلی/ایلیاسلامت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
سمیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۰
واقعا عالی بود، ولی نمیشه ولش كرد، اخه تنها یه نفررعایت كنه فایده نداره من توخونه هرچی به شوهرم میگم فبول نمیكنه
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
خیلی خوب بود بازم ازین مطالب بزار
مهدی
-
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
۰
۰
عالی بود
رضا
-
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۱
۰
عالی بود و اگر این مضرات را همه ی مردم می دانستند، دیگر به طرف گوشی نمی رفتند
a
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
۰
۰
عالی بود متشكرم
alireza
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
۰
۰
خوب بود اگه میشه بگید اونایی كه از هشدار موبایل برای بیدارشدن استفاده میكنند باید چیكار كنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها