کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام این عکاس انقلابی نامگذاری شد

عکس‌های ماندگار زینت بخش شهر می‌شود

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در مراسم چهلمین روز درگذشت حسین پرتوی از نامگذاری کوچه‌ای به نام وی خبر داد و از سازمان زیباسازی خواست تا به اجرایی شدن طرح تبدیل عکس‌های تاثیرگذار انقلاب به نقش برجسته و نصب آنها در سطح شهر کمک کند.
کد خبر: ۶۸۹۰۵۳

به گزارش مهر، در آستانه چهلمین روز درگذشت عبدالحسین پرتوی، خالق عکس ماندگار دیدار همافران با امام خمینی(ره)، شامگاه چهارشنبه مراسمی با حضور احمد مسجدجامعی، خانواده حسین پرتوی و جمعی از عکاسان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در این مراسم از نامگذاری کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام این عکاس انقلابی خبر داد و گفت: در زمانی که وزیر ارشاد بودم با همفکری برخی هنرمندان و عکاسان قرار بود، تعدادی از معروف‌ترین عکس‌های تاریخ انقلاب ایران را در قالب آثار نقش برجسته به دست هنرمندان ایرانی و هنرمندان بلوک شرق و شوروی سابق که تجربه آثار نقش برجسته را داشتند، به تصویر بکشیم که در نقاط مختلف تهران به نمایش گذاشته شود، اما در جانمایی این آثار با مدیریت شهر تهران به توافق نرسیدیم.

او تاکید کرد: تاثیر عکس دیدار همافران با امام(ره) بر کسی پوشیده نیست و در ارزش آن همین بس که این تنها عکسی است که به مدت 35 سال هر ساله تکرار می‌شود، چرا که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله‌ای از عهده نشان دادن این شکوه و عظمت برنمی‌آید.

مسجدجامعی دانش و شجاعت حسین پرتوی را عامل منحصر به فرد بودن این عکس دانست و گفت: این عکس تنها عکسی است که دو روز متوالی در صفحه اول یک روزنامه به چاپ رسید، چرا که از سوی فرمانده نظامیان رژیم سابق تکذیب شده بود.

رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی‌رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس دقیق و حرفه‌ای بلکه می‌توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.

مسجدجامعی یادآور شد: طرح تبدیل عکس‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی به نقش برجسته با همکاری فرهنگستان هنر قرار بود انجام شود که در نهایت به جلب همکاری مدیریت شهر تهران منجر نشد و اکنون بجاست که این طرح از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به سرانجام برسد.

در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به همسر زنده یاد حسین پرتوی اهدا شد و همچنین از سوی مسئولان وعده داده شد که کمک هزینه سفر این بانوی صبور به مکه مکرمه نیز به این هدایا اضافه شود.

رونمایی از اصل عکس دیدار همافران با امام خمینی(ره) بخش بعدی این مراسم بود که همراه با موسیقی جمهوری اسلامی ایران و با حضور خانواده حسین پرتوی و رئیس شورای شهر تهران از این اثر پرده‌برداری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها