استقبال جهانی از خروج کامل مواد شیمیایی سوریه

اعلام خبر خروج آخرین محموله از مواد شیمیایی سوریه به خارج از این کشور، با استقبال کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۶۸۸۰۶۵

به گزارش ایرنا، این مواد شیمیایی که حدود 8 درصد از مجموع 1300 تن از مواد گزارش شده به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است، در محلی نگهداری می‌شد که دولت سوریه اعلام کرده بود به‌دلیل مبارزه با شورشیان امکان دسترسی به آنها را ندارد. احمد ازومچو، رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دوشنبه‌شب گفت وضع امنیتی در محل مزبور اکنون بهبود یافته و این مواد با کامیون به بندر لاذقیه منتقل شد. گفته می‌شود این محموله از سوی یک کشتی دانمارکی بارگیری شد تا به بندری در ایتالیا انتقال یابد و پس از آن برای نابودی کامل این مواد شیمیایی، محموله به کشتی آمریکایی کیپ ری تحویل داده شود.

به‌دنبال اعلام این خبر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به‌خاطر یکی از مهم‌ترین ماموریت‌ها تبریک گفت. وی از دولت‌های چین، دانمارک، نروژ، روسیه، انگلیس و آمریکا که منابع حیاتی و حمایت‌هایی در این زمینه ارائه دادند، قدردانی کرد. بان کی مون در بیانیه خود همچنین از همکاری دولت سوریه در کمک به هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای انجام ماموریت خود قدردانی و استقبال کرد.

آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای از پایان موفقیت‌آمیز اقدامات برای انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج برای امحای آن ابراز خرسندی کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآوری کرد: تائید این طرح با ابتکار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دشوارترین مرحله بحران سوریه برای اعمال کنترل بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی این کشور امکانپذیر شد. وی اضافه کرد: رهبری سوریه با نشان دادن اراده سیاسی و پیوستن به کنوانسیون منع تولید و نگهداری تسلیحات شیمیایی و نابودی آن در شرایطی که درگیری‌های مسلحانه در این کشور جریان داشت، توانست در طول شش ماه عملیات بی‌نظیری را اجرا کند که در تاریخ هفده‌ساله کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی بی‌سابقه است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا هم در این باره گفت: این اقدام سنگ بنای مهمی در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی برای رهایی از برنامه‌های سلاح‌های شیمیایی سوریه است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا و شرکای بین‌المللی‌اش هم‌اکنون فعالیت خود را برای امحای این مواد شیمیایی آغاز کرده‌اند تا این مواد خطری علیه مردم سوریه و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه نباشد.

از سوی دیگر، سیگرید کاگ، رئیس هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد، ماموریت امحای کامل سلاح‌های شیمیایی سوریه در سال 2015 پایان می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها