معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با ادغام دو معاونت ریاست‌جمهوری تا دو ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۶۸۴۹۶۰

به گزارش فارس، محمد‌باقر نوبخت دیروز در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که در دولت گذشته منحل و تبدیل به دو معاونت در ریاست جمهوری به نام‌های «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» و «توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی» شده بود، دوباره احیا می‌شود.

وی ادامه داد: احیای این سازمان نیاز به مجوز مجلس ندارد و در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور و شورای عالی اداری است.

وی از همه صاحب‌نظران و کارشناسان خواست پیشنهادهای خود را برای نامگذاری این نهاد جدید ارائه کنند به طوری که همزمان وظایف تدوین بودجه، برنامه‌ریزی، امور استخدامی و اداری و نظارت راهبردی را نشان دهد.به گفته نوبخت، این سازمان جدید تا دو ماه آینده تشکیل خواهد شد.

کسری ۴۲۰۰ میلیارد تومانی دولت در پرداخت یارانه 3 ماه اخیر

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین از کسری ۴۲۰۰ میلیارد تومانی دولت در پرداخت یارانه خانوار در سه ماه اخیر خبر داد.

نوبخت اظهار کرد: در سه ماه گذشته در مجموع 6200 میلیارد تومان درآمد از اصلاح قیمت‌ها به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شد، در حالی که دولـــت در این مدت ده هزار و 400 میلیارد تومان به صورت نقدی یارانه پرداخت کرده که کسری 4200 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: این در حالی است که دولت باید 5200 میلیارد تومان به صنعت اختصاص می‌داد و همچنین برای کاهش هزینه درمان 4800 میلیارد تومان پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به پرداخت 4800 میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان، گفت: با این کار هزینه درمان برای مردم به 10 درصد کل هزینه کاهش یافت و همچنین برای چهار میلیون و 200 هزار فرد ایرانی که بیمه خدمات درمانی نبـودند، به طور رایگان دفترچه بیمه صادر شد.

راستی‌آزمایی آغاز شده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به انصراف عده‌ای دیگر بعد از ثبت‌نام برای دریافت یارانه گفت: فقط در ماه گذشته 25 هزار نفر دیگر به سایت رفاهی مراجعه و انصراف خود را از یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

نوبخت در مورد این‌که دولت قرار بود برای شناسایی متقاضیان نیازمند راستی‌آزمایی انجام دهد، افزود: از همان زمانی که ثبت‌نام‌ها انجام شد این کار را آغاز کرده‌ایم و با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتی که در اختیار داریم اطلاعات ثبت شده را تطبیق می‌دهیم تا براساس مستندات، یارانه به افراد متقاضی نیازمند تعلق بگیرد.نوبخت یادآور شد: حتما راستی‌آزمایی را انجام خواهیم داد، زیرا به منابع ناشی از آن برای اختصاص به سلامت، تولید و رفاه مردم نیاز داریم.

حمایت غذایی جایگزین سبد کالا

وی در مورد میزان اعتبار لازم برای سبد کالا نیز گفت: دیگر عنوانی تحت سبد کالا نداریم بلکه حمایت‌های غذایی جایگزین آن خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: برای این حمـــایت غذایی از کمیته امداد و بهزیستی حدود 2400 میلیارد تومان در سال‌جاری هزینه خواهد شد. این در حالی است که این حمایت غذایی کارمندان را شامل نمی‌شود.

نوبخت در مورد نظر دولت در مورد افزایش قیمت خودرو همچنین نرخ‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت بیان کرد: نظر دولت هیچ‌گاه افزایش قیمت انواع خودرو نیست، اما این‌که شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین می‌کند به معنای این نیست که این رقم‌ها مدنظر دولت است، بلکه این شورا از جمعی تشکیل شده که در نهایت نظر جمع منعکس می‌شود.

وی با بیان این‌که من بارها به عنوان سخنگوی دولت اعلام کردم که افزایش قیمت خودرو مورد پذیرش ما نیست، گفت:آنچه سخنگوی دولت می‌گوید نظر دولت است، بنابراین لزوما اعتقاد یک وزیر نیست بلکه رای‌گیری شده و در نهایت نظر اکثریت اعلام می‌شود.

افزایش قیمت بنزین، 0.7 درصد تورم را افزایش داد

نوبخت در پاسخ به این‌که دولت برای کاهش بیش از 20 درصدی نرخ تورم در سال گذشته مشخصا چه سیاست‌هایی را به کار گرفته و آیا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی این روند ادامه خواهد داشت، بیان کرد: دو سیاست پولی و مالی به دولت کمک کرد در مهار تورم موفق باشد.وی افزود: سیاست‌های پولی انبساطی را که باعث افزایش نرخ تورم شده بود تعدیل کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: در مورد سیــــــاست‌های مالی نیز که کسری بودجه را به همراه داشته و در نهایت به تزریق پول پرفشار به جامعه منجر شده بود به گونه‌ای عمل کردیم که اکنون چنین موردی وجود ندارد، به عبارتی دیگر با انضباط مالی هرگونه کسری بودجه را به صفر رساندیم.

وی با بیان این‌که سیاست‌های مالی دولت یازدهم سنجیده بود، یادآور شد: اگر همین روند را ادامه دهیم مطمئنا خواهیم توانست تورم را بیش از این کاهش داده و حتی به کمتر از 25 درصد برسانیم.به گفته نوبخت، افزایش 300 تومانی قیمت بنزین فقط توانست تورم را 0.7 درصد افزایش دهد؛ این در حالی است که ما در بخش‌های دیگر حتی کاهش تورم نیز داشتیم.

تفاوت نرخ ارز بازار آزاد و بانک مرکزی از 1200 به 700 تومان رسید

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد این‌که دولت مبنای ارز بودجه را 2650 تومان تعیین و سیاست برای سال 93 و تک‌نرخی شدن ارز بود، یادآور شد: محاسبات ارز در بودجه 2650 تومان است که بازار آزاد با این رقم فاصله دارد و ما تلاش می‌کنیم که حاشیه بازار را نسبت به نرخ مدنظر کمتر کنیم؛ این در حالی است که نرخ دلار از 3700 تومان خرداد‌ماه سال 92 اکنون به 3228 تومان کاهش یافته است.

نوبخت گفت: فاصله بین نرخ بانک مرکزی و بازار آزاد قبلا 1200 تومان بوده که اکنون 700 تومان است، این در حالی است که در تمام جهان معمولا بین نرخ صرافی‌ها و بانک مرکزی تفاوت وجود دارد با این حال می‌دانیم که فاصله 700 تومانی زیاد بوده و باید کم شود.به گفته وی، اگر شرایط مناسب اقتصادی فراهم باشد نرخ ارز بازار آزاد به 2650 تومان کاهش می‌یابد، اما این مورد خوشبینانه بوده و ما به آن دل نبسته‌ایم.

تکذیب افزایش مجدد نرخ بنزین

خبرنگاری از نوبخت در مورد اظهار‌نظر برخی مسئولان مبنی بر افزایش مجدد نرخ بنزین در مدت اخیر پرسید و وی تصریح کرد: خیر چنین مساله‌ای وجود ندارد و مطرح کردن آن تنها موجب ایجاد انتظارات تورمی می‌شود.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به اصرار خبرنگاری مبنی بر این‌که یکی از مسئولان دولتی چنین نظری را اعلام کرده، تاکید کرد: از بنده سخنگو بپرسید که آن را تکذیب می‌کنم و اگر چنین بوده از قول خودش گفته و اظهارنظر شخصی بوده است.

دولت قیمت‌ها را کنترل می‌کند

وی در مورد تغییرات تورم تولید در اجرای مرحله دوم هدفمندی اظهار کرد: ما همان‌طور که در تبصره هدفمندی، برای تولیدی یارانه‌ای در نظر گرفته‌ایم اکنون نیز فشار هزینه ناشی از گران ‌شدن مواد یا منابع تولید را به‌وسیله تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم، جبران خواهیم کرد.

نوبـــخت با بیان این‌که بر بازار کنترل و نظارت داریم، گفت: به گونه‌ای عمل خواهیم کرد تا کسانی به بهانه 300 تومان افزایش قیمت بنزین، نسبت به کالایی که این سوخت در آن تاثیری ندارد اقدام به افزایش قیمت نکنند، زیرا هدف اصلی ما حمایت از مردم و جلوگیری از گرانفروشی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد میزان عملکرد درآمد‌های نفتی در سال گذشته و سال جاری توضیح داد: منابعی که از محل فروش نفت در سال 92 به دست آوردیم حدود 59 هزار میلیارد تومان در مقابل 61 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. وی خاطرنشان کرد: برای سال جاری نیز منابع نفتی را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که یک میلیون بشکه نفت خام، 300 هزار بشکه گاز و میعانات همچنین بین 130 تا 140 بشکه در روز برای پتروشیمی‌هاست و این در حالی است که طبق آخرین ارقام اعلامی قیمت هر بشکه 107 دلار بود که ما در بودجه صد دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها