سی ‌و هشتمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در حالی فردا در دوحه‌ قطر برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد ایران‌شانسی برای ثبت جهانی هیچ اثری نداشته باشد. در این اجلاس قرار بود ایران پرونده شهر سوخته و پرونده منظر فرهنگی و تاریخی میمند را ارائه کند که پرونده میمند به دلیل کامل نبودن اطلاعات از دستور کار خارج شد.
کد خبر: ۶۸۳۸۹۳

به گزارش جام‌جم، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مسئولیت تدوین پرونده‌های ثبت جهانی را نیز به‌عهده دارد، صبح دیروز در نشست خبری‌ اعلام کرد: به دلیل کامل نبودن مطالعات در پرونده منظر فرهنگی و تاریخی میمند، ثبت جهانی آن بدون اختصاص هیچ سهمیه‌ای در اجلاس میراث جهانی ملموس یونسکو، به سال 2015 میلادی موکول شد.

در سی ‌و هفتمین اجلاس میراث جهانی ملموس که سال گذشته در آسیای شرقی برگزار شد‌، ایران پرونده منظر فرهنگی تاریخی میمند را به‌ عنوان اثر طبیعی در آخرین لحظات برای ثبت جهانی ارائه کرد، اما با مخالفت برخی کشورها روبه‌رو شد که دلیل آن را باید ابهام در برخی موارد این پرونده و ناقص بودن اطلاعات آن عنوان کرد.

به همین دلیل اعلام شد، در صورتی که ایران بتواند تا دو ماه پس از پایان یافتن اجلاس، موارد مبهم را برطرف و پرونده را به یونسکو بفرستد، این پرونده در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو (2014 میلادی) بدون در نظر گرفتن هیچ سهمیه‌ای از سوی ایران، در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسد. از سوی دیگر، پرونده شهر سوخته در حالی برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه می‌شود که ایرادهایی از طرف ایکوموس به آن وارد شده است.

با وجود این، طالبیان در این باره گفت: شهر سوخته از دید ما برای ثبت جهانی، مشکلی ندارد. او با اشاره به ایرادهایی که ایکوموس از پرونده ثبت جهانی شهر سوخته گرفته است، اعلام کرد: در ایرادهای گرفته ‌شده چند مورد اشتباه بود؛ موضوعی را درباره کاهگل مطرح کردند که به ‌نظر می‌رسد، کارشناس بررسی‌کننده، آگاهی چندانی نسبت به حفاظت از مجموعه‌های خشتی نداشته است. ما از آنها خواستیم این موضوع اصلاح شود، چون قضاوتشان درست نبود.

احداث جاده زاهدان ـ زابل که از کنار شهر سوخته می‌گذرد، دکل‌های برق که در حریم این مجموعه قرار دارد و ساختمان ورودی شهر سوخته از دیگر ایرادات ایکوموس اعلام شده است. با همه اینها طالبیان امیدوار است این ایرادات تا هفته آینده برطرف و پرونده شهر سوخته امسال بدون مشکلی ثبت شود.

سی ‌و هشتمین اجلاس میراث جهانی یونسکو از شانزدهم تا بیست و پنجم ژوئن (دوشنبه بیست و ششم خرداد تا چهارشنبه چهارم تیر) با حضور نمایندگان 21 کشور در دوحه‌ قطر برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها