حمایت دستگاه قضایی از نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی، صدور کیفرخواست برای ۲۷ نفر از متهمان فتنه ۸۸ ، خبرهایی از تسویه حساب برخی بدهکاران بانکی، پرونده ستاد سوخت، تمدید بازداشت موقت بابک زنجانی و به مزایده گذاشته شدن اموال او و ارسال پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات به دادگاه از جمله خبرهای داغ نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضاییه بود.
کد خبر: ۶۸۲۲۹۸

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری بر برخورد قاطع نیروی انتظامی (ناجا) و دستگاه قضایی با مروجان فرهنگ ابتذال و بی‌عفتی تاکید کرد و افزود: کسانی که فرهنگ ابتذال، ‌بی‌عفتی، بی‌اخلاقی و بی حجابی را ترویج می‌دهند بدانند این کشور، اسلامی است و نمی‌توانند برخلاف قانون و شرع و خواست ملت مسلمان و متدین این بی‌اخلاقی‌ها را ترویج دهند و به آن دامن زنند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: بنای ما همیشه توصیه نیست و اگر این افراد به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برخورد می‌کند و دستگاه‌های نظارتی و وزارتخانه‌های مسئول باید به تکالیف خود عمل کنند.سخنگوی قوه قضاییه از برخورد نیروی انتظامی با جرایم مشهود قدردانی کرد و گفت: به‌عنوان دادستان کل کشور از ناجا می‌خواهم که با افراد معدودی که فضای جامعه را به هم می‌زنند؛ بخصوص آنها که باندی و با برنامه‌ریزی این خلاف‌ها و جرایم را مرتکب می‌شوند، شناسایی کنند و اگر لازم شد از سیستم‌های اطلاعاتی هم کمک بگیرند و به دستگاه قضایی معرفی کنند. محسنی‌اژه‌ای گفت:‌ دستگاه قضایی از اقدامات ناجا در این زمینه حمایت می‌کند و به همه دادستان‌ها نیز سفارش کرده‌ایم در این موضوع به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شوند.

تمدید بازداشت موقت زنجانی

محسنی اژه ای در بخش دیگری از نشست خبری دیروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضع پرونده بابک زنجانی افزود: بازداشت موقت بابک زنجانی تمدید شده و اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است و قرار است با وزارتخانه‌های مربوط و دولت درخصوص چگونگی شناسایی اموال بابک زنجانی همکاری‌هایی صورت گیرد که وزارتخانه‌های خارجه و نفت در این خصوص همکاری می‌کنند. وی گفت: نخستین مزایده برای فروش اموال بابک زنجانی نیز آغاز شده است که در نخستین مرحله 1500 میلیارد تومان مراحل خود را طی می‌کند و در بقیه موارد نیز با نظارت دادستانی و نماینده متهم، اقدامات برای شناسایی اموال داخل و خارج و فروش آنها صورت می‌گیرد و در واقع پرداخت بدهی انجام می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای با بیان این‌که این پرونده در حال رسیدگی و تعیین تکلیف است، افزود: افرادی هم بعضا دستگیر و برخی نیز بعد از تحقیقات آزاد می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از نشست خبری دیروز گفت:‌ برای ۲۷ نفر از افراد تحت تعقیب در فتنه ۸۸ کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است.محسنی اژه‌ای گفت: از این 27 نفر برای 13 نفر حکم صادر شده است و4-3 نفر هم غیابی محکوم شده‌اند که از طریق رسانه‌ها اعلام شده است و بقیه هم در مسیر اعلام در رسانه‌ها و روزنامه‌ها هستند. سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد:‌ این افراد می‌توانند از خود دفاع کنند و حق واخواهی و اعتراض دارند.

محسنی‌اژه‌ای افزود: کسانی که جرمی در ایران مرتکب می‌شوند و قانونی یا غیرقانونی به خارج از کشور می‌روند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند و برای آنان احضاریه صادر می‌شود به نفعشان است به ایران برگردند تا به اتهاماتشان رسیدگی شود. وقتی نمی‌آیند طبیعی است حرف‌های زیادی علیه آنان زده شود. وی گفت: ‌به این افراد توصیه می‌کنیم که اگر در هرگونه مسائل از جمله امنیتی، مالی و دیگر مسائل تحت تعقیب هستند بیایند تا پرونده‌شان رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود:‌ برادر همان فردی که در پرونده موسوم به 3000 میلیارد تومانی اعدام شد، غیابا محاکمه و محکوم شد و حکم وی مسیر قانونی خود را طی می‌کند. محسنی‌اژه‌ای گفت: از آنجا که وی فراری است به او توصیه می‌کنیم برگردد و حق واخواهی دارد، اما اگر نیاید مسیر قانونی درباره حکم وی طی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام هیاتی از این قوه برای بررسی خسارات ناشی از سیل در استان‌های گلستان و مازندران گفت: برخی مواقع ساختمان‌سازی‌ در مسیر رودخانه‌ها موجب کم عرض شدن مسیر می‌شود و ممکن است خسارت سیل بیش از حد طبیعی باشد.محسنی‌اژه‌ای افزود:‌ بر همین اساس رئیس قوه قضاییه براساس مسئولیت این قوه در صیانت از حقوق عمومی ماموریتی داده اند که به این دو استان سیل زده هیاتی اعزام شود تا بررسی کنند آیا از ناحیه دستگاه‌های مختلف تقصیری صورت گرفته که موجب خسارت بیشتر به مردم شده است یا خیر.

پرونده ستاد سوخت هنوز به دادگاه نرفته

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده ستاد سوخت و باشگاه پرسپولیس هنوز به دادگاه نرفته است.محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضع متهمان پرونده ستاد سوخت و باشگاه پرسپولیس افزود: فردی که در این خصوص بازداشت بود، هنوز در بازداشت است و پرونده وی نیز همچنان در مرحله دادسراست.

خبرنگار دیگری از محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌هایی که در دولت قبل از کمیسیون اصل 90 به قوه قضاییه ارجاع شد پرسید و این‌که آیا در این خصوص حکمی صادر شده است یا خیر؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: هنوز در این خصوص حکمی صادر نشده است و برخی از این پرونده‌ها باید مستقیم در دادگاه رسیدگی شود و مرحله دادسرا ندارد.

همچنین خبرنگار دیگری از محسنی‌اژه‌ای پرسید دو هفته از بازداشت یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب می‌گذرد، اما خانواده وی از محل نگهداری او اطلاعی ندارند. اتهام وی چیست که وی پاسخ داد: هیچ متهم بازداشت شده‌‌ای نداریم که خانواده او از محل بازداشتش خبر نداشته باشد. این گفته شما صحیح نیست و اتهام افراد را تا زمانی که حداقل پرونده در مرحله دادسراست، نمی‌توانیم مطرح کنیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ممکن است خانواده وی از محل نگهداری متهم مطلع باشند که در کدام زندان است، اما ندانند در کدام بند است که این ادعا شاید درست باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات به دادگاه ارسال شده، اما هنوز حکم آن صادر نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره این که سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از رفع اتهام قائم‌مقام سابق بانک مرکزی خبر داده است، نظر شما در این خصوص چیست، افزود: پرونده این فرد هنوز به دادگاه نرفته که تبرئه شده باشد. این اظهارات درست نیست، اما این‌که این پرونده در مرحله دادسرا به صدور قرار نهایی منجر شده یا خیر، اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی از پرونده‌های معوقات و مطالبات بانکی تعیین تکلیف شده، اما برخی دیگر در حال تعیین تکلیف است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره این‌که برخی از مدیران بانکی اعلام کرده‌اند پرونده‌های مربوط به معوقات بانکی آنان با گذشت دو سال هنوز در قوه قضاییه تعیین تکلیف نشده است، افزود: یکی از این پرونده‌ها پرونده بابک زنجانی است که درحال رسیدگی است و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی گفت: یکی دیگر از پرونده‌ها نیز 3000 میلیاردی است که تعیین تکلیف شده است و پرونده دیگری نیز بوده که قبلا برای متهم آن حکم قطعی صادر شده است که از جمله آنها باقری درمنی است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: البته در یکی از پرونده‌ها برای این فرد حکم قطعی صادر شده است و در پاره‌ای از موارد نیز که شکایت کرده اند یا احیانا دادخواست داده‌اند، در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در موارد کثیری نیز خود دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شده که در حال رسیدگی است.

محسنی‌اژه‌ای درباره معوقات بانکی نیز گفت: یکی از کسانی که حدود هزار و خرده‌ای میلیارد تومان معوقات بانکی داشت با اقداماتی که دادستانی انجام داده، اخیرا نامه‌ای به ما نوشته است که من 350 میلیارد تومان از این معوقات را تسویه کرده‌ام و بقیه را نیز درحال تسویه هستم که قرار است ما بررسی کنیم که این تسویه به چه صورت بوده است.

وی افزود: ما از این موارد بازهم داریم و فرد دیگری اخیرا نامه نوشته است که من 80 میلیارد بدهی و معوقه داشتم که مثلا 18 میلیارد تومان آن را دادم و بقیه را نیز همین روزها تسویه می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که خبرها خوشحال‌کننده است، گفت: همه کسانی که بدهی دارند خودشان بروند با بانک‌ها تسویه کنند تا نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها