در انتظارخنکای سایه مـوردور

تاریخ عرضه: پانزدهم مهر 93 پلتفرم: PC, XOne, X360, PS4, PS3 سازنده: Monolith Productions ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
کد خبر: ۶۸۱۹۱۹
در انتظارخنکای سایه مـوردور

از معرفی عنوان عظیم «ارباب حلقه‌ها: سایه موردور» یک سالی می‌گذرد. در همین یک‌سال حواشی خاصی حول این بازی شکل گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها، تهمت کپی‌برداری از سری بازی‌های «کیش قاتل» است. بی‌شک سبکی که انیمیشن‌های بازی را بر اساس آن ساخته و پرداخته‌اند و توانایی‌های آکروباتیک تالیون، نقش اصلی داستان، در این برداشت بی‌تاثیر نبوده است. اما فیلم‌های منتشر شده از بازی و برداشت‌های منتقدان نامدار این صنعت، از چیز دیگری خبر می‌دهد.

سایه موردور در فاصله بین داستان «هابیت» و «یاران حلقه» اتفاق می‌افتد. تالیون، جنگاوری است که در حمله سائورون خانواده‌اش را از دست می‌دهد و خودش هم کشته می‌شود. سپس نیرویی اسرارآمیز او را به زندگی بازمی‌گرداند تا بساط سائورون را بر هم بزند و انتقام خون خانواده‌اش را بگیرد.

تالیون قادر است بین دنیای عادی و دنیای رویاها (Wraith) ـ همان دنیایی که فرودو با به دست‌کردن حلقه به آن سفر می‌کرد ـ سفر کند که کاربرد اولیه‌اش بی‌شباهت به «دید عقابی» در کیش قاتل نیست.

اما از اینجا به بعد، خصلت‌های اختصاصی این بازی خود را نشان می‌دهد. تالیون قادر است پس از وارد کردن صدمه کافی، ذهن اُرک‌ها و دیگر دشمنان سست عنصر را به تسخیر درآورده و آنها را یار خود کند. در یکی از نمایش‌ها دیدیم که تالیون یک کاراگور (موجودات گراز مانندی که در فیلم دوبرج به آراگورن و همراهانش حمله می‌کنند) را به تسخیر درآورده و سوار بر آن، ارک‌ها را از دم تیغ گذراند. نکته جالب این‌که کاراگور برای احیای سلامت خود، از اجساد همان ارک‌ها استفاده کرد.

توانایی‌های تالیون در دنیای احلام هم فراتر از آن است که در کیش قاتل دیده‌ایم. او قادر است تله پورت کرده و به سهولت خود را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند و دشمنان را از بین ببرد. سیستم مبارزات هم پیچیده‌تر و غنی‌تر از آن بازی است. دشمنان بسادگی دست به سر نمی‌شوند و هرنبرد چند دشمن خاص را جلو رویتان خواهد گذاشت که هرکدام استراتژی خاص خود را می‌طلبد.

اما از همه جذاب‌تر، نوع«خصومت» است که قرار است گل سرسبد این بازی باشد. فرض کنید در نبردی کشته می‌شوید. تا به دنیا بازگردید، مدتی طول می‌کشد و به محض حیات یافتن، متوجه می‌شوید ارکی که ضربه نهایی را به شما وارد کرده، ترفیع گرفته و اکنون یک فرمانده یا برده‌دار است. صداپردازی و انیمیشن صورت فوق‌العاده نقش بسزایی در حرارت دادن به کینه شما دارد و بی‌شک دلتان خواهد خواست ردّ ارک مذکور را زده، از خجالتش دربیایید. فقط آماده باشید، چون او به محض دیدنتان، شما را خواهد شناخت! پس از حمله به ارک مورد نظر، باید ابتدا همراهانش را از بین ببرید. ممکن است در خلال نبرد قافیه بر دشمن‌تان تنگ بیاید و پا به فرار بگذارد. با تعقیب او و وارد‌کردن صدمه کافی، چند انتخاب پیش رو خواهید داشت. می‌توانید او را ترسانده و بفرستیدش تا از رعب‌آوری شما برای دیگر ارک‌ها بگوید و تضعیفشان کند، یا جاسوسی شما را کند، یا حتی بفرستیدش تا فرمانده خود را به قتل برساند! هر کدام از این انتخاب‌ها، به خلق یک ماموریت تازه در دنیای موردور منجر خواهد شد.

با نفوذ به ذهن ارک، تالیون می‌تواند رابطه او را با دیگر رهبران ارک‌ها بسنجد و قابلیت‌ها و توانایی‌های آنها را متوجه شود. در فیلمی که از بازی منتشر شده، تالیون با نفوذ به ذهن ارکی موسوم به رَت پک، از رابطه او با فرمانده‌اش خبردار شد. فرمانده رت پک ارکی بود اورتاک نام که قبلا در نبرد با تالیون، نصف صورتش از ریخت افتاده بود. رویارویی با اورتاک از عهده تالیون خارج بود. بنابراین به رت پک دستور قتل او را داد. در این حالت، او می‌توانست رت پک را دنبال و خودش کلک اورتاک را بکند. پس از آن فقط باید صبور باشید، چون رت پک هر لحظه ممکن است عملیات را آغاز کند.

در آغاز ماموریت، شاهد بارانی سنگین بودیم (که واقعا زیبا بود) که در کنار تاریکی شب، خبر از فرصت می‌داد؛ فرصت‌هایی از جمله پرت‌کردن حواس ارک‌ها و کاراگورها با طعمه یا اتخاذ رویکردی کاملا مخفیانه یا بی‌محابا زدن به دل دشمن. تالیون با رسیدن به محل اختفای اورتاک، باز از حالت رویایی استفاده کرد. رت پک پشت ارتاک ایستاده بود و با رنگ آبی مشخص شده بود که نشان از مریدی او برای تالیون می‌داد. تعدادی از دشمنان هم با دستان سفید مشخص شده بودند؛ یعنی مریدان رت پک، و در نتیجه مریدان تالیون بودند.

تالیون تیراندازی را که روی سقف نگهبانی می‌داد برای حمایت هوایی تسخیر کرد. سپس به رت پک و مریدانش دستور حمله داد و شاهد بودیم که رت پک با فرو‌کردن خنجر خود در پهلوی اورتاک، او را خائن نامید! اورتاک رت پک را از پا درآورد، اما ضربه‌ای که به وی وارد آمده بود او را در کانون ضعف قرار داد. تالیون حمله را آغاز کرد و در اولین حرکت، اورتاک او را به یاد آورد که چطور صورتش را سوزانده بود و تالیون را تهدید به آتش زدن کرد. نبرد نفسگیری رخ داد که نشان از گستره قابل توجه انیمیشن‌های رزم داشت. نبرد آن جریان و جوشش دلپذیر ظاهری کیش قاتل را ندارد (که با توجه به دستوری بودن اکثر نبردهای آن بازی و پررنگ‌تر بودن اکشن محوری در این عنوان، کاملا طبیعی است)، اما از آنها هم حماسی‌تر است. در نهایت تالیون سر از تن اورتاک جدا کرد و به همراهانش تشر زد که خبر ظهور او را به اربابشان سائورون بدهند.

آن طور که از پیش‌نمایش‌ها برمی‌آید، این اثرِ اقتباسی از جهان ناب و غنی استاد تالکین، بهترین عنوان بین تمام اقتباس‌های صورت گرفته تا به امروز است. شکی نیست که هر بازیکن اهل حماسه‌ای، بی‌صبرانه منتظر عرضه این عنوان بزرگ خواهد بود. (ضمیمه کلیک)

سیاوش شهبازی

شما می‌توانید اطلاعات خیلی بیشتر از آنچه در این صفحه چاپ شده مثل فیلم یا موزیک متن بازی‌ها را پس از نصب برنامک Layar روی تلفن همراه خود مشاهده کنید یا بشنوید. برای این کار هنگامی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید، این دو صفحه را بطور کامل در کادر باز شده Layar قرار دهید سپس یک‌بار روی نمایشگر گوشی ضربه بزنید تا عملیات اسکن صفحه آغاز شود. کمی حوصله کنید تا افسانه روزنامه متحرک و سخنگو به واقعیت تبدیل شود. برای اطلاعات بیشتر درباره استفاده از فناوری واقعیت افزوده می‌توانید به مطلب چاپ شده در صفحه 12 کلیک شماره 472 مراجعه فرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها