عراقچی: مذاکره با آمریکا فقط در زمینه هسته‌ای است

مذاکره ایران و آمریکا درباره رفع تحریم‌ها

ژنو، امروز میزبان مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی است و هیات‌هایی از ایران و آمریکا قرار است در مذاکراتی دو روزه که هر دو طرف تاکید کرده‌اند در زمینه هسته‌ای خواهد بود راهکارهای رسیدن به توافق جامع را بررسی کنند.
کد خبر: ۶۸۱۸۷۴

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک عضو هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، اسامی هیات ایرانی را به این شرح اعلام کرده است: سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امورخارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و سرپرست هیات کارشناسی و فنی ایران، پژمان رحیمیان از کارشناسان سازمان انرژی اتمی و داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امورخارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگو با 1+5.

سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ایرانی را هم مانند روال گذشته چنین مذاکراتی، سیدعباس عراقچی به‌عهده دارد.

همچنین براساس اعلام رسانه‌های خارجی، اعضای هیات آمریکایی را ویلیام برنز قائم مقام وزیر امورخارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه، جک سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور، بروک امدرسون معاون سابق نماینده‌ آمریکا در سازمان ملل، جیم تیم بی مشاور ارشد کنترل سلاح و رابرت مالی مشاور ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل می‌دهند.

به گفته عراقچی، سرپرستی تیم آمریکایی در این گفت‌وگوها برعهده ویلیام برنز است و شرمن که در مذاکرات ایران و 1+5، ریاست تیم آمریکایی را به‌عهده دارد در گفت‌وگوهای امروز و فردا به برنز کمک می‌کند.

عراقچی در گفت‌وگویی تلویزیونی با تاکید بر این‌که در این مذاکرات فقط به موضوعات هسته‌ای می‌پردازیم، لغو تحریم‌ها را یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن عنوان کرد.

وی با بیان این‌که رئیس هیات آمریکایی، قائم مقام وزارت خارجه این کشور است که پس از جان کری، نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود، تصریح کرد: آقای برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش موثری داشت و امیدواریم حضورش در این مذاکرات نیز مثبت باشد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه ضرورتی وجود داشت پیش از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه 1+5 در وین، ایران با کشورهای روسیه و آمریکا جداگانه مذاکره کند، گفت: مذاکره با شش کشور، سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلف وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران یادآور شد: مذاکره دوجانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت‌وگوها با 1+5 بوده است، اما از آنجا که این بار مذاکرات به مراحل جدی رسیده است، می‌خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم. عراقچی خاطرنشان کرد: بیشتر تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده و دیگر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.

مذاکرات، سه‌جانبه است

وی همچنین گفت: مذاکرات با آمریکا سه‌جانبه است و علاوه بر مقامات وزارت امور خارجه ایران و آمریکا، هلگا اشمید معاون خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور خواهد داشت.

عراقچی با یادآوری این‌که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در رم کنفرانس خلع سلاح برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حاشیه این کنفرانس با سرگئی ریابکوف، رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه دیدار می‌کنیم و یک دور مذاکره دوجانبه برگزار می‌شود. وی احتمال داد که در جریان این کنفرانس با چند کشور اروپایی نیز مذاکراتی انجام شود یا این‌که هفته آینده قبل از عزیمت به وین، یکی از همتایان وی از این کشورها به تهران بیاید و در تهران مذاکرات دوجانبه انجام شود.

اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا با تائید سفر شرمن و برنز به ژنو برای مذاکره با هیات ایرانی تاکید کرده است: این گفت‌وگوها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای انجام خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای که صادر کرده، به سفر چندی قبل یک گروه از کشیشان کاتولیک آمریکایی به ایران هم اشاره کرده و ضمن استقبال از آن، اعلام کرده که این دیدار ارتباطی با دولت آمریکا نداشته و کاملا مستقل برنامه‌ریزی شده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی با تاکید بر این‌که مذاکرات مستقیم دوجانبه بین ایران و آمریکا، فرصت مغتنمی برای واشنگتن در پیشبرد توافق هسته‌ای خواهد بود، نوشت: هیچ قصدی برای طرح مسائل دیگر از جمله مسائل سوریه در مذاکرات ژنو با ایران وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، این مقام آمریکایی گفته که مذاکرات مستقیم ایران ـ آمریکا، نه جایگزینی برای فرآیند 1+5 خواهد بود و نه یک مسیر موازی با ایران ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: ما همچون دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران مشورت‌های دوجانبه با تهران را با توجه به علاقه مشترک ما در رسیدن به یک توافق جامع برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ارزشمند می‌بینیم.

وی همچنین پیوستن برنز و سولیوان به هیات شرکت‌کننده در این نشست را با توجه به تاریخچه مذاکره آنها با ایران در جریان گفت‌وگوهای مربوط به طرح اقدام مشترک، طبیعی دانست.

تحلیل لس‌آنجلس‌تایمز درباره مذاکرات دوجانبه

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز هم با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا نوشت: مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن نشان می‌دهد که مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین با مشکل مواجه شده است.

به گزارش مهر، لس‌آنجلس‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اعزام ویلیام برنز برای مذاکره با ایران نوشت: آمریکا بهترین مذاکره‌کنندگان خود را برای این گفت‌وگوها انتخاب کرده است تا به ایران فشار وارد کند. در عین‌حال این روزنامه با اشاره ضمنی به طرح درخواست این مذاکره از سوی آمریکا ادامه داد: البته اگر طرف ایرانی حرفی برای گفتن نداشت، هرگز این دعوت را نمی‌پذیرفت.

ظریف: ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران برای همه ثابت شده است

وزیر امورخارجه با بیان این که ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران به همه ثابت شده است، گفت: ادامه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ضدانسانی فقط موجب تشدید بدبینی و نگرش منفی مردم ایران نسبت به غرب می‌شود.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، محمدجواد ظریف در دیدار حلیمه یعقوب، رئیس مجلس سنگاپور به آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 برای دستیابی به توافق نهایی در وین اشاره و اظهار امیدواری کرد با رفع برخی محدودیت‌های موجود، شاهد جهش در همکاری‌ها و مبادلات اقتصادی و بازرگانی در عرصه خارجی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها