امروز 17 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 9 شعبان 1435 هجری قمری؛7 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این روز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۱۱۳۳
17 خرداد در تاریخ، سالروز عملیات موفقیت آمیز ظفر یک

هجری شمسی

17 خرداد 1287

محمد‌علی شاه در پی استقرار در باغشاه، حفظ نظم تهران را به ژنرال پالکونیک روسی سپرد.

17 خرداد 1299

کمیته مرکزی انقلاب سرخ در گیلان تشکیل شد.

17 خرداد 1342

امیر اسدالله علم نخست وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: پانزده نفر از بزرگترین پیشوایان مذهبی به زودی تسلیم محکمه نظامی خواهند شد و محکمه نظامی ممکن است به مجازات اعدام ختم شود.

17 خرداد 1358

کلیه بانک های کشور ملی اعلام شد. مهم ترین هدف از ملی کردن بانک ها، حفظ حقوق و سرمایه های ملی و به کار انداختن چرخ های تولیدی کشور و تضمین سپرده ها و پس اندازهای مردم در بانک ها اعلام شد.

17 خرداد 1360

روزنامه انقلاب اسلامی به مدیریت ابوالحسن بنی‌صدر پس از 557 شماره به دستور دادستان انقلاب اسلامی مرکز توقیف شد.

17 خرداد 1365

مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین‌) با دعوت مقامات بعثی عراق راهی بغداد شد. از چند ماه قبل گفتگوهایی میان رهبران حزب بعث (استخبارات) با رهبری سازمان صورت گرفته بود.

17 خرداد 1364

عملیات «ظفر یک» توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به انجام رسید. هدف از اجرای این عملیات که در منطقه عملیاتی جزیره مینو انجام شد، انهدام بخشی از نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها بود. عملیات «ظفر یک» ازجمله عملیات کوچک اما زمینه ساز عملیات بزرگ تر بود که در جریان جنگ تحمیلی با موفقیت اجرا شد.

هجری قمری

9 شعبان 1039

سیلی عظیم در شهر مکه جاری شد و بخشی از دیوارهای خانه کعبه را ویران کرد. خانه کعبه مدتی پس از فروکش کردن سیل، توسط سید زین الدین کاشی ترمیم و تعمیر شد.

9 شعبان 1193

ابوالفتح خان پسر ارشد کریم خن زند از سلطنت خلع شد. او در دوران پرآشوب پس از مرگ کریم خان مدتی کوتاه سلطنت کرد و پس از چند ماه به دست عمویش صادق خان از مقام سلطنت خلع و نابینا و زندانی شد.

میلادی

7 ژوئن 1929

استقلال واتیکان از ایتالیا رسمیت پیدا کرد. واتیکان کوچک‏ترین کشور مستقل دنیا به شمار می ‏آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها