روی خط جام جهانی 2014 برزیل

همه جوانان برتر تاریخ جام جهانی

تاریخ جام جهانی فوتبال مملو از رکوردهای متنوع و جالب است؛ از رکورددار بیشترین گل زده از سوی یک بازیکن گرفته تا رکورددار تعداد قهرمانی که متعلق به تیم ملی برزیل است. یکی از رکوردهایی که در هر دوره از رقابت‌های جام جهانی همواره مورد توجه قرار گرفته سن و سال بازیکنان است. در ادوار مختلف جام جهانی بازیکنانی برای برخی تیم‌ها به میدان رفته‌اند که یا از لحاظ مسن بودن مورد توجه هستند یا این‌که برعکس به‌دلیل سن و سال کم صاحب رکورد شده‌اند. اما رکورددار بودن صرف مد نظر نیست. این‌که یک بازیکن به دلیل سن کم در جام جهانی صاحب رکورد شده به تنهایی یک ویژگی بسیار مثبت تلقی نمی‌شود. بازیکنان حاضر در جام جهانی هنگامی ارزش بیشتری می‌یابند که عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود برجای بگذارند.
کد خبر: ۶۸۰۸۵۵

در ادوار مختلف جام جهانی بازیکنان جوان و کم‌سن و سال متعددی بوده‌اند که بخوبی در این رقابت‌ها درخشیده‌اند.

در ادامه این گزارش برترین بازیکنان جوان هر دوره از رقابت‌های جام جهانی را معرفی می‌کنیم با این توضیح که انتخاب برترین بازیکنان جام جهانی سنتی بود که از جام جهانی 1958 سوئد آغاز شد.

جام جهانی 1958 سوئد

پله، مروارید سیاه فوتبال برزیل که از سوی بسیاری به‌عنوان برترین بازیکن تاریخ هم شناخته می‌شود برترین بازیکن جوان جام جهانی 1958 بود. شگفت‌آور این‌که او در حالی در این رقابت‌ها بسیار درخشید و همراه دیگر بازیکنان تیم ملی برزیل بر جام قهرمانی بوسه زد که تنها 17 سال داشت. او در این رقابت‌ها نه‌تنها جوان‌ترین بازیکنی لقب گرفت که گلزنی می‌کند، بلکه جوان‌ترین بازیکن جام جهانی هم محسوب می‌شد. پله که نخستین جام جهانی عمر خود را در سوئد تجربه می‌کرد پس از آن سه‌بار دیگر برای برزیل در جام جهانی به میدان رفت و دو عنوان قهرمانی دیگر هم به دست آورد.

جام جهانی 1962 شیلی

فلوریان آلبرت مجارستانی در جام جهانی 1962 برزیل برترین گلزن شیلی و یکی از شش گلزن برتر آن تورنمنت بود. مجارستان در مرحله یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل چکسلواکی سابق از دور رقابت‌ها کنار رفت، اما با این حال آلبرت که در آن جام جهانی بیست ساله بود به‌عنوان برترین بازیکن جوان شناخته شد. اوج عملکرد خیره‌کننده او در مرحله گروهی بود، جایی که مجارستان با نتیجه پر گل 6 بر یک بلغارستان را شکست داد و آلبرت به تنهایی سه گل زد.

جام جهانی 1966 انگلستان

فرانتس بکن بائر، قیصر فوتبال آلمان در جام جهانی 1966 تنها 20 سال داشت، اما با وجود این سن کم بهترین بازیکن تیم ملی آلمان غربی بود. او کمک زیادی به تیم ملی کشورش کرد تا به فینال جام جهانی برسد. در فینال اما آلمانی‌ها 4 بر 2 مغلوب انگلستان شدند و جام قهرمانی را به کشور میزبان واگذار کردند. بکن بائر در این دوره از جام جهانی چهار گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند.

جام جهانی 1970 مکزیک

در این دوره از رقابت‌های جام جهانی یک بازیکن از آمریکای جنوبی به نام تئوفیلو کوبیاس جوان اول رقابت‌ها نام گرفت. این بازیکن پرویی با 21 سال سن و با درخشش خیره‌کننده‌ای که از خود نشان داد کمک زیادی به رسیدن تیم ملی کشورش به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها داشت. او در هر پنج دیداری که برای تیم ملی کشورش به میدان رفت یک گل زد و با پنج گل در رده سوم برترین گلزنان جام قرار گرفت. درخشش او هنگامی متوقف شد که پرو در یک‌چهارم نهایی با شکست 4 بر 2 مقابل برزیل از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

جام جهانی 1974 آلمان غربی

این بار یک بازیکن لهستانی برترین جوان رقابت‌های جام جهانی لقب گرفت. این لهستانی ولادیسلاو زمودا نام داشت و با 20 سال یکی از برترین مدافعان جام جهانی آلمان غربی هم بود. در آن دوره از رقابت‌های جام جهانی لهستان در دیدار رده‌بندی با پیروزی یک بر صفر مقابل برزیل به مقام سوم رسید. زمودا در سه جام جهانی دیگر هم بازی کرد.

جام جهانی 1978 آرژانتین

آنتونیو کابرینی، دفاع چپ تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 1978 بود. او در آن زمان 20 سال داشت. ایتالیا با درخشش این بازیکن به نیمه‌نهایی رقابت‌ها رسید. کابرینی در این رقابت‌ها حتی یک گل هم نزد، اما دفاع مستحکم و نقطه اتکای ایتالیا به شمار می‌رفت. او چهار سال بعد زمانی که بیست و چهار ساله بود به همراه ایتالیا فاتح جام جهانی 1982 شد.

جام جهانی 1982 اسپانیا

مانوئل آموروس بیست ساله ـ دفاع راست تیم ملی فرانسه در جام جهانی 82 ـ از عمده دلایل صعود فرانسه به نیمه‌نهایی آن رقابت‌ها به‌شمار می‌رود. فرانسه در نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی مغلوب آلمان غربی شد. آموروس در پایان این رقابت‌ها برترین دفاع راست رقابت‌ها معرفی شد.

جام جهانی 1986 مکزیک

انزو شیفوی بلژیکی یکی دیگر از بیست ساله‌های درخشان ادوار مختلف جام جهانی است. این بازیساز در تمام دیدارهای بلژیک در جام جهانی بخصوص دیدار با شوروی سابق در مرحله یک‌هشتم نهایی بسیار خوب بازی کرد. او با تیمش به نیمه‌نهایی هم رسید، اما در این مرحله آرژانتین تیم آماده بلژیک را با دو گل شکست داد. بلژیک در مکزیک در رده چهارم قرار گرفت.

جام جهانی 1990 ایتالیا

روبرت پروسینچکی هافبک سابق تیم ملی یوگسلاوی در جام جهانی 1990 ایتالیا بیست و یک ساله بود. او درخششی بی‌نظیر در جام جهانی ایتالیا داشت. پروسینچکی قدرت دریبل‌زنی بالایی داشت و از قدرت بازیسازی بالایی هم برخوردار بود. یوگسلاوی با این هافبک خلاق به یک‌چهارم نهایی رسید، اما در ضربات پنالتی مقابل آرژانتین شکست خورد و حذف شد. جالب است بدانید این هافبک هشت سال بعد، یعنی در جام جهانی 1998 فرانسه برای تیم ملی کرواسی به میدان رفت و با این تیم به مقام سوم رسید.

جام جهانی 1994 آمریکا

مارک اورمارس هافبک سابق تیم ملی هلند، جوان اول جام جهانی 1994 لقب گرفت. او سرعت بالایی داشت و در جام جهانی 94 در دوران اوج خود به سر می‌برد. او که آن زمان بیست و یک ساله بود در تیم باشگاهی‌اش یعنی آژاکس آمستردام هلند هم ستاره به شمار می‌رفت. هلند در یک‌چهارم نهایی با شکست مقابل برزیل حذف شد، اما انتخاب اوورمارس به عنوان برترین بازیکن جوان جام جهانی آمریکا دستاورد بزرگی برای لاله‌های نارنجی محسوب می‌شد.

جام جهانی 1998 فرانسه

مایکل اوون با 18 سال سن پدیده جام جهانی فرانسه شد. این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال انگلیس در مرحله یک‌هشتم نهایی و دیدار انگلستان و آرژانتین در دقیقه 16مسابقه گلی استثنایی و بی‌نظیر به ثمر رساند. او از نیمه زمین استارت زد و سپس با دریبل چند بازیکن آرژانتین گلی زیبا زد. گل او به‌عنوان یکی از زیباترین گل‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود. افسوس که انگلستان با این پدیده بی‌نظیر در همان دیدار در وقت‌های عادی 2 ـ 2 با آرژانتین مساوی کرد و در ضربات پنالتی مغلوب شد تا از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

جام جهانی 2002 کره ـ ژاپن

در جام جهانی 2002، آمریکا در دسته تیم‌هایی جای می‌گرفت که پیش‌بینی می‌شد در همان مرحله گروهی حذف شود، اما این پیش‌بینی کاملا اشتباه بود. در واقع درخشش بازیکنان پرانگیزه این تیم از جمله جوان بیست ساله‌ای به نام لاندون داناوان صعود آمریکا از گروه خود را رقم زد. آمریکا با پدیده خود به یک‌چهارم نهایی هم رسید، اما با یک گل مغلوب آلمان شد. داناوان برترین جوان جام لقب گرفت.

جام جهانی 2006 آلمان

این‌بار برترین بازیکن جام جهانی بازیکنی از کشور میزبان بود. لوکاس پودولسکی در پایان رقابت‌های جام جهانی 2006 جایزه برترین بازیکن رقابت‌ها را دریافت کرد. گرچه آلمان انتظارات را در خاک خودش برآورده نکرد و به مقام سوم رسید، اما عملکرد بازیکنان جوانش بخصوص پودولسکی مورد توجه همه قرار گرفت. پودولسکی در این دوره از رقابت‌های جام جهانی سه گل برای تیم ملی کشورش به ثمر رساند.

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

توماس مولر در جام جهانی چهار سال پیش پیراهن شماره 13 را پوشید و برای تیم ملی آلمان به میدان رفت. این پیراهن قبلا متعلق به بزرگانی نظیر میشائیل بالاک و گرد مولر بود. مولر در آن رقابت‌ها گرچه یک ستاره تمام‌عیار نبود، اما برای آلمانی‌ها بسیار تاثیرگذار ظاهر شد. مولر با آلمان به مقام سوم رسید.

و جام جهانی 2014 برزیل

جام جهانی برزیل در راه بوده و قرار است پدیده دیگری به دنیای فوتبال معرفی شود. از همین حال نامزدهای متعددی برای احراز این عنوان مطرح شده است؛ مانند لوک شاو، بازیکن جوان تیم ملی انگلیس یا امموبیل، مهاجم ایتالیایی‌ها. شاید برترین جوان جام جهانی 2014 یک جوان گمنام باشد. یعنی می‌توان تصور کرد پدیده جام بیستم یک ایرانی باشد؟!

منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها