آشنایی با سندرمی به نام «ساختمان بیمار»

هشدار: ۴ مشخصه مضر کولرها در به خطر افتادن سلامتی

نکات مهم درباره نگهداری و کاهش هزینه کولرهای آبی

موتور سوخته کولر آبی را مجدداً سیم‌پیچی نکنید

سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، الکترو موتورهای سوخته که مجدد سیم پیچی می‌شود، به طور متوسط ۵۰ درصد مصرف برق کولر را افزایش می‌دهد. بررسیهای سازمان یاد شده نشان می‌دهد، تنها روش اصولی و مقرون به صرفه، جایگزینی الکتروموتور نو به جای الکتروموتورهای سوخته است. برخی راههای نگهداری، صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها در این زمینه را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۶۷۸۴۱۷

جام جم سرا:
بر پایه این گزارش، در مرحله انتخاب و خرید کولر باید به شهر و میزان رطوبت هوا توجه شود به طوری که برای شهرهای با آب و هوای گرم و خشک (دارای متوسط رطوبت هوای کمتر از ۲۰ درصد) انتخاب کولرهای آبی بهترین گزینه است، زیرا در کنار مصرف برق کمتر، آسایش حرارتی بیشتری را فراهم می‌کند.

هنگام خریداری کولر آبی توجه به برچسب انرژی با رتبه A و بالا‌تر، می‌توان دمای هوا را بین ۱۰ تا ۱۲ درجه کاهش داد و بیش از ۳۰ درصد در مقایسه با کولرهای با رتبه انرژی پایین‌تر نیز در میزان مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

تعویض سالانه پوشال‌ها و تسمه کولر، شستشو، جرم گیری و رسوب زدایی دریچه‌های ورودی هوا در درب کولر‌ها، پره‌های فن، توری و صافی پمپ آب، دیواره و کف داخلی کولر، روغن کاری یاتاقان‌های کولر هر ماه یک بار در طول فصل گرم از مواردی است که برای کاهش مصرف انرژی از سوی سازمان نامبرده، توصیه شده است.

کنترل میزان سفتی تسمه پس از قرار گرفتن در شیار پولی (میزان سفتی باید به گونه‌ای باشد که تسمه با فشار ملایم انگشت حداکثر یک سانتی‌متر خم شود)، شستشو و جرم گیری شیلنگ و سه راهی توزیع آب و بازرسی میزان ریزش و توزیع یکنواخت آب بر روی ناودانی درب کولر، بازرسی عدم پارگی و نشتی شیلنگ آب از محل سرشیر تا محل اتصال به شناور کولر، بازرسی سلامت و عدم پارگی برزنت (محل اتصال دهنه خروجی کولر به کانال اصلی) از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق کولر آبی است.

انجام بازدید دوره‌ای و کنترل عملکرد کولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتی آب از سرشیر تا کولر‌ها، توزیع مناسب و یکنواخت آب بر روی پوشال‌ها، سلامت پمپ آب و روغن کاری یاتاقان‌ها و عدم پارگی تسمه (هر ۱۵ روز یک بار) در طول ماه‌های گرم سال توصیه شده است.

در مرحله راه اندازی، نصب سایبان روی کولرهای آبی موجود در کاهش مصرف آب و برق بسیار موثر است، این کار افزون بر کاهش میزان تبخیر و مصرف آب در کولرهای آبی، از تابش مستقیم نور خورشید به سقف و بدنه و درنتیجه آن افزایش حرارت آب و هوای داخل کولر جلوگیری کرده و درنتیجه موجب افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی کولر می‌شود.

استفاده از رنگ‌های پلیمری ترکیبی با خاصیت عایق حرارتی نیز در سقف و بدنه کولر‌ها در کاهش مصرف آب و انرژی مفید است.(صبحانه)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
۱
۰
اخه مهندسایی كه میگن مصرف برق باسیم پیچی بالا میره كجامدرك گرفتن؟برن موتورنوبخرن كه روز به روز سیمی كه موتور روباهاش میپیچن نامرغوب تر میشه.اخه سبم پیچی چه فرقی میتونه بانو كنه؟؟
سجاد جداخانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
حسین جان الكترو موتور مرغوب فقط به سیمش نیست بلكه مرغوبیت اهن اولیه شرطه، وقتی موتور میسوزه، برای سیمپیچیه مجدد اكثر سیم.پیچها به موتور حرارت میدن تا كلافهای سوخته به راحتی ازش جدا شه اون حرارت سلیسیوم اهن رو از بین میبره و تلفات اهنی به شدت بالا میره و راندمان افت میكنه
مصطفی
-
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
مهندس جان روتور حرارت نمیبینه
امكان تغییرات توش هست اما كم نه دیگه دو برابر

رضا
-
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
مشكل افزایش جریان به خاطر كم كردن تعداد دور سیم پیچ ها توسط سیم پیچی هاست كه بخاطر جا نخوردن در شیارهای استاتور تعدادی از دورها را كم می كنند
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
۱
۰
این اشتباه كه سیم پیچی مصرف برق رو دوبرابر می كنه موتور كولر دور كم2آمپر ودور تند 4 آمپر جریان میكشه خوب اگه مصرف برق دوبرابر می شه یعنی دور كم 4 آمپر دور تند هم 8 آمپر می كشه؟! اگه اینجوری باشه موتوری كه سیم پیچی بشه 5 دقیقه كار كنه دودش در می یاد.
حمید
-
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۱
۰
استاتور موتور كولر رو كه حرارت نمی دن برای تعویض سیم پیچی موتور كولر یك طرف سیم ها رو قلم میزنن و از طرف دیگه سیم ها رو خارج می كنن و نیازی هم به حرارت دادن نیست كه در نتیجه بخواد خاصیت هسته موتور از بین بره. اینها فقط حرف هایی هست برای سود جویی بیشتر و بالابردن فروش الكتروموتور های نو.
كاوه
-
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
۰
۱
مردم موتور نو می خرن اونم مارك معروف یك ماه بعد میسوزه برقكار میارن میگه سیم پیچش به جای مس آلومینیوم پیچیده شده. چرا دولت اجازه میده روی موتور نامرغوب علامت استاندارد بزنن
سعید
-
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
۰
۳
سلام
دوستان من خودم تو سیم پیچی كار میكنم
موتور های كولر هیچكس حرارت نمیده كه سیم پیچش در بیاره اون موتور هاییه كه 10یا 20 برابر دینام كولرو حرارت میدم
من خودم سیم پیچی كولر وقتی انجام میدم رو پلاك كولر زده استاندارد دو تند 4.9 امپر ولی 4 امپر میكشه برا دور كندم 2.9 زده ولی 2 امپر میكشه موتور نه ضعیف میشه نه چیزی
كسی ام تعداد دور نمیاره پایین همه سیم پیچا یه استانداردی برا سیم پیچی كولر دارن كه خیلی هم خوبه
و اما اگر هم كولر دیگه اوضاعش خیلیه بد باشه میگیم اقا بری یه نو بخری خیلی بهتره
در كل سیم پیچی مجدا هیچ ضرری نداره و اینها همش حرف بیخوده
با تشكر

نیازمندی ها