تکراری است اگر بگوییم عصر، عصر ارتباطات است و رابطه اعضای خانواده از سبک سنتی خود پیروی نمی‌کند و نقش رسانه‌های جمعی در آن غیرقابل انکار است و قبل از آن پیشرفت تکنولوژی در عرصه ارتباطات، به رابطه بین افراد رنگ و بویی متفاوت بخشیده است؟
کد خبر: ۶۷۶۹۶۳

بله ممکن است تکرار باشد، ولی کیست که منکر اهمیت رسانه ملی در بازتعریف نقش خانواده و اجتماع و ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر باشد.

گستردگی و پیچیدگی جامعه انسان، وجود رسانه‌های جمعی را در صحنه مناسبات اجتماعی انسان امری ناگزیر کرده است. شاید در گذشته به خاطر وجود ارتباطات سنتی، روابط چهره به چهره بر روابط اجتماعی غالب بود و به این شکل از یکدیگر باخبر می‌شدند و فرهنگ‌پذیری بیشتر در خانواده و گروه همسالان شکل می‌گرفت، اما اکنون وسایل ارتباط جمعی عامل مهمی در تاثیر‌گذاری و فرهنگ‌پذیری افراد به شمارمی‌روند.

در اکثر نقاط جهان و در همه کشورها بسیاری از مردم ساعت‌های بسیاری را صرف تماشای رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌کنند.

در ایران نیز نقش رسانه‌های جمعی بویژه رسانه‌های صوتی و تصویری و در راس آن تلویزیون بر مناسبات فردی و اجتماعی مردم غیرقابل انکار است.

در چند دهه گذشته، تولید سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی با توجه به این نقش ذاتی تلویزیون در تولید برنامه‌های خانواده‌محور صورت گرفته است. از تصویر کردن خانواده‌های سنتی که «پدرسالار» بهترین نمونه این نهضت بود تا «مهمان مامان» در سال‌های بعد از آن و سریال «وضعیت سفید» که سال‌های اول بعد از انقلاب را تصویر می‌کرد تا حتی سریال‌های تاریخی نظیر «روزگار قریب» و در سال‌های اخیر مجموعه محبوب «پایتخت» بر فاکتورهای آشنا و خاطره‌انگیزی همچون شام خوردن دور یک میز و سفره، صله‌رحم، رسیدگی به مشکلات مالی و خانوادگی یکدیگر و ازدواج براساس آشنایی خانواده‌ها تاکید می‌کرد تا ارزش‌هایی که هنوز در بسیاری از خانواده‌های ایرانی با اعتقادات مختلف ارزش بلامنازع محسوب می‌شود، در تند باد تغییر و نزول ارزش‌های انسانی و اخلاقی در دنیا کمرنگ نشود. در این مجموعه‌ها حتی آشپزی و غذا پختن به‌عنوان یک جایگزین دوست‌داشتنی برای دور هم جمع کردن افراد خانواده از چشم تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان دور نمانده و در فیلم‌ها و سریال‌هایی مثل مهمان مامان، ترش و شیرین، نذری‌پزون آش و شله‌زرد به‌عنوان آشناترین تصاویری که دور هم بودن اعضای خانواده را به ذهن متبادر می‌کند‌ و مستقیم‌تر در سریال آشپز‌باشی به آن پرداخته شد که البته نگارنده معتقد است تاکنون از این ظرفیت به طور مطلوب و کامل در سریال‌های تلویزیونی استفاده نشده و باید بیش از این برای غذا در خانواده‌های ایرانی و نقش آن در تحکیم روابط افراد تاکید کرد.

نشان دادن انواع غذاهای ایرانی و نحوه طبخشان در سریال‌ها علاوه بر خوشرنگ و خوش‌نما کردن سریال‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و تله‌فیلم‌ها به نوعی به بانک اطلاعاتی این بخش از فرهنگ غنی کشور تبدیل می‌شود و علاوه بر این که در ذات خود افراد خانواده را دورهم جمع می‌کند و اصولا مزه و طعم خوش آن در همین دور همنشینی‌هاست، می‌توان بر آن تاکید کرد و برایش فیلم ساخت؛ غذاهایی که مادران با چاشنی محبت آن را می‌پزند و برایش وقت زیادی می‌گذارند، نمی‌توان آن را فقط در بشقابی ریخت و سردست روی مبل و در حالتی راحت مثل پیتزا میل کرد.

محبوبه ناطق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها