یکی از بخش‌های این اجلاس، جشنواره فیلم اتحاد است که آثار برتر از میان 520 اثر که از 92 کشور به دبیرخانه جشنواره رسیده‌، انتخاب شده‌ است

تهران، میزبان اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی

هفتمین مجمع عمومی و اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با حضور 230 نفر از روسا و نمایندگان شبکه‌های تلویزیونی عضو اتحادیه از چهارم تا هفتم خرداد در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۵۴۷۵

به گزارش جام‌جم، در کنار هفتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، پنجمین بازار فیلم اسلامی، پنجمین جشنواره اتحاد و چهارمین نمایشگاه تجهیزات و فناوری‌های رسانه‌ای نیز برگزار می‌شود.

در نشست خبری اجلاس هفتم که روز گذشته در دانشکده صداوسیما برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان قائم مقام، سخنگو و دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، محمد‌علی انوشه دبیر بازار فیلم اسلامی و ابراهیم علی‌برزی دبیر جشنواره اتحاد اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دادند.

رسانه‌هایی برای بیداری

حجت‌الاسلام کریمیان با یادی از شهدای رسانه که اخیرا در کشورهای سوریه، عراق و فلسطین به‌شهادت رسیدند، اعلام کرد که مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی امسال همزمان با بعثت پیامبر و با شعار رسانه‌های بیداری، صدای مقاومت و رویارویی با فتنه‌ مذهبی برگزار می‌شود.

کریمیان با اشاره به این‌که این مجمع سه مناسبت بزرگ را گرامی می‌دارد و شعارش را متناسب با این مناسبت‌ها انتخاب کرده، اضافه کرد: مناسبت اول، سوم خرداد و روز آزادی خرمشهر است که با شعار مقاومت ملت ایران به آن پرداخته می‌شود. روز چهارم خرداد و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان در سال 2000 مناسبت دیگری است که روز مقاومت نامگذاری شده و مناسبت سوم بعثت پیامبر مصادف با ششم خرداد است که در تعیین شعار امسال مجمع نقش داشته است.

وی تاکید کرد: در این ایام که در طرح‌های اسلام‌هراسی دشمن به دنبال گسترش فتنه مذهبی است، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برخورد با فتنه مذهبی را مدنظر قرار داده و علاوه بر انتخاب شعار رسانه‌های بیداری اسلامی، صدای مقاومت و مقابله با فتنه مذهبی دو راهکار را در نظر گرفته است؛ یکی افشاگری درباره شبکه‌های ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌های تکفیری و تفرقه‌انداز است و دوم، دعوت امت اسلامی به وحدت و همدلی.

کریمیان تصریح کرد: دو سند در زمینه مبارزه با رسانه‌های تکفیری و کاهش فتنه و راهکارهایی در این باره تهیه کرده‌ایم که در مجمع هفتم به اعضای اتحادیه ارائه می‌شود.

دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با اشاره به برنامه‌های مختلف هفتمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی توضیح داد: بازار فیلم اسلامی یکی از برنامه‌هایی است که برای عرضه محصولات پاک در جهان اسلام و عرضه محتوای غنی‌تر صورت می‌گیرد. اقدام دوم جشنواره اتحاد است که در آن تولیدات اعضای داخلی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با هم رقابت می‌کنند و همزمان با اختتامیه از آثار این دوره از جشنواره قدردانی خواهد شد.

کریمیان درباره چهارمین نمایشگاه فناوری رسانه به عنوان سومین اقدام در کنار مجمع عمومی جشنواره توضیح داد: نمایشگاه فناوری رسانه توانمندی‌های جهان اسلام در تولید فناوری رسانه را معرفی می‌کند که بخشی از آنها به تجهیزات فنی و برخی دیگر در زمینه تولید محتواست.

وی تاکید کرد: بعد از قطع سیگنال برخی شبکه‌های ایرانی و اسلامی، امنیت سیگنال‌رسانی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران رسانه‌هایی است که از بستر ماهواره برای ارسال سیگنال استفاده می‌کنند و به همین منظور مطالعات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. همچنین تلاش‌هایی در حال انجام است تا در بخش تولید محتوا نیز کمترین وابستگی را به کمپانی‌های خبری استکباری داشته باشیم.

دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی خبر داد: شبکه خبر اتحادنا به همین منظور راه‌‌اندازی شده و اعضای اتحادیه می‌توانند اطلاعات و اخبار را از طریق این آژانس خبری به یکدیگر مخابره کنند.

3 روز و 3 موضوع

براساس توضیحات سخنگوی هفتمین مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، این مجمع در سه روز برگزار می‌شود و هر روز به یک موضوع اختصاص دارد.

وی در این باره گفت: در روز اول، تحولات و مباحث روز سیاسی درباره فلسطین و مقاومت اسلامی که بخش لاینفک برنامه‌های اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بوده، مدنظر قرار می‌گیرد. از آنجا که در رسانه‌های جهان اسلام، موضوع فلسطین همیشه در رأس امور قرار داشته، تلاش داریم با تمهیدات ویژه، اعضای اتحادیه در غزه را به‌رغم محاصره این شهر به مجمع بیاوریم.

دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مسائل سوریه را از دیگر مباحثی برشمرد که در روز اول با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بررسی قرار می‌دهد و اعلام کرد: در دومین روز مجمع عمومی، سند راهبردی رسانه‌های اسلامی را رونمایی می‌کنیم و نقش رسانه‌های اسلامی در جنگ نرم و چگونگی استفاده از رسانه‌های نوین را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در روز سوم مسائل داخلی اتحادیه و گزارش مجموعه فعالیت‌های اعضای داخلی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ارائه خواهد شد. در این روز که مصادف با عید مبعث است، اختتامیه جشنواره اتحاد را برگزار کرده و از یک فیلمساز برتر جهان اسلام قدردانی می‌کنیم.

رقابت آثار پاک

بنابر توضیحات ابراهیم علی‌برزی، جشنواره فیلم اتحاد که به رقابت آثار تولید شده در کشورهای اسلامی اختصاص دارد، امسال در دو بخش ویژه و اصلی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره اتحاد درباره آثار رسیده به این جشنواره گفت: در بخش اصلی جشنواره 520 اثر از 92 کشور مختلف به دبیرخانه رسیده که این آثار داوری شده‌اند و برترین‌ها را در روز اختتامیه معرفی خواهیم کرد.

وی درباره بخش ویژه جشنواره توضیح داد: بخش ویژه به موضوع تفرقه‌افکنی استکبار بین مذاهب اختصاص دارد. دبیرخانه این جشنواره 110 اثر از شبکه‌ها و دفاتر تولید در کشورهای مختلف دریافت کرده و در حال داوری این آثار هستیم.دبیر جشنواره اتحاد تاکید کرد: به دلیل تنوع فرهنگی و ملیتی بین شبکه‌های شرکت‌کننده و آثار رسیده از دورانی با ملیت‌های مختلف و آشنا به فرهنگ کشورهای مختلف دعوت به همکاری کرده‌ایم.

بازار فیلم و آثار پاک

محمد‌علی انوشه، دبیر بازار فیلم اسلامی از حضور 20کشور در بازار فیلم اسلامی خبر داد و گفت: آثاری از 113شبکه تلویزیونی و دفاتر تولیدی از کشورهای ایران، عراق، ترکیه، کویت، مصر، بحرین، هلند، ایتالیا، انگلستان، امارات، اردن، پاکستان، تاجیکستان، یمن، هند و افغانستان در این جشنواره عرضه می‌شود. همچنین شش شبکه سراسری و 27 دفتر تولید برنامه از کشورمان و نیز آثاری از 53 شبکه تلویزیونی و 27 شرکت تولیدکننده آثار نمایشی از کشورهای مختلف دنیا در این جشنواره حضور دارد.

انوشه اعلام کرد: در مجموع 720 اثر سینمایی و تلویزیونی در این بازار عرضه می‌شود که در قالب‌های مستند، سینمایی، کودک، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و تاریخی تولید شده‌اند.

دبیر بازار فیلم درباره شبکه‌ها و دفاتر شرکت‌کننده در بازار فیلم گفت: تقریبا 40 درصد از آثار عرضه شده در بازار فیلم محصول شبکه‌ها و دفاتری است که عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نیستند و این نشان می‌دهد این بازار به عنوان یک بازار بین‌المللی شناخته شده است.همچنین آثار حاضر در بازار فیلم نسبت به اولین دوره 60درصد رشد داشته و توافقاتی برای همکاری‌های مشترک بین شبکه‌ها و تولید‌کنندگان داخلی با شرکت‌کنندگان در این بازار فیلم برای ساخت آثار پاک و اسلامی صورت گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها